کشف و شناسایی سرفصل های جدید، مهم ترین فعالیت روابط عمومی است

تهران- ایرنا- استاد ارتباطات و رسانه گفت: مهم ترین فعالیت روابط عمومی ها،‌ کشف و شناسایی سرفصل های جدید این حوزه است. روابط عمومی نوین و در بستر شبکه‌های اجتماعی باید در دستور کار برای به روز شدن اطلاعات باشد.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، محمد لسانی در نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی حوزه ستادی، استانی، سازمان‌ها و مراکز وابسته آموزش و پرورش در دولت مردمی ایران قوی با اشاره به این که روابط عمومی نوین و در بستر شبکه‌های اجتماعی باید در دستور کار روابط عمومی ها برای به روز شدن اطلاعات باشد، افزود: یکی از کارهای مهمی که حوزه‌های ستادی باید به اجرا برسانند، کشف و شناسایی سرفصل‌های جدید در حوزه روابط عمومی است.

براساس گزارش وزارت آموزش و پرورش، وی درباره اخبار جعلی با عنوان(فیک نیور)، اظهار داشت: سرعت اخبار جعلی یا دروغ، به ویژه در عصر جدید بالاست. خبر جعلی انواع روایت‌ها و اخبار دروغی است که عمدتا در اینترنت منتشر می‌شود تا از مسیر گول زدن و فریب خوانندگان، اهداف سیاسی، مالی و ... مولفان را تامین کند.

لسانی با یادآوری چهار تفاوت خبر جعلی با شایعه، گفت: تفاوت خبر جعلی با شایعه این است که تولیدکننده شایعه گفت‌وگوی بین دو نفر است، اما تولیدکننده فیک نیوز متخصصان رسانه و خبر نویسی هستند. همچنین عامدانگی خبر، هسته اصلی ساخت و انتشار خبر و ناقلان آن، نیز از دیگر تفاوت‌های خبر جعلی با شایعه است.

وی با یادآوری این که فیک نیوز در سال ۲۰۱۷ کلمه سال شد و تحت عنوان اطلاعات هیجانی در پوشش اخبار رسمی، نام گرفت، گفت: فواید ظاهری و اولیه فیک نیوز، بی نیازی به تخصص و هزینه زیاد، نفوذپذیری، شهرت افزایی و تخریب رقبا است.

استاد ارتباطات و رسانه با بیان اینکه سه دسته فیک نیوز داریم، افزود: اطلاعات غلط و کاذب غیرعمدی، اطلاعات کاذب عمدی و اطلاعات آسیب‌رسان از جمله انواع فیک نیوزها هستند.

وی درباره انواع فرمت‌های خبر جعلی خاطرنشان کرد: طنز، محتوای مغالطه آمیز، محتوای تقلیدی، محتوای ساختگی، ارتباطات جعلی، بستر جعلی و محتوای دستکاری شده از جمله فرمت‌های اخبار جعلی است.

لسانی با تشریح ماتریس خبر جعلی بیان کرد: پایش محیط رسانه ای، تعیین آستانه ورود به خبر، تصمیم گیری و نحوه واکنش به عنوان روابط عمومی، از وظایف روابط عمومی در قبال برخورد با اخبار جعلی است.

وی با بیان انواع وظایف روابط عمومی عنوان کرد: باید بتوان با شناسایی نقطه عطف فیک نیوز از توسعه آن جلوگیری کرد. توسعه و پروراندن اخبار مهم است؛ لذا باید راه‌های تشخیص اخبار جعلی را دانست.

نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی حوزه ستادی، استانی، سازمان‌ها و مراکز وابسته آموزش و پرورش در دولت مردمی ایران قوی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل اردوگاه فرهنگی-هنری شهید باهنر تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha