۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84631551
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آینده کووید- ۱۹؛ همه گیری می‌ماند یا به آندمی تبدیل می‌شود؟

تهران-ایرنا- با گذشت تقریبا دو سال از همه گیری کرونا برخی از کشورها اعلام کرده اند که با این بیماری به عنوان یک آندمی (بیماری بومی) مانند آنفلوانزا برخورد خواهند کرد؛ موضوعی که سازمان بهداشت جهانی درباره آن هشدار داده است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری انگلیسی زبان الجزیره نوشت: با وجود نرخ بالای ابتلا به سویه اومیکرون که به نظر می رسد بر اساس مطالعات اولیه از شدت بیماری در آن کاسته شده اما قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، کشورهایی مانند انگلیس و ایرلند به طرزقابل توجهی محدودیت های عمومی را کاهش داده اند.

دانمارک اعلام کرده طرح هایی برای لغو همه مجدودیت ها از هفته آینده مدنظر دارد و وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده که کووید-۱۹ دیگر در طبقه بندی یک بیماری خطرناک برای جامعه قرار نمی گیرد.

پیام های رسمی که برخی از رهبران سیاسی از کشورهای اسپانیا، انگلیس و دیگر کشورهای جهان منتشر کرده اند تاکید دارد که مردم باید یاد بگیرند که چگونه با این ویروس همزیستی پیدا کنند.

ساجد جاوید وزیر بهداشت انگلیس هفته گذشته گفت: کووید-۱۹ قرار نیست جایی برود و سالهای سال با ما خواهد ماند و شاید برای همیشه با ما بماند و باید یادبگیریم چگونه با آن زندگی کنیم. فکر می کنم که ما اروپا را از دوران همه گیری به آندمی منتقل می کنیم و ما نقش راهنما را در نشان دادن اینکه جهان چگونه می تواند با کووید-۱۹ زندگی کند، برعهده داریم.

این اظهارات در حالی مطرح شده که مقامات سازمان جهانی بهداشت هشدار داده اند که هنوز بسیار زود است که کووید-۱۹ را به عنوان یک بیماری بومی تلقی کنیم و تاکید دارند قطعیتی درباره تحول این ویروس وجود ندارد و و همه گیری در سطح جهانی ادامه دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲۱ میلیون نفر در جهان به سویه جدید کرونا در هفته گذشته مبتلا شدند که بالاترین آمار در مقیاس هفتگی از زمان آغاز همه گیری کرونا است. سازمان بهداشت پان آمریکن (PAHO) روز چهارشنبه اعلام کرد که منطقه آمریکا بالاترین میزان ابتلاها را از زمان آغاز همه گیری داشته و بیش از ۸ میلیون مبتلای جدید گزارش شده است.

نرخ پایین واکسیناسیون در بسیاری از کشورها باعث ظهور سویه های جدید شده که می تواند مانع از تلاش ها برای مقابله با کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری بومی شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل تا ۱۹ ژانویه از دو نفر از هر سه نفر از افراد در کشورهایی پردرامد دستکم با یک دز واکسن واکسینه شده اند.

نرخ واکسیناسیون علیه کرونا در آفریقا همچنان پایین است و تنها ۸ درصد جمعیت این کشور به طور کامل واکسینه شده اند.

جهان تا چه اندازه به خروج از مرحله پاندمی نزدیک است؟

هانس کلاگ مدیر بخش اروپا در سازمان جهانی بهداشت گفته است فشار اومیکرون اروپا را به مرحله متفاوتی از همه گیری سوق داده است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: ممکن است منطقه به سمت نوعی پایان همه گیری حرکت کند.

کلاگ در عین حال افزود: اومیکرون می تواند تا ماه مارس ۶۰ درصد از جمعیت اروپا را مبتلا کند. با این حال اروپا می تواند انتظار داشته باشد که با فروکش کردن موج جدید به دلیل واکسن یا کاهش ابتلاها شاهد نوعی ایمنی باشد. ما انتظار داریم تا قبل از بازگشت همه گیری در پایان سال، یک دوران آرامش تجربه شود.

تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در واکنش به اظهارات کلاگ گفت: این که تصور کنیم اومیکرون آخرین سویه کرونا و یا پایان دوران همه گیری است، خطرناک است.

کارشناسان هشدار می دهند که هنوز اطلاعات کافی درباره آینده کرونا به ویژه درباره سویه های جدید وجود ندارد. اگر ویروس ضعیف تری شیوع پیدا کند اوضاع مطلوب خواهد بود اما اگر ناگهان مرگبارتر و مسری تر شود دروضعیت خوبی قرار نخواهیم داشت.

کارشناسان بهداشتی توافق دارند که جهان تنها زمانی از همه گیری خارج می شود که از واکسن و درمان های موجود در سطح جهانی به عنوان ابزاری برای خروج از همه گیری کرونا استفاده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha