ناتو؛ از حقارت در افغانستان تا فرصت احیا در بحران اوکراین

تهران- ایرنا- پس از عقب نشینی حقارت‌بار نیروهای ائتلاف ناتو از افغانستان، ادعاهای آمریکا و غرب مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین، بهانه و مهمات لازم را برای احیای ناتو، به عنوان «قلب» دفاعی اروپا فراهم آورده است.

به گزارش ایرنا از روزنامه ال پائیس اسپانیا، ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی  (ناتو) پس از عقب نشینی حقارت آمیز از افغانستان  و تحمل رفتار تحقیرآمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در طول چهار سال به جایی رسید که به گفته «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه دچار «مرگ مغزی» شده بود. اما پیش کشیدن ادعای احتمال حمله روسیه به اوکراین (به عنوان یک کشور مجاور ناتو) دلیلی برای موجودیت این ائتلاف فراهم آورد. ائتلافی که مسئول سیاست خارجی اروپا آن را «قلب» دفاعی اروپا می داند.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با ال پائیس گفت: این بحران نقش ناتو را برای مقابله با دشمن دیرینه خود احیا کرده است.

بورل همچنین تصریح کرد که ناتو همچنان به عنوان کانون دفاعی قلمرو اروپاست و کسی آن را زیر سوال نمی برد، اما این باعث نمی شود که کشورهای اروپایی از توسعه ظرفیت های خود جلوگیری کنند. اگرچه به عقیده بسیاری از ناظران، بین تقویت توان دفاعی اروپا و تضعیف ائتلاف ناتو ارتباط وجود دارد  و این دیدگاه انتقال قدرت به زیان ناتو بود تا زمانی که بحث حمله روسیه به اوکراین بار دیگر به نفع ناتو ورق را برگرداند.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز در گفتگو با این رسانه اسپانیایی تاکید کرد که ناتو، به عنوان سنگ بنای امنیت کشورهای اروپایی بوده، هست و خواهد بود.

از سوی دیگر برخی نمایندگان پارلمان اروپا مانند «ناتالی لوازو» عضو حزب لیبرال مکرون، معتقد است که اروپا باید به استقلال راهبردی خود ادامه دهد و فعال تر وارد عمل شود. به عقیده وی اروپا با تجربه حاصل از سه دوره ریاست جمهوری آمریکا [با اوباما، ترامپ و بایدن] دریافت که آمریکا همیشه و همه جا نمی تواند در کنار این اتحادیه باشد، بنابراین کشورهای اروپا باید به منافع اساسی خود توجه کرده و اقدام لازم را درخصوص تقویت توان دفاعی خود انجام دهند.

ناتو؛ از حقارت در افغانستان تا فرصت احیا در بحران اوکراین

«لوئیس سیمون» مدیر اندیشکده الکانو اسپانیا نیز بر این باور است که اگرچه رویکرد راهبردی آمریکا اکنون در اوکراین متمرکز شده، اما گرایش اصلی واشنگتن به مسئله اولویت دادن به آسیا و رقابت با چین معطوف است و همین امر اروپایی ها را تشویق می کند که برای تضمین امنیت اروپا و همسایه خود توان دفاعی اش را تقویت کنند.

با این وجود، سیمون افزود: بحران اوکراین اهمیت ناتو و آمریکا را برای اروپا آشکار کرده است. از این رو، همزیستی اتحادیه اروپا با ناتو غیرقابل اجتناب و طولانی خواهد بود.

به نوشته ال پائیس، اگرچه بحران اوکراین، ضرورت تقویت دفاعی و استقلال راهبردی اروپا را نشان می دهد، اما ناتو به عنوان «برادر بزرگتر» اتحادیه در حوزه دفاعی محسوب می شود. با وجود تاکید همواره این دو نهاد بر هماهنگی مشترک، اما مسئله اوکراین به وضوح ملزومات و مهمات مورد نیاز ناتو را فراهم کرد تا سالهای بیشتری عمر کند.

آمریکا و کشورهای غربی از اواخر سال گذشته میلادی، ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین کرده‌اند. مسکو این ادعاها را «پوچ و بی‌اساس» خواند و آن را به ترفندی برای تشدید تنش‌ها دانسته و می گوید روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha