۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84631706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱۷ پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است

بیرجند - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت دهه فجر ۱۱۷ پروژه شاخص بخش کشاورزی استان با اعتبار هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

مهدی جعفری روز یکشنبه در نشست خبری افزود: با بهره‌برداری این پروژه‌ها ۲۹۹ روستا با جمعیت ۱۵ هزار و ۴۶۷ خانوار در قالب ۹۷ هزار و ۲۷۶ نفر برخوردار می‌شوند.

وی بیان کرد: همچنین از این محل ۳۰۵ فرصت شغلی ایجاد و سه هزار و ۹۱۹ فرصت شغلی نیز تثبیت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع کشاورزی با چهار هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال، ایجاد ۱۷۹ فرصت شغلی و تثبیت ۹۱۹ فرصت شغلی انجام شده است.

وی اظهار داشت: از نظر مکانی نیز بیشترین تعداد پروژه و حجم سرمایه‌گذاری مربوط به شهرستان خوسف با ۱۰۸ فرصت ایجاد شده و ۷۹۱ تثبیت اشتغال است.

جعفری با بیان اینکه بیشترین پروژه‌های دهه فجر با ۶۳ مورد مربوط به حوزه آب و خاک است گفت: دهه فجر فرصتی برای ارائه خدمات نظام جمهوری اسلامی بوده و رشد و بالندگی نظام را در سایه ارائه خدمات می‌بینیم که تبدیل به درخت قوی و تنومند شده و امروز رشیدتر و مقاوم‌تر از هر زمانی خودنمایی می‌کند.

وی گفت: برای افتتاح پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی استان در دهه فجر از مقام عالی وزارت یا معاونان دعوت شده به استان سفر کنند و از استاندار درخواست کرده‌ایم به نیابت از سایر پروژه‌ها یک روز را با ما همراهی کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با الهام از سفرهای رییس جمهور در ایام دهه فجر برنامه‌ریزی شده که هر کدام از مدیران دستگاه‌های زیرمجموعه یا معاونان سازمان معین یک شهرستان شوند و نسبت به افتتاح پروژه‌ها اقدام کرده و در بین مردم حاضر شوند.

وی افزود: انتخاب هر شهرستان برای مدیران براساس بیشترین موارد کاربردی در حوزه همان مدیر در نظر گرفته شده است.

جعفری با اشاره به تعیین روزی به نام «روز مزرعه» در دهه فجر امسال بیان کرد: در این روز همه مدیران و مجموعه جهاد کشاورزی در مزرعه حاضر خواهند شد.

وی در ادامه به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در دوره جدید اشاره کرد و گفت: در این بخش برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شده که یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت، تقویت اعتماد مردم به مجموعه جهاد کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بدون شک در سال‌های گذشته تا حدودی اعتماد مردم به بخش کشاورزی و این مجموعه تضعیف شده که تلاش داریم رضایتمندی مردم را افزایش و اعتماد آنها را تقویت کنیم.

وی کاهش بروکراسی‌های اداری را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و اظهار داشت: به مدیران جهاد کشاورزی و معاونان تاکید کرده‌ایم پاسخگویی به مردم و حذف بروکراسی‌های اداری را سرلوحه کار خود قرار دهند، ناراضی در این حوزه پذیرفتنی نیست و تا حد امکان می‌توانند از اختیارات رییس سازمان استفاده کرده و قانون را به نفع مردم تفسیر کنند.

جعفری تصریح کرد: برخی مردم از گذشته مشکلاتی به‌ویژه در حوزه اراضی ملی و ‌مستثنیات دارند که باید به آن توجه شود، در این زمینه بستری برای ارزیابی پلاک‌ها فراهم کرده‌ایم و از این طریق قسمتی از مشکلات مردم کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به نظارت صحیح و موثر بر بازار استان افزود: در این زمینه نیروهای همیار را تقویت کرده‌ایم و به‌جد بازار را رصد می‌کنند لذا اجازه نخواهیم داد عده‌ای به‌صورت سلیقه‌ای عمل کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، ایجاد سامانه‌های خدمات‌رسانی، تنظیم و توزیع کالا را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد و گفت: این سامانه در حال راه‌اندازی است تا خدمات مطلوبی به مردم ارایه دهیم و جلوی خیلی از انحرافات گرفته شود.

وی با اشاره به برنامه‌های میان‌مدت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: حرکت به سمت تکمیل چرخه تولید محصولات ویژه و مزیت‌دار استان و شهرستان‌ها از جمله این برنامه‌ها است تا هم خام‌فروشی و هم خام‌خوری اتفاق نیفتد.

جعفری با بیان اینکه برای این موضوع اجرای کشت قراردادی را در دستور کار داریم افزود: در حوزه گندم کشور ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زیرکشت قراردادی رفته و سال آینده به ۲ میلیون هکتار افزایش خواهد یافت.

وی گفت: نباید در استان بذری کاشته شود که بازار فروش نداشته باشد لذا کشت محصولات بدون بازار را متوقف خواهیم کرد که یکی از این موارد توسعه نیافتن سطح زیرکشت زرشک است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: جایگزین این گونه محصولات، توسعه گیاهان دارویی یا گلخانه‌ها است که کم‌آب‌تر، دارای ارزش افزوده و بازار فروش مناسب است و مورد تاکید دولت و وزارتخانه نیز قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست غلط، محصول و دام را از بین می‌برد عنوان کرد: در سال‌های اخیر سطح زیرکشت باغات افزایش و محصولات زراعی کاهش یافت لذا درخصوص تامین علوفه دام با مشکل مواجه شده‌ایم.

جعفری گفت: در کشت قراردادی کود، بذر، سم، نگهداری، آموزش و در نهایت بازار محصول برای کشاورز فراهم شده و بعد از برداشت هزینه‌ها کسر می‌شود و از این طریق افزایش عملکرد در واحد سطح را شاهد خواهیم بود.

وی از توسعه کشت فراسرزمینی به عنوان یکی از برنامه‌های استان نام برد و گفت: تحقق این مهم منوط به توافق دو کشور دارد البته معتقدیم امروز استان نیاز به واردات آب مجازی در محصولاتی مانند چغندرقند، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر لزوم ایجاد پایگاه داده‌ها و اطلاعات درست در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: برخی آمار ارائه شده صحیح نیست و در استان پایگاه آماری درستی نداریم، اگر آمار درست نباشد مبنای تصمیم‌گیری درستی نخواهیم داشت.

وی تقویت مراکز ترویج را از دیگر برنامه‌های میان‌مدت اعلام کرد و گفت: مراکز ترویج پنجه‌های سازمان برای ارتباط با مردم، ارتباط با مزرعه و خدمات‌دهی و ایجاد رضایتمندی در جامعه است.

جعفری با تاکید بر اینکه ارتباط بین کارشناسان و مزرعه باید بیشتر شود افزود: بدترین حالت ممکن این است که کارشناس کشاورزی مزرعه و کشاورز را نشناسد.

وی ارتباط بین دانشگاه و بدنه اجرایی جهاد کشاورزی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: از طریق پیگیری که با دانشگاه بیرجند انجام شد تصمیم داریم فرصت مطالعاتی اساتید دو روز در هفته در بستر جهاد کشاورزی باشد که مورد استقبال دانشگاه قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه صدور سند اراضی کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: اگر با همین روند پیش برویم تا ۳۵ سال آینده هم نخواهیم توانست سندها را صادر کنیم اما براساس برنامه‌ریزی انجام شده توسط وزارتخانه، به سراغ قرارگاه صدور سند اراضی خواهیم رفت تا پایان چهار سال فعالیت دولت سیزدهم جشن پایان این کار را برگزار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های بلندمدت جهاد کشاورزی گفت: افق وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شدن به منطقه اقتدار غذایی در غرب آسیا است چون اکنون قدرت غذایی داریم ولی در حوزه اقتدار غذایی هنوز کشوری ورود نکرده است.

جعفری ادامه داد: برای تحقق این مهم ابتدا باید بهره‌وری آب در بخش کشاورزی افزایش یابد، امروز بهره‌وری استان زیر یک (به ازای هر مترمکعب آب مصرفی کمتر از یک کیلوگرم تولید) و میانگین کشوری ۱.۴ است که باید به ۲.۲ برسیم.

وی افزایش بهره‌وری در تولید را گام دوم تحقق اقتدار غذایی دانست و تصریح کرد: کشت قراردادی، افزایش عملکرد در واحد سطح و کشت چند محصول در یک محیط یا کشاورزی طبقاتی سبب افزایش بهره‌وری تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، بهره‌وری اقتصادی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: باید محصولی تولید کنیم که بهره‌وری آن با توجه به آبی که مصرف می‌کند، بالا باشد.

وی از تولید شربت زرشک بر پایه عسل برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: این شربت توسط یک شرکت دانش‌بنیان تولید شده و در حال پیگیری برای تجاری‌سازی است که بعد از آن خط تولید راه‌اندازی خواهد شد.

جعفری در ادامه این نشست به برخی سوالات خبرنگاران درخصوص ادامه طرح نهضت گلخانه و موانع آن، طرح هاب شتر، توسعه طرح‌های آبیاری نوین، رفع مشکل تولیدکنندگان انار فردوس، خرید حمایتی یا توافقی زرشک پاسخ داد و مقرر شد نشست‌های تخصصی با حضور مدیران مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha