حدود ۱۸۲ هزار نفر در گناباد و بجستان واکسن کرونا دریافت کردند

گناباد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: تاکنون ۱۸۱ هزار و ۹۸۷ نفر از افراد واجد شرایط در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه (گناباد و بجستان) واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

دکتر رضا احمدی روز یکشنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای گناباد افزود:  ۸۵.۵ درصد از افراد دارای شرایط در این شهرستانها تاکنون دز نخست، ۷۸.۹ درصد دز دوم و ۲۰ درصد هم دز سوم این واکسن را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هنوز بیش از پنج هزار نفر در شهرستان گناباد واکسن کرونا را دریافت نکرده اند، گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از این تعداد مربوط به روستای بیلُند است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد واکسن گریزی را ناشی از القائات منفی برخی اشخاص مغرض و یا ناآگاه دانست و از مردم خواست که تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرند و با دریافت واکسن، جان خود و اطرافیانشان را در مقابل بیماری کووید ۱۹ مصون سازند.

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا و قدرت سرایت پذیری و واگیری بالای آن، باید آحاد جامعه نسبت به رعایت دقیق فاصله گذاری اجتماعی، پروتکلهای بهداشتی و زدن ماسک اقدام کرده و مراقبتهای لازم را به خصوص برای کودکان و نوجوانان افزایش دهند.

وی گفت: اگر در سویه های قبلی بیماری کووید ۱۹ کودکان و نوجوانان نسبت به سایر سنین کمتر درگیر شده و یا سرایت پذیری بین آنان پایین تر بود ولی با شیوع سویه اومیکرون، ۲۲ درصد بیماران بستری را افراد در سنین کمتر از ۱۸ سال تشکیل می دهند و با توجه به آغاز واکسیناسیون سنین ۹ تا ۱۲ سال، باید والدین نسبت به واکسن زدن خود و فرزنداندانشان احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند.

دکتر احمدی گفت: با توجه به افزایش درگیری استان با ویروس اومیکرون، با محدودیت و کمبود تخت مراقبتهای ویژه برای این سنین مواجه هستیم و در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم تخت مراقبتهای ویژه در این زمینه هم وجود ندارد و والدین باید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک برای کودکان و فرزندان خود اهتمام ویژه داشته و حتی برای کودکان خردسال خود در مکانهای عمومی از ماسک استفاده کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به اینکه سویه اومیکرون ابتدا با گلودرد آغاز می شود و به سرعت در فاصله زمانی بسیار کوتاه سه روزه،  به شدت بدن را درگیر می کند، گفت: باید مدارس  و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تا مدتی به صورت مجازی فعالیت داشته باشند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۱۵ مورد فوتی قطعی ناشی از اومیکرون در کشور اعلام شده است و هفت تست با علائم مشابه اومیکرون از گناباد برای تست دقیق به مرکز استان ارسال شده است که وجود این بیماری در همه این افراد مثبت بوده است.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۵ هزار و ۱۸۶ مورد تست پی سی آر کرونای دریافت شده در شهرستانهای گناباد و بجستان، ۱۴ هزار و ۸۹۵ نفر مبتلا شناسایی شدند و چهار هزار و ۷۶۲ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری و ۳۶۵ تن فوت کردند و میانگین سنی فوتی ها ۷۵ سال بوده است.

فرماندار گناباد هم با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم و جامعه در خصوص اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و ضرورت تزریق واکسن کرونا گفت: باید بیانیه مشترکی بدین منظور از طرف فرماندار و امام جمعه تهیه و مردم و اصناف را به رعایت دقیق این موارد دعوت کرد.

رضا نصیری گفت: همچنین باید با مراجعه خانه به خانه به در منزل افرادی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده اند، آنان را نسبت به مخاطرات این مساله و اهمیت تزریق واکسن توجیه کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای گناباد، به دلیل روند رو به رشد سویه اومیکرون تمامی فعالیت های آموزشی مدارس این شهرستان به استثنای مدارس روستایی چندپایه (با تراکم جمعیتی کمتر از ۱۵ نفر) از روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه به مدت ۱۰ روز به صورت غیر حضوری خواهد بود و فعالیت مدارس چندپایه روستایی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به صورت حضوری استمرار خواهد داشت. 

هم اکنون سه بیمار کرونایی در بیمارستان بهلول گنابادی بستری هستند و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون جان ۳۶۵ تن را در گناباد و بجستان گرفته است.  

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه نیز در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری  جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha