۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84633339
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنش‌های مسکو-کی‌یف و بیم پاکستان از تبعات اقتصادی آن

اسلام‌آباد-ایرنا-باوجودی که پاکستان از نظرسیاسی وجغرافیایی ارتباطی بارویارویی روسیه و اوکراین ندارداماتبعات اقتصادی وفرامنطقه‌ای آن بدون شک متوجه اسلام‌آباد خواهد بود،حتی انتخاب یکی از طرف‌های درگیر نیز برای پاکستان مشکل ساز بوده وتشدید اوضاع تاثیرات مخربی برچشم‌انداز رشداین کشور برجای خواهد گذاشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پاکستان و روسیه زمانی دشمنان قدیمی شناخته می‌شدند اما اکنون این مخاصمه به دوستی تبدیل شده و طرفین سطح روابط دوجانبه را در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش داده‌اند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه اواسط فروردین امسال سفر مهمی به پاکستان انجام داد، بازدیدی که پس از ۹ سال میان دو کشور اتفاق افتاد. لاوروف اکتبر ۲۰۱۲ نیز به عنوان وزیر خارجه روسیه به اسلام‌آباد سفر کرده بود.

این درحالی است که منابع دیپلماتیک در پاکستان هفته گذشته چنین اعلام کردند که اسلام‌آباد و مسکو در تکاپوی نهایی کردن اولین سفر رسمی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به پاکستان در سال جاری هستند؛ بازدیدی که از نظر کارشناسان نقطه اوجی در تلاش‌های دیرینه طرفین برای گشایش فصل جدید در تعاملات دوجانبه خواهد بود.

اما تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی میان روسیه و اوکراین می‌تواند موجب نگرانی پاکستان شود، کشوری که از نظر اقتصادی با مشکلات ناتمانی دست و پنجه نرم می‌کند و به عقیده کارشناسان اسلام‌آباد که به شدت وابسته به واردات نفت خام است باید خود را برای دریافت نفت با قیمت ۱۰۰ درصد ناشی از تبعات رویارویی مسکو-کی‌یف آماده کند.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز در گزارشی از احتمال قوی تاثیرات منفی پیرامون تنش‌های روسیه و اوکراین بر وضعیت اقتصادی جهان به ویژه منطقه جنوب آسیا و پاکستان خبر داد و چنین تحلیل کرد که افزایش قیمت نفت به دلیل تنش‌های سیاسی میان این دو کشور می‌تواند تأثیر مخربی بر چشم‌انداز رشد پاکستان داشته باشد.

در این گزارش آمده است: همسویی‌های ژئوپلیتیکی پاکستان عواقب جدی بر رفاه اقتصادی آن دارد. پس از خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان که موجب دور شدن اسلام‌آباد از واشنگتن شده و تداوم مشکلات اقتصادی در داخل، ماجرای روسیه و اوکراین نیز برای پاکستان تبعات مخربی را درپی خواهد داشت.

تریبیون نوشت: برای پاکستان، نگرانی‌ها هم سیاسی و هم اقتصادی است. نه اینکه اسلام‌آباد از نظر سیاسی و یا جغرافیایی ارتباطی با این تنش‌ها داشته باشد، اما انتخاب یکی از طرف‌های درگیر نیز برای پاکستان مشکل ساز و خارج از تبعات نخواهد بود.

این روزنامه پاکستانی توصیه کرد که در یک نظم جهانی دوقطبی فزاینده، اسلام‌آباد نباید تنها به موضوع بی‌طرفی اکتفا کند بلکه باید از هر دو طرف خویشتنداری را مطالبه کند. این درحالی است که پاکستان در حال تحکیم و گسترش هرچه بیشتر روابط با روسیه است و بنابراین، تمام تلاش‌ها باید برای کمک دیپلماتیک به روند صلح تمام شود.

اکسپرس تریبیون افزود: بحران روسیه و اوکراین -در صورت تشدید بیشتر- این ظرفیت را دارد که قیمت نفت را به بالای یکصد تا ۱۲۰ دلار در هر بشکه برساند و پاکستان را برای فرود سخت اقتصاد از مسیر خارج کند. چنین سقوطی ماهیت فاجعه‌باری خواهد داشت که حتی وام‌دهندگانی مانند صندوق بین‌المللی پول نیز نمی‌توانند آن را نجات دهند.

گفته می‌شود پاکستان از همکاری‌های نظامی رو به رشدی با اوکراین برخوردار است اما برخلاف ایالات متحده آمریکا، مسکو حق اسلام‌آباد را به عنوان یک کشور مستقل برای مشارکت در دیپلماسی نظامی بر هر کشور دیگری که می‌خواهد را می‌پذیرد.

«اندرو کوریبکو» استاد و عضو هیات ‌علمی موسسه مطالعات استراتژیک و آینده‌پژوهی در دانشگاه دوستی روسیه اواسط تیرماه امسال طی مقاله‌ای گفت: همکاری نظامی پاکستان و اوکراین عمدتاً مربوط به برنامه تهیه تسلیحات اسلام‌آباد است و نه صادرات تجهیزات به کی یف که به طور بالقوه می‌تواند ترازو را به نفع خود در برابر مسکو منحرف کند.

اواسط آبانماه ۱۳۸۵ در جریان مذاکرات امنیتی-نظامی پاکستان و اوکراین در کی‌یف ۲ قراداد همکاری دفاعی میان آنان به امضا رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha