بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران نهایی شد

تهران-ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران را با مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان تصویب کردند.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در جریان چهل و چهارمین جلسه شورای شهر، بررسی «لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه (بخش منابع و درآمدها)» را در دستور کار قرار دادند؛ اما در ادامه بحث و بررسی رقم اصلی بودجه را نهایی کردند.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با قرائت گزارش کمیسیون، عنوان کرد: در سال آینده ۲۳ میلیارد اعتبار هزینه ای و ۱۱ هزار میلیارد بازپرداخت دیون مالی است و این اعداد بر اساس افزایش ۱۰ درصدی حقوق پیش بینی شده و اگر مصوبه مجلس درباره حقوق اعمال شود، حدود ۴۰ هزار میلیارد هزینه داریم.

به گفته وی، اگر قرار است در حوزه آلودگی هوا و ترافیک کاری داشته باشیم با این اعداد امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق پیشنهاد کرد که عدد بودجه ۷۰ هزار میلیارد بسته شود؛ اظهار داشت: اما مبنای کمیسیون همان بودجه ۵۶ هزار میلیاردی ارایه شده از سوی شهرداری است.

آخوندی با بیان بحث اصلی درآمدها در حوزه شهرسازی است، گفت: این عدد ۲۸ هزار میلیارد است و شهرداری در کمیسیون تلفیق اعلام کردند که بیش از این عدد هم می توانند محقق کنند.

وی تاکید کرد که پیشنهاد بودجه ای، کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، ۵۲ هزار میلیارد بعلاوه پنج هزار میلیارد غیر نقد است.

 بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران نهایی شد

نمی‌خواهیم جلو حرکت شهرداری را بگیریم

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این دستور، اظهار داشت: مبنای بودجه شهرداری تهران، باید درآمد سال گذشته باشد.

وی با بیان اینکه در ادامه مسیر متوجه شدند که اشتباه کردند اما هر چه تلاش کردند نشد، اظهار داشت: تخریب به راحتی انجام می شود اما به راه انداختن مجدد، گاهی غیر ممکن می شود.

چمران با اشاره به اینکه چهل درصد مردم تهران اجاره نشین هستند و پنجاه درصد درآمد خود را برای اجاره می دهند، عنوان کرد: زندگی برای مردم سخت می گذرد و باید برای رفع سختی مردم تلاش کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران، پیش بینی شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال درآمد داشته باشیم، افزود: اگر بیش از این عدد اضافه شود، با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد که میزان درآمد سال ۱۴۰۰ منطق پیش بینی درآمد در سال آتی خواهد بود و تکمیل بسیاری از پروژه های شهر از جمله یادگار امام و ایجاد رمپ ها باقی مانده و افزایش حقوق نیز ضروری است.

رئیس شورای تهران افزود: حقوقی که کارمندان شهرداری می‌گیرند از حقوقی که دولت به کارمندان خود می دهد، کمتر است و کارکنان مشکلات مسکن دارند.

وی عنوان کرد: موضوع ترافیک، مترو، آب و هوای شهر، از مشکلات شهر است که باید در بودجه برای آن ردیفی در نظر گرفت.

به گفته وی، باز کردن قفل و بست ساخت و ساز به معنای پا روی قانون گذاشتن و تخلف کردن نیست، بلکه باید اذیت ها و کارهای غیر ضروری را رفع و مسیر را تسهیل کرد.

 بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران نهایی شد

بودجه شهرداری بر اساس سیاست های شورای شهر تنظیم نشده است

عضو دیگر شورای در مخالفت با لایحه بودجه ۵۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران، گفت: شهرداری نمی تواند خارج از سیاست های تصویبی شورای شهر لایحه بودجه را تنظیم کند.

ناصر امانی با بیان اینکه درآمدهای بودجه، درآمدهای ناپایدار است، افزود: پنجاه درصد منابع درآمدی ناشی از درآمدهای شهرسازی است.

وی با انتقاد از اینکه بودجه به سمت درآمدهای پایدار حرکت نمی کند، گفت: بودجه دولت ۲۹ درصد رشد داشته اما بودجه شهرداری تهران ۵۳ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، یکی از منابع درآمدی سال آینده، مولدسازی دارایی ها و املاک در نشر گرفته شده‌است، در حالیکه این ردیف همان فروش املاک شهرداری است و تنها پیمانکاران طلبکار از شهرداری از آن استقبال می کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهمترین چالش فعلی شهر تهران را حوزه حمل و نقل دانست و گفت: بر اساس گزارش شرکت بهره برداری مترو، مشخص است که چقدر نگرانی و استرس از وضعیت مترو وجود دارد و این در حالی است که بودجه حمل و نقل در سال آتی هیچ افزایشی نداشته است.

امانی با بیان اینکه بر اساس قانون باید چهل درصد از بودجه شهرداری باید به سمت حوزه عمرانی برود، عنوان کرد: سهم بودجه حمل و نقل بدون افزایش بوده و این در حالی است که بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی ۱۰۲ درصد افزایش یافته است.

منتقدان بودجه در کمیسیون تلفیق به آن رای دادند 

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه عنوان کرد: در کمیسیون‌ تلفیق مباحثی از جمله بودجه کاهشی و افزایشی مطرح شد.

وی با اشاره به سخنان و انتقادات ناصر امانی، گفت: آقای امانی به بودجه ۵۶ هزار میلیاردی رای دادند و این جای تعجب است که امروز این انتقادات را مطرح می کنند.

 بودجه تصویب کمیسیون تلفیق در صحن شورا به رای گذاشته شود

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری نیز اظهار داشت: کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ عدد ۵۶ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان این است که ۲۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد معادل ۴۱/۳ درصد آن، بودجه هزینه‌ای است.

 مهدی پیرهادی افزود: همچنین ۲۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد، بودجه سرمایه ای؛ و بودجه دارایی مالی معادل ۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۸/۹ درصد است.

به گفته وی، بر اساس گزارش شهرداری، ماهیانه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان حقوق و مزایای کارکنان شهرداری است که در سال به عدد ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

پیرهادی از اعضای شورای شهر خواست برای اینکه بحث های عمرانی در شهر از جمله موضوعات مترو و حمل و نقل معطل نماند و توسعه یابد،  بودجه‌ای که در کمیسیون تلفیق تصویب شد در صحن به رای گذاشته شود.

منابع مالی شهر برای اولویت دوم مردم شهر  هزینه نکنید

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این بخش از لایحه بودجه، گفت: هنوز نیازهای اصلی شهر و شهروندان از جمله کمبود اتوبوس و واگن و زیر ساخت های حمل ونقل درگیر مشکلات جدی است.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه ۷ ماه از سال ۱۴۰۰ در اختیار ما بوده و میزان درآمدهای حاصل از شهرداری نشان دهنده توفیقات محدودی در این بخش است، عنوان کرد: حال چه تضمینی برای سال آینده وجود دارد که درآمد ها محقق شود؟  

وی با اشاره به اینکه حوزه اجتماعی و فرهنگی با پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه هوشمند سازی با حدود ۶ هزار میلیارد تومان بخش های فربه بودجه هستند، اظهار داشت: هنوز نیازهای اصلی شهر و شهروندان از جمله کمبود اتوبوس و واگن و زیر ساخت های حمل ونقل درگیر مشکلات جدی است چرا باید منابع را در فعالیتی هایی که می‌تواند به عنوان اولویت دوم نیازهای مردم شهر احصا شوند هزینه کرد؟  

تشکری هاشمی پیشنهاد کرد: با کوچک کردن بودجه به سمت واقعی شدن بودجه پیش رویم و در ادامه با تبصره ها برای توسعه زیر ساخت ها و حمل ونقل عمومی مابه التفاوت بودجه لحاظ شود.

 مانع کار کردن شهرداری نشویم 

عضو شورای شهر تهران نیز گفت: اکثر اعضای شورا سابقه کار اجرایی در شهرداری و آشنایی با فضای درآمدی و هزینه ای شهرداری را دارند.

سید احمد علوی افزود: در جلسه تلفیق بودجه در خصوص بودجه سه سناریو مطرح شد یکی ۷۰ هزارتا بود که برخی از دوستان با استدلال درست می گفتند که اگر قرار است در شهر تحولی ایجاد شود باید بودجه را به ۷۰ هزار میلیارد افزایش دهیم.

وی پرداخت دیون شهرداری را از اولویت های بودجه خواند و افزود: معتقد هستیم که طلبکاران از شهرداری که در چهار سال گذشته کسی کمکشان نکرده به خیلی از مباحث ارجحیت دارند. لذا معتقدم بودجه ۵۶ هزار میلیاردی که مصوب کمیسیون است و ۱۰ روز روی آن کار شده است را نادیده نگیریم.  

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواست تا لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران را با رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان به رای گذاشته شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران بودجه را با رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان و با ۱۷ رای تصویب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha