سرطان روده بزرگ در خراسان رضوی شیوع زیادی پیدا کرده است

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان روده بزرگ (کولون) را دومین سرطان شایع در ایران پس از سرطان پستان اعلام و بیان کرد: این بیماری در خراسان رضوی بسیار شایع شده است.

دکتر لادن گشایشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عوامل ژنتیکی و محیطی و سبک زندگی نادرست مانند تغذیه نامناسب، کاهش مصرف فیبر استفاده از مواد گوشتی فراوری شده، عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و خاک و مواد غذایی با فلزات سنگین، کم تحرکی و چاقی از عوامل محتمل ایجاد سرطان روده بزرگ هستند. 
وی ادامه داد: کاهش وزن، دفع خون همراه مدفوع، درد شکمی جدید، تغییر حالت اجابت مزاج و کم‌خونی می‌تواند از نشانه‌های ابتلای فرد به سرطان کولون باشد.
استادیار بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افرادی که سابقه فامیلی سرطان دارند باید از سن پایین‌تر برای سرطان کولون غربالگری شوند و در جمعیت عادی جامعه، غربالگری این نوع سرطان با آزمایش "کلونوسکوپی" از سن ۴۵ سال به بعد انجام می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس پژوهشهای علمی بالینی ۳۰ درصد از مبتلایان به سرطان روده بزرگ سابقه فامیلی داشته و ۱۰ درصد موارد از این سرطانها بر اثر جهش پاتوژنیک در ژنهای مرتبط با سرطان رخ می‌دهد.
گشایشی افزود: طرح "رجیستری" یا ثبت سرطان کولون ارثی برای شناسایی موارد احتمالی ابتلا به این بیماری به منظور پیشگیری و درمان به موقع بیماران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در حال انجام است که این طرح با همکاری مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی و مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز ثبت رجیستری سرطانهای ارثی دانشگاه "لیدن هلند" صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در ایران، مطالعات بسیار محدودی در زمینه شناسایی ژنهای سرطان وجود دارد اما در این راستا از چهار سال قبل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام به شناسایی خانواده‌ها با ریسک بالا برای سندرم های ارثی انجام شد. 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این امیدواری وجود دارد که با نتایج و مقالات این طرح گامی در مسیر شناسایی سرطانهای ارثی کولون در ایران برداشته شود و چنین موفقیتی منجر به تهیه شواهد بالینی یا دستورالعمل علمی لازم و مناسب برای شناسایی و غربالگری بیماران می‌شود.

هشتم تا پانزدهم بهمن ماه "هفته ملی مبارزه با سرطان" نام‌گذاری شده است.
سرطان بیماری‌ خاصی است که مشخصه اصلی آن رشد و تکثیر بیش از حد و انفجاری سلولها در اعضای مختلف بدن انسان است.

وقوع سرطان کولون در بخش انتهایی مجموعه دستگاه گوارشی یا روده بزرگ از سوی کارشناسان و متخصصان با سبک زندگی و نوع تغذیه مرتبط شناخته شده است. بسیاری از مبتلایان به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha