به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، انرژی های تجدیدپذیر پس از پیشی گرفتن از ذغال سنگ و هسته ای، در حال تبدیل شدن به مهمترین منبع انرژی در اقتصاد آینده اتحادیه اروپا هستند.
سوخت های فسیلی جامد (ذغال سنگ) در سال ۲۰۲۰ میلادی روند نزولی سال های قبل را ادامه داد و ۱۸.۳ درصد کاهش بیشتر را ثبت کرد که کاهشی برای پنجمین سال متوالی بود. در مقایسه با سال ۲۰۱۵، این رقم به میزان ۴۰ درصد کاهش داشته است. سهم این سوخت ها اکنون در ترکیب عرضه به سختی بالای ۱۰ درصد است در حالی که در سال ۱۹۹۰ این رقم ۲۵.۷ درصد بود.
براساس این گزارش، نفت و فرآورده های نفتی نیز در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۲.۶ درصد کاهش داشت و به پایین ترین سطح از سال ۱۹۹۰ رسید. گاز طبیعی نیز همین روال را در پیش گرفت و به میزان ۲.۴ درصد کاهش یافت. سوخت هسته ای نیز به میزان ۱۰.۷ درصد کاهش نشان داد و به پایین ترین سطح از سال ۱۹۹۰ رسید.
در همین حال، انرژی های تجدیدپذیر و سوخت های زیستی به روند افزایشی بلندمدت خود ادامه می دهند.
پس از پیشی گرفتن از سوخت های فسیلی جامد و هسته ای در دهه قبل، نقطه عطف بعدی به سوی اقتصاد پایدارتر و عاری از کربن، سبقت از گاز طبیعی خواهد بود.
نکته قابل توجه تاثیر همه گیری کووید – ۱۹ بر محصولات نفتی است. در زمینه مصرف، تاثیر محدودیت های مرتبط با این همه گیری در سال ۲۰۲۰، در رابطه با استفاده از فرآورده های نفتی بیش از گاز طبیعی و برق بود.
محدودیت های رفت و آمدی مرتبط با همه گیری، برخی فرآورده های نفتی را بیش از سایر سوخت ها تحت تاثیر قرار داد.
با این همه، نفت همچنان مهمترین سوخت در بخش مصرف نهایی با سهم ۳۵ درصدی بود و پس از آن برق با ۲۳.۲ درصد و گاز طبیعی با ۲۱.۹ درصد در رده های بعدی قرار داشت.
در این میان، چند کشور اروپایی اعلام کردند که برنامه های اتحادیه اروپا برای الزام بخش هوانوردی به استفاده از سوخت های پایدارتر، به اندازه کافی بلندپروازانه نیست و اتحادیه اروپا باید به کشورهای عضو اجازه دهد الزامات سخت تر خود را تعیین کنند.
کمیسیون اروپا تابستان گذشته تمهیداتی را برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای از بخش هوانوردی پیشنهاد داد که بخشی از هدف اتحادیه اروپا برای کاهش انتشار خالص کلی به میزان ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ از سطح سال ۱۹۹۰ بود.
طرح اتحادیه اروپا، تامین کنندگان را مجاب می کند دستکم ۲ درصد از سوخت هوانوردی پایدار را از سال ۲۰۲۵ در نفت سفید ترکیب کنند که به رقم ۵ درصد در سال ۲۰۳۰ و ۶۳ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش می یابد.
هفته کشور اروپایی در نامه ای به مقام های سیاست آب و هوایی و حمل و نقلی کمیسیون اروپا تاکید کردند در حالی که الزامات در سطح اتحادیه اروپا مورد نیاز است، این پیشنهاد باید به کشورها امکان دهد تا حد بیشتری پیش روند.
در این نامه آمده است: ما معتقدیم فضا برای افزایش بلندپروازی در مورد پایداری و تقویت سوخت پایدار هوانوردی وجود دارد و این مهم با امکان دادن به کشورهای عضو برای فراتر رفتن از حداقل استانداردهای اتحادیه اروپا فراهم می شود. اهداف ملی بالاتر، رقابت در بازار اتحادیه اروپا را مخدوش نمی کند.
«دن یورگنسن» وزیر اقلیم دانمارک گفت که فوریت تغییرات آب و هوایی به اقدام جسورانه تری از پیشنهاد اتحادیه اروپا نیاز دارد.
وی تاکید کرد که پیشنهاد فعلی کمیسیون اروپا، ترمز آرزوهای ما برای پیشروی به سوی سبز شدن در بخش هوانوردی را می کشد.
سوخت پایدار هوانوردی که می تواند از زیست توده یا انرژی تجدیدپذیر تولید شود، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از پروازها در دهه اخیر در غیاب فناوری هایی چون هواپیماهای الکتریکی بزرگ، حائز اهمیت است.
در این نامه همچنین ذکر شد که اهداف ملی بالاتر، برای تولید بیشتر سوخت پایدار هوانوردی انگیزه ایجاد می کند و هزینه ها را سریعتر کاهش می دهد.
عواملی چون هزینه های بالا تاکنون تقاضا را با مشکل مواجه کرده است و سوخت پایدار هوانوردی در حال حاضر کمتر از یک درصد مصرف سوخت جت اروپا را تشکیل می دهد.
پیشنهاد اتحادیه اروپا باید از سوی اکثریت کشورهای عضو این اتحادیه و پارلمان اروپا مورد مذاکره و تائید قرار گیرد.
علاوه بر همه گیری کووید-۱۹ که حرکت اتحادیه اروپا به سمت تکیه بیشتر به انرژیهای تجدیدپذیر را تسریع کرده، کمیسیون اروپا نیز برای سهولت کشورها ابزارهای خاصی را طراحی کرده است. فراهم آوردن امکان مبادله (خرید و فروش) انرژی تجدیدپذیر با قیمت بین ۱۰ تا ۲۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت از جمله این ابزارها است.
بر اساس دادههای ارائه شده توسط یورواستات، در سال ۲۰۲۰ کشورها برای دستیابی به اهداف، حدود ۲۲.۲ میلیون مگاوات ساعت انرژی خریداری کردند که با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۱۵ یورو، پرداختها از ۳۳۰ میلیون یورو فراتر خواهد رفت.
کمیسیون اروپا روز نخست سال نو میلادی را برای به جریان انداختن طرح بحثبرانگیز طبقهبندی انرژیهای سبز با هدف ساماندهی به حوزه اقتصاد و انرژی بر اساس آثار زیست محیطی آنها انتخاب کرد.
کمیسیون اروپا براساس این طرح پیشنهاد میکند که نیروگاههای هسته ای و گازی در زمره تاسیسات مولد انرژی پایدار و سبز، جایگزین پروژههایی شوند که مبتنی بر زغال سنگ بوده و به ازای هر کیلووات ساعت تا ۲۷۰ گرم کربن دی اکسید منتشر میکنند.
نظر شما