مدیر اندیشکده سعداء: دنیا نمی‌تواند نقش ایران را در معادلات بین‌المللی نادیده بگیرد

شاهرود- ایرنا- مدیر اندیشکده راهبردی سعداء گفت: امروز همه دنیا می‌داند که نمی‌تواند نقش ایران را در معادلات بین‌المللی نادیده بگیرد و این نشان از اقتدار و نقش آفرینی ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسین راجی عصر سه شنبه در نشست بصیرتی که به میزبانی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مسجد و حسینیه اعظم مدرسه قلعه شاهرود برگزار شد، اظهار داشت: در علوم سیاسی و امور بین‌الملل چندین ویژگی است که اگر کشوری آنها را داشته باشد ابرقدرت محسوب می‌شود و هر قدر از این مؤلفه‌ها کم شود، از قدرتش نیز کاسته می‌شود.

وی افزود: از جمله این شاخص‌ها قدرت نظامی است و ایران جزو کشورهایی با بودجه نظامی‌ پایین است که به طور معمول از ۱۲ میلیارد دلار بیشتر نیست در حالی که عربستان ۵۰ میلیارد دلار بودجه نظامی دارد.

نویسنده کتاب «صعود چهل ساله» با بیان اینکه ایران با این حال از لحاظ قدرت نظامی دارای جایگاه ویژه‌ای است، ابراز کرد: برخی جوانان ما امروز این پرسش را مطرح می‌کنند که ایران در مقابله با آمریکا چقدر توان دارد و در صورتی که آمریکا به ایران حمله کند چقدر می توانیم مقاومت کنیم و چقدر می توانیم حمله آمریکا را مورد مقابله قرار دهیم؟

راجی ادامه داد: این پرسش آنجا مطرح می‌شود که تصور می‌کنیم آمریکا تاکنون به ما حمله نکرده است اما آمریکا مستقیماً به ما حمله کرد و مردم ما در جریان نیستند آن هم سال ۲۰۰۲ و زمانی که ۱۱ سپتامبر رخ داد و این کشور اعلام کرد که ما خاورمیانه جدید را شکل می‌دهیم و همراه با اسرائیل به دنبال نیل تا فرات بودند.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۲ زمانی آمریکا به دنبال خاورمیانه بزرگ و حضور در این منطقه بود و در مرزهای کشورمان بزرگترین رزمایش را برگزار کرد اما بعد از روز سوم رزمایش توسط فرماندهان نظامی این کشور به این دستاورد رسید که توان ایران اسلامی آنقدر بالا است که در صورت حمله، روزانه ۲۰ هزار سرباز آمریکایی کشته می شود.

مدیر اندیشکده سعداء با بیان اینکه امروز ایران موشک‌هایی دارد که ۱۲ برابر سرعت صوت حرکت می کند و قدرت برد هزاران کیلومتری دارد، اضافه کرد: قدرت ایران بسیار بالا است و بیش از ۹۰ درصد اتفاقات نظامی که در کشور رخ می‌دهد را مردم و نخبگان خبر ندارند که البته با جست‌ و جویی کوتاه می توان به برخی از این مسائل رسید.

وی اضافه کرد: از پایان جنگ جهانی دوم تا امروز ۸۰ سال می‌گذرد و آمریکا حدود ۱۳۰ جنگ انجام داده است و ۳۰ جنگ نیابتی را در کارنامه دارد و جنگ سرد کار را به فضا می‌برد و تئوری جنگ ستارگان با مقابله با شوروی مطرح بود یعنی  جنگ بین بلوک شرق و غرب حتی به فضا هم کشیده شد حال آنکه هیچ قدرت دنیا در این سال‌ها جرأت نکرد به آمریکا حمله کند و ما مهمترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه را موشک باران کردیم و این نشان از اقتدار ما است.

راجی ابراز کرد: مصاحبه با افسران آمریکایی نشان می‌دهد که تاکنون چنین چیزی را ندیده بودند و در فیلم هایی که موجود است می بینیم که اذعان دارند بعد از حمله قیامتی به راه افتاده بود.

وی دیگر مؤلفه اقتدار یک کشور را امنیت داخلی برشمرد و تصریح کرد: چهار دهه قبل ایران ناامن‌ترین کشور دنیا بود و حتی نخست وزیر و رئیس جمهور کشورمان ترور می‌شد، دانشگاهی و دانشجوی ما ترور می شد، معاون وزیر و استاندار ما ترور می شد، عالی‌ترین مقام قضائی کشورمان به شهادت رسید و عالی ترین فرماندهان نظامی‌مان را از دست دادیم و مغزهای متفکری مانند مفتح و مطهری ترور شدند و ۱۷ هزار شهید ترور دادیم در حالی که اکنون ایران امن‌ترین کشور دنیا در ناامن‌ترین نقطه دنیا است.

این نویسنده و فعال سیاسی دیگر مظهر اقتدار کشوررا تأثیرگذاری بر تحولات بین‌المللی انست و گفت: در فاجعه منا همه چیز به نفع عربستان بود و سازمان‌های بین‌المللی هم پشت سر این کشور ایستاده بود و در آن فضای خفقان رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنرانی کردند و به محض اینکه حرف‌های رهبری را شنیدند آن سمت ماجرا به صورت کلی به هم ریخت و بعد از مدتی هواپیمای اختصاصی به دنبال هیات ایرانی آمد تا همه چیز را پذیرفتند و مذاکرات دوباره به جریان افتاد و همه آنچه ایران می خواست به ما داده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha