سامانه جامع تجارت برای مبارزه با قاچاق کالا در استان همدان راه اندازی شد

همدان-ایرنا- مدیرکل دفتر امنیتی، انتظامی و مهاجرین خارجی استانداری همدان گفت: سامانه های «جامع تجارت و جامع انبارها» در راستای مبارزه هوشمند با قاچاق کالا و ارز و برخورد با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق بر اساس شناسه کالا راه‌اندازی و فعال شده است.

به گزارش ایرنا، «مهدی اخوان» روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان همدان با اشاره به ضرورت هوشمند سازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قالب سامانه جامع تجارت، افزود: راه‌اندازی سامانه جامع تجارت شناسه کالا ظرفیت مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم کرده که از این به بعد عرضه کالا تنها در چارچوب ثبت در این سامانه‌ ها و توسط اشخاص دارای کد، میسر است.

وی با اشاره به اینکه عرضه کالای وارداتی فاقد شناسه و رهگیری در سطح بازار خرده فروشی مصداق قاچاق کالا خواهد بود، گفت: کالاهای وارداتی(شامل لوارم خانگی، پوشاک و دخانیات) باید شناسه کالا یا رهگیری در خصوص آنها پیاده سازی و اجرایی شود تا عرضه آنها در سطح بازار خرده فروشی نیز حتما باید با نصب یا درج شناسه کالا و رهگیری باشد.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مقابله با قاچاق کالا و ارز استان همدان افزود: سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ظرفیت های مناسبی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوجود آورده که موجب می شود دستگاه های مختلف تعزیرات حکومتی، نظارتی، سازمان صمت و سازمان جهادکشاورزی بتوانند با هم افزایی وضعیت ورود و عرضه کالاهای مختلف را رصد کنند.

اخوان ابراز امیدواری کرد که با ورود جدی به بحث مبارزه هوشمند، شفاف سازی و هم‌افزایی کارگروه های مربوطه از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی و کالاهای سلامت محور در سطح استان همدان جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اهمیت برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه، اظهار داشت: با توجه به وسعت مرزها (۶ هزار کیلومتر مرز خشکی و ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی) و وجود تنها ۲۴۱ پاسگاه‌ پلیس راه فعال در کشور، سطح عرضه برای مقابله با کالای قاچاق بسیار مناسب و موثر است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مقابله با قاچاق کالا و ارز استان همدان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود جدی به عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: رویکرد نظام برای مبارزه با قاچاق کالا «مبارزه سیستمی و هوشمند» است و روش های فیزیکی و چشمی دیگرر راهگشا نیست.

اخوان خاطرنشان کرد: پیشگیری و مقابله با سایر مفاسد اقتصادی و جرایمی نظیر جعل، احتکار، اخلال در نظام اقتصادی و فرار مالیاتی نیز از دیگر فواید سامانه هوشمند جامع تجارت است.

به گزارش ایرنا، ۲۴۵ میلیارد تومان کالای قاچاق طی ۹ ماه نخست امسال در استان همدان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha