۶۷ طرح کشاورزی همزمان با دهه فجر در استان همدان به بهره برداری می‌رسد

همدان-ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: همزمان با ایام فرخنده دهه فجر انقلاب اسلامی، بهره برداری از ۶۷ طرح کشاورزی با اعتباری افزون بر ۱۸۵ میلیارد تومان در مناطق مختلف این استان آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، «منصور رضوانی جلال» روز چهارشنبه در نشست خبری تشریح فعالیت های سازمان جهادکشاورزی استان همدان به مناسبت فجر انقلاب اسلامی، افزود: از این تعداد، ۱۹ طرح در بخش آب و خاک، ۱۲ طرح در بخش تولیدات دامی، یک طرح در بخش ترویج کشاورزی، هفت طرح در بخش صنایع کشاورزی، یک طرح در بخش شیلات و ۲۷ طرح نیز در بخش تولیدات گیاهی اجرا و آماده بهره برداری شده است.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح های کشاورزی زمینه اشتغال بکار ۳۶۴ نفر در استان همدان فراهم شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح زنجیره تولید تخم مرغ  شهرستان نهاوند نیز همزمان با دهه فجر آغاز می شود که برای اجرای مرحله اول  این طرح ۲۲۳ میلیارد تومان اعتبار سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

وی در مورد صادرات محصولات کشاورزی استان همدان نیز گفت: در ۹ ماه نخست امسال ۲۶۹ میلیون دلار صادرات کشاورزی از استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود پنج درصد افزایش داشته است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ نفر تعهد اشتغال این سازمان در سال جاری است، گفت: تاکنون  برای ۲ هزار نفر در حوزه کشاورزی استان همدان شغل ایجاد شده که معادل ۸۵ درصد تعهد است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: این استان در اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی پیشرو کشور است به نحوی که امسال این عملیات در سطح حدود ۱۰۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده است.

رضوانی جلال با تاکید بر اینکه کشت حفاظتی در اراضی شیب دار باید به عنوان یک اولویت پیگیری شود، اظهار داشت: در همین راستا سازمان جهادکشاورزی اقدام به واگذاری ادوات کشاورزی حفاظتی کشت مستقیم به کشاورزان پیشرو در استان همدان کرده است.

به گفته وی، بحران آب و فرسایش های بادی، آبی و خاک نیز به یک مساله اساسی و مهم تبدیل شده که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد.

رضوانی‌جلال همچنین با اشاره به مشکلات توزیع نهاده‌های دامی، گفت: نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر توزیع شده، اما تولیدات محصولات کشاورزی به دلیل خشکسالی سالیان قبل کاهش زیادی داشته و بنابراین نهاده‌های دامی پاسخگوی نیاز دامداران نبوده است.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت کشاورزی صنعتی و مدرن برویم که گلخانه هم نوعی کشاورزی مدرن است، افزود: بسیاری از محصولات را می‌توانیم با استفاده از این طرح تولید کنیم، علاوه بر این حدود ۲۰۰ هزار گلخانه در سطح استان همدان داریم که به بهره برداری رسیده‌اند.

استان همدان در مجموع دارای ۶۱۵ هزار و ۲۵۳ هکتار زمین کشاورزی شامل ۱۸۰ هزار و ۴۵ هکتار اراضی آبی و ۴۳۴ هزار و ۸۰۳ هکتار اراضی دیم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha