۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84636535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حق‌آبه تالاب های آذربایجان غربی باید تثبیت شود

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 84636535
حق‌آبه تالاب های آذربایجان غربی باید تثبیت شود

مهاباد- ایرنا- معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: حق آبه تالاب های استان برای جلوگیری از خشک شدن و تثبیت، باید سالانه اختصاص یابد.

حجت جباری روز چهارشنبه در جلسه آیین روز جهانی تالاب در کانی برازان مهاباد افزود: مطالعات نیاز آبی تالاب های استان انجام شده و نیاز است با همکاری و موافقت وزارت نیرو و ابلاغ مصوبه سهمیه حق آبه تالاب ها مشخص و واگذار شود.

وی ادامه داد: تاکنون نیز در مواقع لزوم و اضطراری برای برخی از تالاب ها به صورت رایزنی و همکاری بین ادارات حق آبه تامین و از خشک شدن آنها جلوگیری شده و این روال نیاز به تثبیت حق آبه دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: تالاب کانی برازان یکی از تالاب های کشور است که در آن سمن هایی در سطح ملی فعالیت دارد و بیشترین مشارکت جوامع محلی در امر نگهداری و بهره برداری از آن به وقوع پیوسته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هم در این جلسه گفت: خوشبختانه با آگاه سازی جوامع محلی امزوه شاهد آن هستیم که اهالی روستاهای اطراف در حفظ نگهداری تالاب بیشترین همکاری و مشارکت را دارند.

فاروق سخنور اظهار داشت: امسال با همکاری بین نهادهای دولتی به ویژه همیاری شرکت آب منطقه ای، حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب آب برای جلوگیری از خشکی تالاب کانی برازان و همچنین یک میلیون متر مکعب برای تالاب قوپی بابا علی رهاسازی شد.

وی بیان کرد: حق آبه این تالاب ها باید در ماه های گرم سال همچون تیر و مردادماه هر سال تامین شود.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد هم در این جلسه گفت: زیرسازی راه دسترسی تالاب یکی از دغدغه های علاقمندان به محیط زیست است که قبل از احداث نیاز به آگاه سازی و مدیریت صحیح منطقه است.

خشایار صنعتی با اشاره به اینکه ایجاد راه دسترسی تعداد مراجعه کنندگان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد، افزود: اگر در خصوص جایگاه و اهمیت تالاب از طریق آموزش به شهروندان اطلاع رسانی مطلوبی انجام نشود، ممکن حیات تالاب در آینده با خطراتی روبه شود.

وی اضافه کرد: ایجاد تورهای سیاحتی و گردشگری در زمان های تعطیل و فصل های مختلف سال از طریق شهرداری و یا سایر ادارات دیگر می تواند در معرفی و آشنایی با تالای های شهرستان به ویژه تالاب کانی برازان موثر باشد.

در ادامه مراسم نیز از خبرنگاران حوزه محیط زیست و همچنین ۲ شکارچی نادم که اقدام به تحویل اسلحه های خود کرده بودند تقدیر به عمل آمد.

به گزارش ایرنا، این تالاب، به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود که با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha