عملیات اجرایی بزرگترین طرح گازرسانی مازندران آغاز شد

نوشهر - ایرنا – عملیات اجرایی پروژه ملی گازرسانی به سه شهر و ۱۸۵ روستای شهرستان‌های نوشهر، نور و آمل به عنوان بزرگترین طرح گازرسانی مازندران با حضور مسئولان کشوری و استانی در روستای ونوش بخش مرکزی نوشهر آغاز شد.

به گزارش ایرنا، پروژه بزرگ ۸۰۰ میلیارد تومانی گازرسانی به مناطق کوهستانی شهرستان‌های نوشهر، نور و آمل عصر امروز با حضور استاندار مازندران، مدیرعامل شرکت ملی گاز استان و تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای ونوش از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر وارد فاز اجرایی شد.

سرپرست شرکت گاز مازندران در این مراسم گفت: این پروژه شامل اجرای خط لوله اصلی تغذیه گاز به طول ۳۳۷ کیلومتر و همچنین یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه داخلی گاز است که با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود و با تکمیل آن سه شهر و ۱۸۵ روستای شهرستان‌های نوشهر، نور و آمل از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

قاسم مایلی رستمی افزود: این پروژه از محل بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ از منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران تأمین اعتبار می‌شود و اجرای آن با هدف توسعه جایگزینی شبکه گاز طبیعی با فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که برای اجرای این پروژه ۶ پیمانکار به کار گرفته می‌شوند، اظهار کرد: سرانه اعتبار گازرسانی در این پروژه به هر خانوار روستایی ۲۰ میلیون تومان است که بخشی از روستاها سال آینده و مابقی نیز تا سال ۱۴۰۳ به شبکه گاز متصل می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح شهرهای کجور، پول و ۶۴ روستای بخش کجور با چهارهزار و ۷۹۸ خانوار، شهر بلده و ۷۳ روستای این بخش شهرستان نور با سه هزار و ۲۷ خانوار، ۴۷ روستای منطقه چلاو بخش امامزاده عبدالله آمل با ۶۶۴ خانوار و فیلبند به عنوان تنها روستای بخش بندپی غربی بابل با ۵۵ خانوار از نعمت گاز بهرمند می‌شوند.

۴۶ کیلومتر از طول خط انتقال این طرح از ونوش تا کدیر در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور قرار دارد که با لوله‌های ۱۶ اینچ اجرا می‌شود. فاز نخست پروژه با لوله‌گذاری به طول ۱۱ کیلومتر از روستای ونوش تا محدوده دریاچه ممرز انجام خواهد شد و در فاز دوم از نزدیکی دریاچه ممرز به سمت روستای کدیر ۱۷ کیلومتر لوله‌گذاری باید انجام شود. اجرای فاز اول و دوم همزمان امروز به طول ۲۸ کیلومتر آغاز شد .فاز سوم نیز به طول ۱۸ کیلومتر تا روستای کدیر بخش کجور ادامه می‌یابد.

اتصال خط لوله انتقال گاز از روستای کدیر به شهر کجور به طول ۱۳ کیلومتر در فاز چهارم این پروژه ملی قرار دارد. گازرسانی از شهر کجور به شهر پول در سال‌های گذشته به صورت کپسول‌های سی‌ان‌جی با تانکرهای حمل سوخت به ایستگاه‌های گاز پول به بهره‌برداری رسیده بود.

در فازهای بعدی خط لوله تغذیه گاز به قطر ۱۲ اینچ از روستای کدیر بخش کجور به شهر بلده و روستاهای این بخش کشیده می‌شود و از آنجا نیز به منطقه چلاو بخش امام‌زاده عبدالله آمل و در نهایت نیز روستای فیلبند شهرستان بابل در بخش بندپی‌غربی به شبکه سراسری وصل می‌شود.

در این پروژه همچنین یک ایستگاه تقلیل فشار گاز با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در ساعت در زمینی به مساحت حدود دو هزار متر مربع در منطقه صلاح‌الدین‌کلای نوشهر احداث می‌شود.

گازرسانی به روش گاز فشرده (CNG) در شهرهای پول و کجور نوشهر از شهریور ۱۳۹۷ با اشتراک یک‌هزار و ۴۰۰ خانوار آغاز شد و برای تامین گاز مردم این بخش هر روز ۶ دستگاه تریلر، گاز سی‌ان‌جی را در مخازن گاز از نوشهر و چالوس به ایستگاه‌ تقلیل فشار گاز در بخش کجور انتقال می‌دهند که این گاز پس از کاهش فشار وارد شبکه گاز شهری پول و کجور می‌شود. این روش علاوه بر هزینه‌های زیاد، با توجه به لغزنده بودن مسیر و شرایط نامناسب جاده‌ای در فصل سرما جوابگوی نیاز مردم شهرهای پول و کجور نیست.

بخش کجور نوشهر با حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت ثابت و ۲۵ هزار نفر جمعیت متغیر دارای دو نقطه شهری و  ۶۸ نقطه روستایی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز شهرستان نوشهر قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha