۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 84637204
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رییس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

رشت - ایرنا - با توجه به سفر رییس جمهور به گیلان، اغلب اخبار هفته گذشته تحت تاثیر این سفر بود، اما بازگشت رنگ قرمز کرونایی به نقشه گیلان و توافق گمرک آستارای ایران و آذربایجان بخشی از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته بودند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در ادامه سفرهای استانی دولت سیزدهم، صبح جمعه هشتم بهمن ماه وارد استان گیلان شد که اکثر اخبار هفته گذشته نیز، مربوط به ره‌آورد این سفر بود.

 رییس جمهور به همراه تعدادی از معاونان، نمایندگان و وزیران شامل وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان ،صنعت و معدن و تجارت با ورود به گیلان از پروژه های زیربنایی، واحدهای تولیدی و صنعتی، دیدار با قشرهای مختلف مردم و نخبگان استان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری در دستور کار قرار گرفت و تعاملی برای گشودن گره مشکلات در جریان سفر شکل گرفت.

آیت الله رییسی بررسی وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل گیلان را به عنوان نخستین ایستگاه حضور میدانی برای سفر خود برگزید. وی طی این سفر یکروزه پس از ورود به استان در فرودگاه سردار جنگل به اتفاق وزیر راه و شهرسازی از پروژه راه آهن رشت کاسپین بازدید کرد.

بررسی وضعیت پروژه های زیرساختی گیلان در حوزه راه با توجه به ظرفیت های تجاری ، بنادر و همچنین همسایگی گیلان با کشورهای اوراسیا و دریای خزر حاکی از توجه ویژه رییس جمهور به توسعه ظرفیت های اقتصادی استان دارد.

همچنین در جلسه شورای اداری وزیران و اعضای هیات دولت به عنوان نمایندگان رییس جمهور در شهرستان های مختلف طی این سفر یکروزه به ارائه گزارش بررسی های میدانی خود پرداختند و همچنین اعتبار پیش بینی شده برای حوزه های مختلف را اعلام کردند.

بر اساس گزارشات وزرای دولت سیزدهم بیش از هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های راه، درمان ، بهداشت، رفع مشکلات پسماند، توسعه حوزه کشاورزی و ورزشی استان پیش بینی شدو مصوبه دریافت کرد. 

پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت

گیلان شنبه ای آرام را سپری کرد. اما با خبر درگذشت علی حاج علی عسگری پیشکسوت تئاتر گیلان چهره فرهنگی استان را غمگین کرد. این پیشکسوت تئاتر گیلان بر اثر سکته قلبی به دیار باقی شتافت.استاد حاج علی عسگری زاده ۱۳۲۲ پژوهشگر تئاتر بویژه در زمینه تعزیه بود و مقاله های پژوهشی در این حوزه ارائه کرده بود.

وی، نویسنده نمایش نامه‌های گیله مرد، عاشورا، خورشید کاروان، خاک و کارگردان نمایش نامه‌های متعددی چون خورشید کاروان و چهره به چهره بود.علی حاج‌علی عسگری بازیگر سینما و تلویزیون نیز بوده و  در آثاری همچون فیلم سینمایی «آتش در زمستان» فعالیت داشته است.

ضرب الاجل ۲۰ روزه رییس جمهور برای ساحل نشینان

تداوم تملک بر سواحل گیلان تا به امروز ادامه دارد اما در پانزدهمین سفر آیت‌الله سیدابراهیم رییسی به گیلان، رییس جمهور تاکید کرد: تمامی دستگاه ها بدون استثناء باید حریم ۶۰ متری سواحل را رعایت کرده و به سرعت از این حریم عقب‌نشینی کنند. 

رییس جمهور در نشست های متعدد در سفر یکروزه خود به گیلان از جمله شورای اداری و همچنین نشست با نخبگان و اصحاب رسانه تاکید کرد که با فوریت و ظرف مدت حداکثر ۲۰ روز هر یک از دستگاه‌های دولتی که تصرفاتی در مناطق ساحلی دارند، اقدام لازم را انجام داده و معمول و نتیجه برای استحضار را به دفتر رئیس جمهور اعلام کنند.

آزادسازی نوار ساحلی دریای خزر که طی سال‌های گذشته از دغدغه‌های جددی خزرنشینان و گردشکران بوده و هم‌اینک با توجه به دستور جدی رییس جمهور وارد مرحله ای تازه شده است. یکی از برکات سفر استانی را باید در همین مسئله دید که دستور رییس جمهور برای آزادسازی سواحل تنها کمتر از ۴۸ ساعت هم در مدیریت ارشد استان و هم دستگاه قضا در اولویت قرار گرفت.  

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

حمله موج ششم کرونا به گیلان

گیلان برای بار دیگر در معرض حمله موج جدید همه گیری کرونا قرار گرفت. افزایش بستری‌های روزانه مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان خبری بود که روز یکشنبه بر روی خروجی ایرنا گیلان منتشر شد و خبر از بازگشت تغییر رنگ بندی را نیز ندا می داد. براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان طی ۲۴ ساعت  ۱۰۱ بیمار مبتلا به این بیماری در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

بستری‌های روزانه مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان از آمار سه رقمی روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر "در موج پنجم"، از اوایل مهرماه امسال به آمار ۲ رقمی زیر ۱۰۰ نفر رسید حتی دی ماه گذشته به زیر ۵۰ نفر هم رسیده بود اما بار دیگر آمار بسترهای روزانه در این استان سه رقمی شده‌است.

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

اومیکرون سویه غالب کرونا در استان‌های مختلف کشور عنوان می‌شود بر این اساس به دلیل سرعت بالای انتقال آن بر رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به ویژه استفاده از ماسک حتی "دو ماسک" در مکان‌های شلوغ و رعایت فاصله فیزیکی تاکید جدی می‌شود.

گیلان میزبان معاون اجرای رییس جمهور برای نظارت مستقیم

سفر معاون اجرایی رییس جمهور به استان گیلان و اقدامت انجام شده آن مهمترین رویداد و اخبار روز دوشنبه ایرنا بود که سیدصولت مرتضوی با سفر به بندرانزلی تاکید کرد: باید تمامی تصرفات و همچنین نشانه های آن تا موعد مقرر ۲۰ روز که رییس جمهور تعیین کرده‌اند برچیده و جمع آوری شود.

وی در جریان بازدید از اجرای طرح آزادسازی سواحل انزلی که جمعه گذشته در سفر رییس جمهور مورد دستور مستقیم قرار گرفت، تاکید کرد: براساس دستور صریح رییس جمهور مهلت ۲۰ روزه برای این طرح مقرر گردید و تمامی نهادها موظف به اجرای آن هستند. 

وی همچنین خطاب به مدیران مجموعه منطقه آزاد انزلی گفت: از امروز باید تمامی علائم نشانه های تصرف از جمله فنس کشی‌ و دیوارکشی‌ها را برداشته و ساحل به طور کامل بازگشایی شود. 

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

معاون اجرایی رییس جمهور تاکید کرد: حریم ۶۰ متری باید در امتداد ساحل خزر در گیلان ازاد شده و برای اجرای طرح های گردشگری و سالم سازی در اختیار دستگاه های متولیقرار گیرد تا عمومی مردم به طور آزادانه از آن بهره ببرند. 

پس از دستور رییس جمهور طی سفر یکروزه خود به گیلان مبنی بر آزاد سازی کامل حریم ۶۰ متری و اجرای دقیق قانون، معاون اجرایی رییس جمهوری امروز به منظور بررسی میدانی به گیلان سفر کردند.

وی همچنین در بازدید از طرح شنای بانوان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: نهادهای نظامی و انتظامی اگر مبحث خاصی داشته باشد باید سلسله مراتب رعایت شود و به طور حتم با همکاری یکدیگر این مسئله را حل و فصل خواهیم کرد.

مرتضوی مخاطب دستور رییس جمهور را دستگاههای اجرایی دانست و گفت: آن دسته از مجموعه هایی که به دستگاه اجرایی تعلق دارد وابسته به دستگاه‌های اجرایی است مانند منطقه آزاد ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته مشخص کردیم تا نسبت به آزاد سازی حرایم اقدام کنند.

۶۵۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از ورود فاضلاب به ۲ رودخانه رشت اختصاص یافت

تصویب ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت دیگر خبر مهم روز دوشنبه بود که معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به ورود فاضلاب از یکصد نقطه به ۲ رودخانه رشت و تالاب انزلی گفت: برای جلوگیری از ورود فاضلاب و نجات ۲ رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت ۶۵۳ میلیارد تومان  اختصاص یافت.

سیدصولت مرتضوی عصر دوشنبه در جلسه نظارت بر اجرای تاکیدات سفر رئیس جمهور به گیلان افزود: از این میزان ۵۳ میلیارد تومان ۱۰۰ درصد تخصیص داده می شود، ۳۵۰ میلیارد تومان از ماده ۵۶  و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز مصوب سفر است.

وی نسبت به حیات و جاری بودن این ۲ رودخانه ابراز خورسندی کرد و ادامه داد: اما تأسف مان نسبت به بی مبادلاتی انجام شده نسبت به رودخانه های زرجوب و گوهررود و تالاب انزلی است.

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به عبور فاضلاب از یکصد نقطه در ۲ رودخانه رشت و سرریز آن به تالاب انزلی اظهار داشت: پروژه رفع چالش زیست محیطی این ۲ رودخانه باید تا سال ۱۴۰۲ طی ۱۷ ماه به سرانجام برسد.

مرتضوی همچنین با اشاره به ورود فاضلاب به تالاب انزلی گفت: تصمیم گیری برای ارتقای آن سبب توسعه یافتگی استان می شود. 

وی اظهار داشت: تالاب تاریخی انزلی و نامش با خطه سرسبز گیلان گره خورده است، اما دستگاه ها اجرایی و همسایگان تالاب دین شأن را نسبت به تالاب ادا نکردند.

گلبانگ انقلاب در مدارس گیلان به صدا در آمد

اما روز سه شنبه مقارن با ۱۲ بهمن ماه سالروز ورود باشکوه بنیانگذار انقلاب اسلامی به میهن و آغاز دهه فجر بود که اغلب اخبار این روز نیز ، معطوف به برنامه های ویژه ۱۲ بهمن ماه بود که یکی از این برنامه‌ها، به صدا درآمدن زنگ مدارس در گیلان بود.

در اولین روز گرامیداشت دهه مبارک فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه همزمان با سراسر کشور در مدارس استان گیلان نواخته شد.همزمان با نواخته شدن زنگ انقلاب در مدارس استان گیلان مدیران و مربیان واحدهای آموزشی درباره قیام مردم به رهبری حضرت امام خمینی (ره) علیه حکومت شاهنشاهی و فداکاری مردم برای به ثمررسیدن این انقلاب برای دانش آموزان سخنرانی کردند.

جشن های گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند اتقلاب اسلامی نیز از امروز با رعایت کامل توصیه های بهداشتی با همکاری دانش آموزان در مدارس استان گیلان آغاز شده و تا پایان دهه میارک فجر ادامه دارد. 

آیین نمادین نواخته شدن زنگ انقلاب در رشت مرکز گیلان نیز در دبیرستان هیات امنایی دکتر شریعتی این شهر با حضور حسین مصطفی پور معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان برگزار شد.

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

در حاشیه نواختن زنگ اتقلاب در دبیرستان هیات امنایی دکتر شریعتی رشت نمایشگاه مدرسه انقلاب گشایش یافت در این نمایشگاه با موضوع جرقه های آغاز انقلاب اسلامی ، پیشرفت های انقلاب اسلامی ، حضور دانش آموزان و نقش آنان در شکل گیری انقلاب اسلامی در قالب پوستر و روزنامه به نمایش گذاشته شده است.

مراسم استقبال نمادین در فرودگاه سردار جنگل رشت، تجدید بیعت و گلباران مزار شهدا، رژه موتوری، شناورها و قایقرانان، رژه روستائیان با ماشین‌آلات کشاورزی، سوارکاران عشایر، به صدا در آمدن ناقوس کلیساها، سوت قطارها و کشتی‌ها و پخش سرودهای انقلابی از ماذنه‌های مساجد و بقاع‌متبرکه و سیستم صوتی پارک‌ها از برنامه‌های بزرگداشت آغازین روز دهه فجر است.

جشن بزرگداشت دهه فجر چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی با ۲ هزار و ۷۰۰ برنامه به‌ شکل مردمی و سلامت‌ محور در استان گیلان برگزار می شود.

مدیرکل جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان معرفی شد

معرفی مدیرکل جدید بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دیگر خبر مهم روز سه شنبه ایرنا بود که سرهنگ حسن حبیبی با حضور جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان مدیرکل جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان معرفی شد.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عصر دوشنبه در جلسه تودیع و معارفه مدیران کل قدیم و جدید بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: ما باید گنجینه های دفاع مقدس را  استخراج و به عنوان گفتمان دفاع مقدس  به نسل کنونی انتقال دهیم.

 سرتیپ ستاد نبی سهرابی گفت: گفتمان افتخارات و غرور پیروزی های دفاع مقدس باید برای کودکان، نوجوانان و جوانان نشان داده شود که موزه دفاع مقدس ابزار مهمی برای انتقال این فرهنگ جدای از تبیین کلامی  است

وی با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر گفت: بدون شک انقلاب اسلامی بزرگترین تحول تاریخی در قرن بیستم بود که روابط سیاسی و شرق و غرب دنیا را برهم زد.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: بدلیل استقلال خواهی انقلاب اسلامی دشمنان دنیا را علیه جمهوری اسلامی تحریک کردند و شرق و غرب را به جان کشور ما انداختند و جنگ را بر ما تحمیل کردند اما دفاع مقدس با پشتیبانی همه جانبه  مردم به پیروزی رسید.

وی گفت: ما باید گنجینه های دفاع مقدس را  استخراج و به عنوان گفتمان دفاع مقدس از آن استفاده کنیم و  به نوجوانان و جوانان مان نشان دهیم و این فرهنگ را به آنها انتقالل دهیم . 

کرونا مسابقات شطرنج بین‌المللی جام خزر را لغو کرد

دیگر خبر مهم روز چهارشنبه نیز مربوط به لغو مسابقات بین المللی شطرنج جام خزر بود که پس از لغو مسابقات کونگ‌فو قهرمانی کشور در رشت ، مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خزر نیز به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

 رییس هیات شطرنج استان گیلان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، نوزدهمین دوره رقابت‌های شطرنج بین‌المللی جام خزر در رشت لغو شد.

نوزدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین‌المللی جام خزر قرار بود از ۲۳ الی ۳۰ بهمن ماه با حضور زبده‌ترین شطرنجبازان داخلی و چند کشور خارجی در رشت برگزار شود که این مسابقات با توجه به شیوع کرونا، لغو شد.

با توجه به اینکه ثبت نام این دوره از رقابتها آغاز شده بود، تاکنون ۷۰۹ شطرنجباز از ایران و چند کشور خارجی برای حضور در نوزدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین‌المللی جام خزر ثبت نام کرده بودند.

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

رئیس هیات شطرنج گیلان بیان کرد: البته از این تعداد ثبت‌نام کننده ، ۹۰ شطرنجباز از کشورهای روسیه ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان ، گرجستان ، عراق ، افغانستان ، پرتغال ، اترش و اکراین برای حضور در این دوره از مسابقات اعلام آمادگی کردند.

رنگ قرمز کرونا به گیلان بازگشت

افزایش کرونا و به قرمز درآمدن رنگ کرونایی در گیلان دیگر خبر مهم روز چهارشنبه ایرنا بود که  براساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک ، پنج شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت و بر اساس همین ارزیابی در کمتر از یک روز، رنگ زرد از نقشه کرونایی گیلان محو شد، شهرستان های نارنجی بیشتر و رنگ قرمز بار دیگر در رنگ بندی کرونایی استان ظاهر شد. 

بر این اساس شهرستان های لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، ماسال و رودبار که پیش از این نارنجی بودند در رنگ بندی قرمز کرونایی قرار گرفتند.

شهرستان های املش، رشت، خمام، تالش، آستارا، سیاهکل و بندرانزلی نیز از رنگ زرد کرونایی خارج و نارنجی شدند ضمن اینکه رضوانشهر، فومن، رودسر، صومعه سرا و شفت در رنگ بندی نارنجی باقی ماندند به این ترتیب پنج شهرستان گیلان قرمز و ١٢ شهرستان نارنجی است. 

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

از ١٨ دی ماه امسال با کاهش شمار مبتلایان و بیماران بستری تمامی ١٧ شهرستان استان گیلان وارد رنگ‌بندی آبی شده بودند که این وضعیت برای کمتر از سه هفته تداوم داشت، رنگ نارنجی از ششم بهمن و زرد از هشتم همین ماه بار دیگر در نقشه کرونایی گیلان قرار گرفت.

آمار بستری‌های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ از ۲۹ دی ماه امسال در گیلان روند افزایشی را طی می‌کند، بر اساس آخرین آمار امروز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، ۲۹۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ نفر بستری شدند و ۳۵ بیمار بدحال تحت مراقبت های ویژه قرار دارند، در حالیکه بیست و هشتم ماه گذشته تعداد بستری های مبتلا به کرونا ۱۱۸ نفر بود.

رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تزریق واکسیناسیون کامل همچنان مورد تاکید است.

 "پرورش سنتی اسب کاسپین" در گیلان برای ثبت ملی آماده می‌شود

پرورش سنتی اسب کاسپین در گیلان برای ثبت ملی آماده می‌شود ، اولنی خبر مهم روز پنجشنبه بود که سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از آماده‌سازی پرونده شیوه سنتی پرورش نژاد منحصربفرد اسب کاسپین به منظور ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی خبر داد.

به گفته ولی جهانی، حفظ و حراست از نژاد اسب کاسپین با ثبت آن در فهرست میراث ناملموس کشور که از جمله گونه‌های منحصر به فرد در سطح جهان به شمار می‌رود از جمله اقدامات اولویت‌دار این اداره‌کل در راستای حفاظت از این میراث ارزشمند استان است که  نیازمند همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی است.

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

اسب کاسپین  با قدمت بیش از ۵ هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسبهای موجود در جهان است. نام رسمی این اسب در ایران بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی ایران مطابق با نام بومی و بین المللی اسب کاسپین است. این نژاد جد اولیه کلیه اسبهای خونگرم دنیا است و پراکندگی فعلی آن از بهشهر در نزدیکی دشت ترکمن تا تالش در غرب گیلان است. 

نژاد اسب کاسپین رو به انقراض است؛ بر اساس تخمین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ راس اسب کاسپین در جهان وجود دارد که ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس آن در کشور، به ویژه در استان گیلان و خطه شمال و در سایر استان‌ها بصورت پراکنده در باشگاه‌های سوارکاری دیده می‌شوند.

توافق گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان بر تسهیل ترانزیت مرزی

توافق تسهیل ترانزیت مرزی بین گمرک آستارای ایران و جهموری اذربایجان دیگر خبر مهم روز پنجشنبه ایرنا بود که این توافق با هدف تسهیل و افزایش تردد کامیون‌های ترانزیت کالا و کاستن از ترافیک آنها در مرز دو کشور، توافق کردند.

گیلان هفته؛ از ره‌آورد سفر رئیس جمهور تا توافق گمرک آستارای ایران و جهموری آذربایجان

در نشست مدیرکل گمرک آستارا با مقامات گمرک جمهوری آذربایجان که روز گذشته در گمرک آستارای این کشور همسایه برگزار شده است، سعید نادری سرپرست اداره کل گمرک آستارا در خصوص کندی پذیرش کامیون های ترانزیت کالا از سوی گمرک جمهوری آذربایجان انتقاد کرد.

وی با یادآوری توافقات نشست وزرای راه و شهرسازی دو کشور، افزایش پذیرش تعداد کامیون های صادرات و ترانزیت کالا از سوی ایران را تا ۴۰۰ دستگاه در روز خواستار شد و سپس با طرح مشکلات ناوگان حمل و نقل ایران در خاک جمهوری آذربایجان، بر رفع آن مشکلات و اصلاح و مرمت پل مرزی مشترک تاکید کرد.

طرف آذری نیز نسبت به رفع مشکلات ترابری و افزایش تعامل و همکاری با گمرک آستارای ایران قول مساعد داد و مقرر شد تا تکمیل پروژه محوطه سازی گمرک آستارای گیلان و فراهم شدن امکان توقف تعداد زیادی از این وسایل نقلیه در محوطه گمرک، پذیرش کامیون ها به مرور تا مرز ۳۰۰ دستگاه در روز افزایش یابد.

همچنین مدیران کل گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان در این دیدار توافق کردند در صورت جوابگو بودن تنها پل زمینی در مرز دو کشور، پذیرش و ترخیص کامیون ها از سوی هر دو طرف افزایش یابد.

صف های طولانی و کیلومتری کامیون ها از ورودی شهر آستارای گیلان تا درب بندر و گمرک این شهرستان، هر چند نشان دهنده رونق صادرات و ترانزیت کالا از سوی کشورمان به جمهوری آذربایجان، روسیه و منطقه قفقاز است، اما نبود تیرپارک در آستارا و کم عرض بودن تنها پل زمینی مرزی سبب ترافیک و توقف طولانی کامیون ها در خیابان های شهر می شود و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می کند.

خوشبختانه با دوراندیشی دولت مردمی، کلنگ احداث دومین پل و مرز زمینی بین ایران و جمهوری آذربایجان، چندی پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در آستارای ایران به زمین زده شد و بعد از تکمیل و بهره برداری از این پروژه، مشکل ترافیک کامیون ها رفع و تردد این وسایل نقلیه تسهیل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha