رهاوردهای ۴ دهه تلاش‌ برای عادلانه کردن خدمات سلامت در استان فارس

شیراز-ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه گزارش آماری از دستاوردهای نظام سلامت پس از انقلاب اسلامی گفت: تمرکز حوزه سلامت طی بیش از چهار دهه گذشته بر تقویت زیرساخت های بهداشتی در اقصی نقاط فارس با هدف دسترسی عادلانه به خدمات سلامت بوده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، جمعه در مطلب ارسالی از قول سید وحید حسینی افزود:  تلاش شده با افزایش تعداد خانه های بهداشت گام‌های مؤثری در این مسیر برداریم و آمار این مراکز  از ۲۵۸ مورد در ابتدای انقلاب به ۸۸۹ خانه بهداشت رسیده است.

وی ادامه داد: افزایش تعداد مراکز بهداشتی و درمانی شهری از ۵۴ مورد به ۱۴۵ مرکز، راه اندازی ۲۵۴ پایگاه بهداشتی، افزایش تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستایی از ۸۹ مورد به ۱۵۳ مرکز، راه اندازی خانه بهداشت عشایری و پیشتازی فارس در ایجاد کانکس های خانه بهداشت عشایری بخشی از توسعه زیرساخت های فیزیکی در این زمینه بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: افزایش تعداد بیمارستان های استان از ۲۵ مورد به ۶۸ مورد، افزایش تخت های فعال بیمارستانی از دو هزار و ۲۴۰ مورد به هشت هزار و ۷۱۸ تخت فعال و تخت های ویژه از ۶ تخت به هزار و ۲۸۲ تخت ویژه، بخشی از این خدمات در حوزه درمان فارس طی سال های پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
حسینی دستیابی به توانمندی پیوند اعضا در سال های پس از انقلاب اسلامی و راه اندازی ۴۰۷ تخت پیوند اعضا و نام آوری در عرصه های جهانی پیوند اعضا را از دیگر عرصه های افتخارآمیز مجموعه سلامت فارس در طی این سال ها برشمرد که موجب شده تا اکنون به متوسط سالانه ۸۰۰ مورد پیوند اعضا دست یابیم؛ موفقیتی که در طی سال های پس از انقلاب اسلامی و با همت و توان جوانان برومند انقلابی به دست آمده است.

توسعه ناوگان اورژانس فارس در سال های پیروزی انقلاب اسلامی
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، راه اندازی ۹۴ پایگاه اورژانس جاده ای، افزایش تعداد پایگاه های اورژانس شهری از چهار مورد به ۶۱ پایگاه، افزایش تعداد آمبولانس های استان از ۱۳ مورد به ۳۵۶ آمبولانس را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برای استان فارس دانست.
حسینی گفت: راه اندازی سه پایگاه هوایی اورژانس و تجهیز ناوگان اورژانس فارس به چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس، از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت فارس در طی چهار دهه انقلاب اسلامی و با هدف توسعه عادلانه خدمات سلامت در استان بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش برنامه های مراقبتی در حوزه سلامت، به ویژه برای گروه های آسیب پذیر جامعه مانند کودکان، سالمندان و مادران باردار از دیگر محورهای مهم خدمات حوزه بهداشت فارس در این سال ها برشمرد که موجب ارتقای قابل توجه شاخص های سلامت مردم فارس در طی بیش از چهار دهه گذشته شده و می تواند امیدبخش پرورش نسل های سالم تر برای فردای کشور باشد.
به گفته این مقام مسوول، کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار از ۱۴۰ در یکصد هزار تولد زنده، به ۲۴ مورد (بدون احتساب بیماری کووید۱۹) و به ۳۳ مورد (با احتساب بیماری کووید۱۹) در یکصد هزار تولد زنده، دستیابی به سطح توسعه یافتگی در شاخص مرگ نوزادان با کاهش میزان مرگ نوزادان از ۷۵ مورد به ۹ و ۵۹دهم در هزار تولد زنده و دستیابی به سطح توسعه یافتگی در شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال با کاهش میزان مرگ شیرخواران از ۹۳ به ۱۵ و ۲۳صدم در هزار تولد زنده و کاهش نسبت میزان مرگ کودکان زیر۵ سال از ۹۵ به ۱۷ و ۹۶صدم در هزار تولد زنده، نمایانگر این تلاش ها بوده است.

تحقق خودباوری و استقلال جوانان؛ ۲ دستاورد انقلاب اسلامی در عرصه های علمی
حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود، یکی از مهم ترین برکات انقلاب اسلامی را تقویت روحیه خودباوری و استقلال در جوانان کشور برشمرد که موجب دستاوردهای ارزنده ای در حوزه های علمی شده و به ویژه در خودکفایی ملی در زمینه های خدمات پزشکی و تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی، نقش تاثیرگذاری داشته است.
او در این زمینه اظهار کرد: تلاش های سازنده گروه های آموزشی پایه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و انجام جراحی های پیچیده پزشکی مانند جراحی جنین، کاشت حلزون شنوایی، جراحی دوقلوهای به هم چسبیده، درمان های پیشرفته و جراحی های پیچیده لاپاراسکوپی، جراحی های مغز و اعصاب، قلب و چشم، تنها گوشه ای از این نام آوری است که نام مجموعه سلامت فارس را در کشور و منطقه، زبانزد ساخته است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز بخش مهم دیگری از این توانمندی را در تلاش جوانان وطن در عرصه های پژوهشی برشمرد که در مجموعه سلامت فارس نیز با فعالیت ۱۷ دانشکده، ۶۴ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی برجسته، ۱۸ شرکت دانش بنیان و نام آوری اساتید دانشگاه در زمره یک درصد اساتید برتر و پراستناد جهان، نمود یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ پذیرای بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۲۳۶ رشته
حسینی دستاوردهای آموزش پزشکی در مجموعه سلامت فارس که این مرکز آموزش عالی را به یکی از مورد استقبال ترین مراکز دانشگاهی کشور برای تحصیل تبدیل ساخته است را بخش دیگری از افتخارات حوزه سلامت فارس در طی چهار دهه گذشته عنوان کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۲۳۶ رشته و در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد، MPH، دکترای حرفه ای، تخصصی و فوق تخصصی و تکمیلی تخصص در این مجموعه آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند که با تلاش های صورت گرفته در زمینه پرورش ابعاد مختلف این جوانان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز علاوه بر عرصه های علمی، در عرصه های فرهنگی، قرآنی، ورزشی و هنری در سطح کشور نیز همواره پیشتاز بوده و بر سکوهای نخست جای گرفته است.

تلاش برای حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم و چهارم با هدف توسعه سلامت ملی
او رویکرد کنونی مجموعه سلامت فارس را در گذر از این دستاوردها، تلاش برای گسترش عرصه های خدمت به مردم با تقویت زیرساخت های موجود، گسترش برنامه های مراقبت فعالانه از جمعیت تحت پوشش و تمرکز بر امر حفظ سلامت جامعه پیش از مواجهه با انواع بیماری ها عنوان کرد و گفت: در عرصه های آموزشی نیز با نگاه به دانشگاه های نسل سوم و چهارم، می کوشیم تا سلامت، موهبتی دست یافتنی برای مردم کشور باشد که به راستی از آرمان های حقیقی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با گرامیداشت دهه فجر یادآور شد: در کنار همه این تلاش های شبانه روزی، مجموعه سلامت استان طی دو سال گذشته پاسداری غیورانه ای از کیان سلامت مردم داشته و همه همت خود را برای دفاع از جان مردم به کار بسته اند که در روزهای پرخاطره انقلاب اسلامی، یاد تمامی شهیدان این انقلاب شکوهمند و به ویژه شهدای سلامت کشور و استان را گرامی می داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha