حجم تولید واکسن پاستوکووک پلاس افزایش می‌یابد/آمادگی ایران برای صادرات کیت‌های تشخیصی

تهران - ایرنا - رییس انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به استقبال بسیار زیاد مردم از واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، برنامه ریزی برای تولید بیشتر این واکسن در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر علیرضا بیگلری روز شنبه در نشست خبری که در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مجازی برگزار شد ضمن قدردانی از مردم برای استقبال از واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس افزود: این استقبال نشانگر کیفیت واکسن انستیتو پاستور ایران و اعتماد مردم به فعالیت ۱۰۰ ساله این مجموعه است.

وی ادامه داد: هرچند امکان تولید واکسن پاستوکووک پلاس بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دز در یک زمان کوتاه، بسیار کم است اما برنامه ریزی تولید بیشتر این واکسن انجام شده است.

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: با توجه به اینکه پاستوکووک پلاس برای دز یادآور مورد استقبال شدید هموطنان قرار گرفته و همچنین طبق برنامه تولید که وزارت بهداشت به این موسسه اعلام می کند، گام برمی داریم، ساخت هر ۲ واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس به صورت افزایشی در برنامه ما خواهیم داشت.

تولید ۱۵ میلیون دز واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس در پاییز 

بیگلری همچنین گفت: در برنامه تولید واکسن پاستوکووک در پاییز سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۱۵ میلیون دز واکسن ( به طور متوسط ۵ میلیون دز در ماه) پیش بینی شده بود.

وی با بیان این که حدود ۱۰ میلیون دز از این تعداد واکسن برای تزریق به کودکان در نظر گرفته شده بود، اظهارداشت : نزدیک پنج میلیون دز واکسن هم برای بزرگسالان در نظر گرفته شده بود. 

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: از مجموع نزدیک پنج میلیون دز واکسن در نظر گرفته شده برای فصل پاییز سه میلیون و ۳۰۰ هزار دز پاستوکووک تولید شد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن پاستوکووک پلاس تولید شده است.

آمادگی ایران برای صادرات کیت تشخیصی کرونا

بیگلری در این نشست خبری همچنین به تولید کیت تشخیصی کرونا در انستیتو پاستور ایران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر انواع کیت های تشخیصی کرونا در کشور تولید می شود و در حال حاضر این آمادگی وجود دارد که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، صادرات هم انجام شود.

وی افزود: شرکت های تولید کننده داخلی توانستند انواع کیت های آزمایشگاهی مورد نیاز تشخیص کووید ۱۹ را تولید کنند.

رییس انستیتو پاستور ایران توضیح داد: در کمتر از یک ماه از شناسایی ویروس کرونا در کشور توانستیم شبکه تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ با حضور۷۰ آزمایشگاه از سراسر کشور راه اندازی کنیم.

بیگلری اضافه کرد: در همان زمان فراخوان برای تولید کیت آزمایشگاهی تشخیصی ویروس کرونا به شرکت های تولید کننده صادر شد.

وی همچنین گفت: با توسعه شبکه تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ امروز شاهد هستیم شبکه تشخیص مولکولی کامل بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در سراسر کشور وجود دارد و در حال ارایه خدمت به مردم هستند.

رییس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: این شبکه نه تنها درمورد کووید ۱۹ بلکه در مورد تهدیدهای آتی هم می تواند به عنوان پشتوانه محکمی نظام سلامت کشور، فعالیت های خود را داشته باشد.

بیگلری با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی این شبکه در کشور ، یک فرصت در دل تهدید است، گفت: انستیتو پاستور ایران همانطوری که در همه گیری های قبلی مانند طاعون و آبله در ۱۰۰ سال گذشته، سنگر اول مبارزه با بیماری ها و دژ مستحکم حفظ سلامت کشور بوده در دوران کرونا هم محور تشخیص آزمایشگاهی کشور را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: این مجموعه در کنار فعالیت های فوق، تولید واکسن را هم پیگیری می کند.

رییس انستیتو پاستور تصریح کرد: با توجه به اعتماد ۱۰۰ ساله مردم ایران به واکسن های این انستیتو، سعی شد که به پاسداشت اعتماد مردمی، واکسنی تولید شود که علاوه کارایی قابل توجه ، ایمن و بی خطر باشد و بتواند با این بیماری مقابله کند.

پاستوکووک قابلیت تزریق به گروه های سنی بالای ۹ سال را دارد

بیگلری همچنین اظهار داشت: واکسن پاستوکووک قابلیت تزریق به گروه های سنی بالای ۹ سال را دارد. این واکسن علاوه بر تزریق به بزرگسالان به گروه سنی ۹ تا ۱۸ سال هم قابل تزریق است.

وی خاطرنشان کرد: کارآزمایی مرحله سوم تست انسانی واکسن پاستوکووک در کشورهای ایران و کوبا انجام شد ،در کشور ما در این مرحله ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند، مراحل کارآزمایی نشان داد که این واکسن علاوه بر ایمنی و بی خطری می تواند در ۹۶.۵ درصد از بیماری شدید و بستری شدن پیشگیری کند.

مردم نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند

رییس انستیتو پاستور ایران از مردم خواست نسبت به تزریق دز یادآور اقدام کنند و گفت: هموطنان در اسرع وقت اقدام به تزریق واکسن در دسترس کنند.
بیگلری ادامه داد: اگر افرادی تاکنون اقدام به تزریق دزهای اول و دوم نکرده اند، باتوجه به شیوع سویه جدید اومیکرون حتما واکسن بزنند.

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در سویه جدید اومیکرون کودکان بیشتر درگیر می شوند، هموطنان در اولین فرصت نسبت به ایمن سازی فرزندان با واکسن مورد تایید این گروه سنی اقدام کنند.

فناوری واکسن در کشور ارتقا یافت

رییس انستیتو پاستور ایران همچنین گفت: در ۲ سال گذشته فناوری واکسن در کشور ارتقا پیدا کرد که معمولا در طول زمان ۲۰ ساله می توان شاهد آن بود. 

بیگلری ضمن قدردانی از همه بزرگواران که شبانه روز تلاش کردند تا سلامتی را برای هموطنان خود به ارمغان بیاورند، یادآور شد: انستیتو پاستور ایران در ۲ سال گذشته با تمام توان سعی کرد در موضوعات تشخیصی و ایمن سازی، خدمتی شایسته به هموطنان خود تقدیم کند.

وی افزود: تجربه ۲ سال گذشته این مجموعه بسیار ارزشمند است و از این تجربیات برای آینده قابل استفاده است.

به گزارش ایرنا، پاستوکووک یک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد.

در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.

فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در ۸ شهر انجام شده است.

این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به هموطنان است.

دز تقویتی واکسن پاستوکووک یا دز سوم این واکسن در کوبا با عنوان «سوبرانا پلاس» و در ایران به عنوان «پاستوکووک پلاس» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha