۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84639185
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشمندان درباره سرعت ذوب شدن یخ‌های اورست هشدار دادند

تهران-ایرنا- تحقیقات جدید از تاثیر تغییرات آب و هوایی در دورافتاده ترین نقاط کره زمین حکایت دارد به طوری که دانشمندان هشدار دادند یخ های کوه اورست که دو هزار سال طول کشیده تا شکل بگیرند تنها در ۲۵ سال ذوب شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای اسکای نیوز نوشت: بلندترین یخچال کوه اورست موسوم به «کول جنوبی/South Col» بار سریع تر از زمان تشکیل آن ذوب شده است؛ موضوعی که دانشمندان آن را یک زنگ هشدار توصیف کرده اند.

در گزارش جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده است محققان دانشگاه مین آمریکا به این نتیجه رسیده اند که حدود ۵۵ متر معادل ۱۸۰ فوت یخ از دست رفته و ذوب شده است.

اکنون دانشمندان می گویند یخ هایی که چند دهه طول کشید تا جمع شوند اکنون به سرعت می توانند از بین بروند و این نگرانی وجود دارد که این یخچال طبیعی در ۲۵ سال آینده به طور کلی نابود شود.

در این گزارش آمده است: روند کوچک شدن یخ ها می تواند در ۲۵ سال رخ دهد و ۸۰ بار سریع تر از روند تشکیل یخ هایی است که اکنون در سطح یخچال «کول جنوبی» مشاهده می شود.

هرچند که تاثیر ذوب شدن یخچال ها اکنون به شکل گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته، درباره وضعیت ذوب شدن یخ ها در مرتفع ترین نقاط کره خاکی شامل یخچال «کول جنوبی» در اورست که ارتفاعی ۸ هزار و ۲۰ متری از سطح زمین دارد، اطلاعات کمی وجود دارد.

در این گزارش خاطرنشان می شود که کوه اورست با وجود جایگاه نمادینش، در مرتفع ترین نقاط خود از نظر وضعیت آب و هوایی و سلامت یخچال ها در یک وضعیت رمز آلود بسر می برد.

در سفر علمی که در سال ۲۰۱۹ از سوی مجله نشنال جئوگرافیک و سازمان محیط زیست «رولکس» راه اندازی کردند دانشمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به بالاترین نقطه جهان سفرکردند. آنها قصد داشتند جامع ترین تحقیقات را در بخش نپالی کوه اورست که در مرز چین و نپال قرار دارد انجام دهند.

رئیس این سفر علمی به نشنال جئوگرافیک گفت: این کامل ترین آزمایش علمی انجام شده در طرف جنوبی اورست بوده است.

یکی از بخش های کلیدی این تحقیق استخراج یخ از یخچال کول جنوبی در ارتفاعات بیش از ۱۰۰۰ متر بوده است.

بررسی ها نشان داد که یخی که در سطح این یخچال قرار داشت حدود ۲ هزار سال قدمت داشته است.

از اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی از میزان یخ ها کاسته شده و در دهه ۱۹۵۰ روندی افزایشی داشته است.

در این تحقیقات عمدتا بر روند کاهش یخ ها در آسیا و تاثیر آن بر فلات تبت و مناطق دامنه شمالی هیمالیا بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ تاکید دارد.

براساس این گزارش روند تغییرات اب و هوایی احتمالا از دهه ۱۹۵۰ تاکنون باعث ذوب شدن قابل توجه یخ شده و تا سال ۲۰۱۹ این روند سرعت گرفته است.

این گزارش می افزاید: پیش بینی های آب و هوایی برای هیمالیا نشان می دهد که روند گرمایش و ذوب شدن یخچال ها ادامه دارد.

در این گزارش همچنین آمده است وضعیت مرتفع ترین یخچال کوه اورست نشان می دهد که حتی بام زمین نیز تحت تاثیر گرم شدن جهانی کره خاکی قرار گرفته است.

محققان این یافته ها را زنگ هشدار واقعی درباره تاثیر تغییرات آب و هوایی حتی در دورافتاده ترین نقاط کره زمین توصیف کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha