۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۷
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84639491
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کودکان سرطانی یمن چشم انتظار بازگشایی فرودگاه صنعا

تهران - ایرنا - کودکان و بیماران سرطانی یمن که زیر شدیدترین بمباران جنگنده های نیروهای متجاوز ائتلاف قرار دارندT با بسته شدن فرودگاه بین المللی صنعا با کمبود دارو و تجهیزات مواجه شده اند و از سوی دیگر نمی توانند برای درمان به خارج از این کشور اعزام شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المسیره «طه المتوکل» وزیر بهداشت یمن امروز (شنبه) به مناسبت روز جهانی مقابله با سرطان در یک کنفرانس خبری با بیان این مطلب، نسبت به افزایش موارد سرطان در این کشور هشدار داد و بر لزوم مهیا کردن زمینه سفر درمانی بیماران به خارج از کشور و تسهیل دریافت محموله‌های داروهای مورد نیاز تاکید کرد. 

وی افزود: این روز در حالی فرا رسید که یمن روزگار تلخی را سپری می‌کند و بر اثر تسلیحات مورد استفاده دشمن متجاوز ائتلاف عربی، تعداد بیماران سرطانی در  کشور ما ۲ برابر شده است. 

وزیر بهداشت یمن اضافه کرد: بیش از ۶۰ هزار بیمار در مراکز آنکولوژی یمن با کمبود دارو، تجهیزات و مواد تشخیصی مواجه هستند و آمار کودکان مبتلا به سرطان خون به تعداد خیره کننده‌ای رو به افزایش است. 

المتوکل تصریح کرد: بیش از سه هزار کودک یمنی بر اثر محاصره کشور توسط نیروهای متجاوز ائتلاف به رهبری عربستان به سرطان مبتلا هستند و در خطر مرگ قرار دارند و بیش از دو هزار کودک مبتلا به بیماری‌های خونی نیز از نظارت‌های بهداشتی لازم محروم هستند.  

وی خاطرنشان کرد: فرودگاه صنعا بسته شده است و بیماران یمنی نمی‌تواند برای درمان به خارج از کشور بروند و همزمان به دلیل محاصره، ورود داروها و لوازم مورد نیاز به داخل کشور امکانپذیر نیست. 

وزیر بهداشت یمن با تاکید بر ضرورت ورود تجهیزات پزشکی هسته‌ای به این کشور، ائتلاف عربی متجاوز به خاک این کشور را به جلوگیری از ورود مواد رادیواکتیو مورد نیاز برای درمان بیماران سرطانی متهم کرد و افزود: ما از سازمان ملل می‌خواهیم ضمن رسیدگی به این درخواست بر مواد رادیواکتیو نظارت کند. 

المتوکل بازگشایی فرودگاه صنعا  را برای تامین نیازهای بشردوستانه یمنی‌ها ضروری دانست و خواستار بازگشایی این فرودگاه برای سفر بیماران نیازمند به خارج از کشور شد.  

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز و کشتار کودکان و زنان یمنی را آغاز کرد، اما ظرف تقریباً شش سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است. 

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور فقیر به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است. 

بسیاری از زیر ساخت‌های بخش بهداشت و درمان یمن بر اثر حملات نیروهای متجاوز از بین رفته و بر اساس اعلام سازمان‌های بین المللی نیمی از امکانات بهداشتی موجود در این کشور از کار افتاده است و این مراکز از کمبود شدید دارو، تجهیزات و کادر درمانی مورد نیاز رنج می‌برند. 

بر اساس گزارش ماه نوامبر سازمان ملل، به دلیل تجاوز نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان طی هفت سال گذشته ۳۷۷ هزار یمنی جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha