۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84639588
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرپرست دانشگاه بیرجند با ارائه برنامه کار خود را شروع کرد

بیرجند - ایرنا - سرپرست دانشگاه بیرجند با ارائه برنامه مدون برای اداره این دانشگاه براساس ۲ محور "ترویج گفتمان علم‌گرایی و فناوری" و "دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی" کار خود را شروع کرد.

"احمد لامعی‌گیو" همزمان با اولین حضور رسمی به‌ عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند، روز شنبه در جوار مزار شهید گمنام این دانشگاه با اعضای شورای دانشگاه، همکاران دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه و اعضای شورای بسیج اساتید دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، وی با تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) و گرامیداشت دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی به باور بسیاری از نظریه‌پردازان بعد از انقلاب نبوی صدر اسلام در مبانی و ساختار بدیل و نظیری برای آن وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه سخنران نیست و بیشتر عملگرا است افزود: بعد از درخواست ارائه برنامه از سوی مقام عالی وزارت با مشورت و همفکری تعدادی از همکاران برنامه‌ای براساس برنامه ۱۰ ساله دانشگاه و در رأس آن اسناد بالا دستی و به‌طور مشخص برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار گرفت.

وی گفت: این برنامه پیشنهادی که در ۵۲ صفحه تهیه و تنظیم شد، مورد اعجاب مقام عالی وزارت قرار گرفت و در نهایت اعتماد وزیر را کسب کرد.

لامعی‌گیو در توضیح این برنامه بیان کرد: برنامه ارائه شده براساس ۲ محور اساسی و بنیادی تنظیم شده که محور اول ترویج گفتمان علم‌گرایی و فناوری در دانشگاه است و در آموزه‌های دینی و قرآن کریم بر این محور بسیار تاکید شده است و مرحوم طنطاوی در تفسیر النور بیان داشته که قریب به ۷۵۰ آیه در قرآن کریم با تاکید بر دانش، دانایی، خرد و عقلانیت است و منابع اصیل دینی ما همچون نهج‌البلاغه سرشار از مسائل دانایی و خردورزی است.

وی افزود: محور دوم، دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی است؛ دانشگاهی که بر مبنای عقلانیت و معنویت شکل گرفته باشد چون باور ما این بوده که تمدن اسلامی که ما در قرن‌های پیش داشته‌ایم و به طور مشخص تمدنی که در قرن چهارم و پنجم شکل گرفت به سمت علم و علم‌گرایی و تکامل دیگر شاخه‌های علوم و فنون حرکت کرد.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: باور اندیشمندان این است که اگر ما به دنبال تمدن‌سازی هستیم باید بر مدار علم، فناوری و پژوهش حرکت کنیم و این ۲ محور اساسی برگرفته از سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است که وقتی ما سند را بررسی می‌کنیم هدف دانشگاه‌ها را تربیت عالم ربانی بیان می‌کند.

وی به تاریخ دانشگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: اندیشه یا ایده تشکیل و تاسیس دانشگاه به سال ۱۳۴۵ بر می‌گردد که این تفکر به دلایلی در یک دهه بعد در سال ۱۳۵۴ با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی محقق شد و مرکز آموزش عالی بیرجند به ریاست مرحوم دکتر گنجی راه‌اندازی شد.

لامعی‌گیو اظهار داشت: سال ۱۳۵۶ همزمان با آیین گشایش در مدرسه شوکتیه، کلنگ دانشگاه در اراضی شوکت‌آباد به زمین زده شد و دانشگاهی که ما امروز تحویل گرفتیم بزرگانی در مسند خدمت دانشگاه بودند که جا دارد در اینجا از مرحوم دکتر گنجی تا دوازدهمین مدیر دانشگاه، دکتر خامسان که انصافا برای دانشگاه تلاش کردند، یاد کنیم.

وی گفت: دکتر خامسان را از دهه ۶۰ می‌شناسم و با روحیات دلسوزی، تعصب و تعلق ایشان آشنا هستم، ما هم آمدیم که اگر خداوند توفیق دهد آجری به دیوار دانشگاه اضافه کنیم، به دنبال ساختن هستیم و اول خودمان را سرباز ولایت می‌دانیم که کمک، مساعدت و راهنمایی همه شما عزیزان را می‌طلبم و درخواست دارم از تمامی ظرفیت‌ها بدون سوگیری‌های سیاسی استفاده کنیم تا در این دوره هم ورق دیگری به تاریخ و کتاب زرین دانشگاه اضافه شود.

سرپرست دانشگاه بیرجند افزود: دانشگاه متعلق به همه شماست و انتظار داریم ما را در ادامه مسیر معاضدت و مساعدت کنید.

وی تصریح کرد: برنامه‌ها همان سیاست‌های دانشگاه و برنامه پنج ساله دانشگاه است و باید همان برنامه‌ها با رویکردهای جدید استمرار داشته باشد.

لامعی‌گیو گفت: هدف مشترک همه ما تعالی و ترقی جایگاه دانشگاه و حفاظت و حراست از منافع دانشگاه است که برای منافع دانشگاه تعامل خواهم کرد ولی با هیچ کس معامله نخواهم کرد و در این راه همه همت خود را وقف پیشبرد اهداف دانشگاه می‌کنیم و اگر لازم باشد از حیثیت و آبروی خود در این راه سرمایه‌گذاری خواهم کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هفته گذشته طی حکمی دکتر احمد لامعی‌گیو را به عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند منصوب کرد.

احمد لامعی‌گیو (زاده بیرجند - ۱۳۴۸) دارای دکترای تخصصی زبان و ادبیات عرب، عضو هیات علمی و دانشیار گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند است که معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه و ریاست شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان خراسان جنوبی همچنین عضویت در ده‌ها اتاق فکر برنامه‌ریزی و پژوهشی در کارنامه کاری وی به چشم می‌خورد.

همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای جداگانه از زحمات و تلاش‌های دکتر احمد خامسان رییس سابق دانشگاه بیرجند در مدت تصدی این مسئولیت‌ قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha