محققان ایرانی جایزه بین‌المللی بهترین کتاب سال کامستک را از آن خود کردند

تهران- ایرنا- کتاب مکانیک محاسباتی سیستم‌های پیوسته برای بررسی ساختارهای مقیاس نانو «Computational Continuum Mechanics of Nanoscopic Structures» نوشته محققان ایرانی، برنده جایزه بین المللی بهترین کتاب سال از سوی نهاد کامستک (کمیته دایمی همکاری های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی) در سال ۲۰۲۱ شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، کتاب "مکانیک محاسباتی سیستم‌های پیوسته برای بررسی ساختارهای مقیاس نانو" تألیف هاشم رفیعی تبار عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اسماعیل قوانلو و سید احمد فاضل زاده اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز که در سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات بین المللی springer منتشر شده بود، در سال ۱۳۹۸ در آیین بزرگداشت ابوریحان بیرونی در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

رفیعی تبار یکی از نویسندگان کتاب با یادآوری اینکه از جمله شاخصه‌های این کتاب محقق شدن یک کار تیمی بین دو دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، خاطر نشان کرد: نوآوری کتاب این است که از نظریات پیشرفته مکانیک سیستم‌های پیوسته برای بررسی سیستم‌های گسسته، بخصوص در حوزه نانو استفاده می‌کند. روش‌های این کتاب در مرزهای دانش قرار دارد و کمک می‌کند سیستم‌های زیستی را بررسی کنیم.

به گزارش فرهنگستان علوم، در این کتاب که حاصل سال‌ها تجربه علمی و تحقیقاتی مؤلفان در حوزه مدل‌سازی رفتار مکانیکی ساختارهای نانومقیاس است، برای اولین بار تئوری الاستیسیته غیرموضعی به صورت جامع، شفاف و نظام‌مند تشریح و کاربردهای این تئوری برای مدل‌سازی ساختارهای نانومقیاس شرح داده شده است.

کاربردهای متنوع تئوری مذکور برای انواع نانوساختارها شامل فولرن‌ها، نانولوله‌های کربنی، صفحات گرافن، نانوذرات، نانوسیم‌ها و همچنین ساختارهای نانومقیاس بیولوژیکی نظر طیف وسیعی از محققان را به مطالب ارائه شده جلب خواهد کرد. به‌علاوه در یک فصل به طور مبسوط به چالش‌های موجود، مسائل باز و چشم‌انداز آینده این تئوری پرداخته شده است.

کتاب مذکور در ۱۲ فصل و ۲۸۱ صفحه تنظیم شده است. ساختار و محتوای کتاب به نحوی است که برای استفاده طیف وسیعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، محققان و دانشمندان در زمینه‌های گسترده‌ای از رشته‌ها شامل ‏فناوری‌نانو، فیزیک محاسباتی و مهندسی مکانیک مناسب است.

به گزارش ایرنا، کمیته دایمی همکاری های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی یکی از مراکز فعال در این زمینه است که به منظور افزایش همکاری های علمی و ارتقای سطوح ارتباطات علمی کشورهای اسلامی تاسیس شده است. این کمیته که اختصارا کامستک نامیده می شود با هدف و تاکید بر توسعه آموزش های تکمیلی، سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، توجه ویژه به فناوری اطلاعات، مبادله اطلاعات میان کشورهای اسلامی و جلوگیری از فرار مغزها شکل گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha