تلاش وزارت بهداشت بومی‌گزینی رشته پزشکی و رفع کمبود پزشک در مناطق محروم است

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش این وزارتخانه را بومی گزینی در رشته پزشکی عنوان کرد و گفت: با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی تلاش می‌شود مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم برطرف شود.

دکتر ابوالفضل باقری فرد روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بعد از بحث های کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی تصویب و از سوی رییس جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شد.  این افزایش ظرفیت در سال آینده هزار و ۶۰۰ نفر بوده که با تاکید در مناطق محروم و بومی گزینی است.

وی با بیان این که این طرح تابع شرایط و ضوابطی خواهد بود که در حال تدوین آنها هستیم، ادامه داد: با همکاری  سازمان سنجش وزارت علوم در حال تدوین این برنامه هستیم تا مشخص شود که این سهمیه ها به چه صورت اعمال شود  و در نتیجه با این افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی بتوانیم مشکل مناطق محروم را برطرف کنیم.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در برنامه افزایش ظرفیت، سند متوازن نیروی انسانی حوزه سلامت هم مد نظر است که این موضوع در کارگروه ها در حال بررسی است تا پایان امسال برنامه نهایی را اعلام کنیم.

باقری فرد افزود: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که ما برخی ازافرادی را در مناطق محروم تربیت می کنیم اما بومی آن مناطق نیستند، حتی اگر تعهد هم داشته باشند، نمی توانند به خوبی به تعهدات خود عمل کنند و گاهی قادر به زندگی در آن مناطق هم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد جدید ما در این دوره این است که هم در حیطه پزشکی عمومی و هم تخصص و فوق تخصص بیشتر از افراد بومی استفاده شود در واقع بومی گزینی کنیم. در واقع قصد وزارت بهداشت این است که افراد بومی را آموزش دهد تا کمتر شاهد تغییرات مکانی پزشکان باشیم.

به گزارش ایرنا، پذیرش دانشجوی پزشکی در سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و از هشت هزار نفر به ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو با هدف پذیرش از مناطق محروم می رسد.

حقوق دستیاران پزشکی افزایش قابل ملاحظه ای داشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درمورد افزایش حقوق دستیاران پزشکی گفت: بعد از سالیان طولانی حقوق دستیاری به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

باقری فرد ادامه داد: اعتبار این موضوع ازمحل درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها که اعتباری یایدار است، تامین شد.

وی به تدوین برنامه منشور دستیاری اشاره کرد و گفت: دستیاران تخصصی و فوق تخصصی مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

در حال برنامه ریزی برای رفع معضل صندلی خالی نیروهای متخصص هستیم

معاون وزیر بهداشت افزود: در حال تدوین برنامه هایی هستیم تا بتوانیم معضل صندلی خالی پزشکان متخصص را برطرف کنیم تا هم کمبود نیروهای متخصص در مناطق محروم را جبران کنیم  هم اینکه صندلی های خالی را به نحو مطلوب پر کنیم.

باقری فرد گفت: در طی چند سال گذشته معضلی به عنوان صندلی خالی در رشته های تخصصی و فوق تخصصی داشتیم. پُر کردن این صندلی نیاز به همکاری و همراهی سایر مجموعه های وزارت بهداشت دارد.

وی افزود: ما با ورود به این مسولیت با  این صندلی خالی مواجه شدیم، البته صندلی خالی در همه رشته های پزشکی وجود ندارد بلکه در رشته های وجود دارد که آینده شغلی مبهمی دارند و به عبارتی گره در نظام پرداخت دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: اقدامی که در این دوره انجام دادیم، تکمیل ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی است و اعلام شد که حدود ۴۰ درصد صندلی خالی در مناطق محروم پُر شده است.

باقری فرد ادامه داد: برنامه امسال برای صندلی های خالی برای دستیاری پزشکی این است که بتوانیم غیر از آزمون دستیاری که سالیانه برگزار می شود، در برخی از دانشگاه ها که مشکل کمبود پزشک متخصص دارند برخی اختیارات را واگذار کنیم تا بتوانند دستیاران بومی را پذیرش کنند.

وی گفت: برای اجرایی شدن این موضوع جلساتی را با معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار شد تا جاذبه هایی را برای این رشته ها ایجاد کنیم.

معاون وزیر بهداشت درمورد عدم تمایل دستیاران برای شرکت در برخی رشته‌های علوم پزشکی نیز گفت: ما در یکسری رشته‌های خاص نظیر طب اورژانس، داخلی و بیهوشی به دلایلی ازجمله تعهدات بالا، دریافتی‌های کم و برخی فاکتورهای دیگر با عدم رغبت دانشجویان برای حضور در این رشته‌ها مواجه هستیم که باید با اعمال برخی جاذبه‌ها و سیاست‌های تشویقی میزان علاقه‌مندی برای حضور در این رشته‌ها را افزایش دهیم.

تحصیل حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی در رشته های پزشکی در ایران

باقری فرد همچنین در خصوص دانشجویان خارجی در رشته های پزشکی در وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی در رشته های پزشکی در ایران حضور دارند.
وی افزود: این دانشجویان از کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان هستند که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند.

هیچ محدودیتی برای ورود فارغ التحصیلان ایرانی در خارج از کشور وجود ندارد

وی همچنین درمورد فارغ التحصیلان ایرانی در خارج از کشور تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای ورود فارغ التحصیلان خارج از کشور به داخل کشور نداریم، این افراد بعد از ارزیابی می‌توانند در داخل کشور یا ادامه تحصیل دهند یا به کار مشغول شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در دولت پیشین برای دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند و تمایل به بازگشت به کشور دارند، شرایطی پیش بینی شده که فعلا بر طبق آن اقدامات لازم انجام می شود.

باقری فرد تصریح کرد: قصد داریم در آینده نزدیک شرایط کلی را اعلام کنیم تا این عزیزان بتوانند تحصیل خود را در داخل کشور با حفظ عدالت آموزشی ادامه دهند.

بازگشت دانشجویانی که بعد از سال ۲۰۱۹  به خارج رفته اند در حال حاضر ممنوع است

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد شرایط بازگشت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اظهار داشت:  در حال حاضر با توجه به مصوبات قبلی بازگشت دانشجویانی که از سال ۲۰۱۹ به خارج از کشور رفتند به داخل کشور ممنوع است تا شرایط جدید را اعمال کنیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد براساس ضوابط قبلی دانشجویانی که از سال ۲۰۱۹ به خارج رفتند ، فعلا نمی توانند برای ادامه تحصیل به کشور برگردند.

باقری فرد افزود: در حال تدوین ضوابطی برای این دانشجویان هستیم که اگر آنان می خواهند باید چه شرایطی داشته یا چه نکاتی را باید رعایت کنند.
وی با یادآوری اینکه ما آزمون و کنکوری داریم که رقابت سنگینی بین نخبگان و بهترین های کشور است، گفت: از عدالت آموزشی به دور است که عده ای شاید به منظور دورزدن کنکور مدتی به خارج از کشور می روند و پس از مدت اندکی برمی گردند و می خواهند در کنار دانشجویانی ادامه تحصیل بدهند که به سختی کنکور داده و قبول شدند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: بی قانونی های زیادی هم در این زمینه شاهد هستیم و به احتمال زیاد مردم هر روز با  پیامک های تبلیغی درمورد پذیرش دانشجو در کشوری و تحصیل در ایران مواجه هستند، برخی با ارسال این پیامک ها سعی دارند افراد را گول بزنند.

باقری فرد در ادامه این نشست خبری درمورد کلاس های درس دانشگاه های علوم پزشکی گفت: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ‌بندی‌های دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند.

وی با بیان این‌که دانشجویان رشته‌های بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاه‌ها حاضر باشند، افزود: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگین‌تر است و با توجه به این‌که مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از این نشست خبری درمورد کلاس های درس دانشگاه های علوم پزشکی اظهار داشت: شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار ندارند و شامل رنگ‌بندی‌های دیگر از نظر شیوع ویروس کرونا هستند، آموزش را باید به صورت حضوری برگزار کنند.

باقری فرد با بیان این‌که دانشجویان رشته‌های بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاه‌ها حاضر باشند، افزود: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگین‌تر است و با توجه به این‌که مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.

وی به آخرین تصمیم وزارت بهداشت درخصوص نحوه آموزش دانشجویان دانشگاه‌ های علوم پزشکی در ترم پیش‌ رو اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ های علوم پزشکی از همان مهرماه سال جاری آموزش خود را به صورت حضوری برگزار کردند و فقط اعلام کردیم دانشجویان ورودی جدید یعنی ۱۴۰۰ که آموزش غیربالینی است، می‌ توانند به صورت مجازی آموزش ببینند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: البته آموزش دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ در ترم مهرماه نیز به صورت کاملا مجازی نبود و آنها موظف بودند حداقل یک ماه برای رفع اشکال در آزمایشگاه ‌ها و غیره در کلاس درس به صورت حضوری حاضر باشند.

باقری فرد با تاکید بر اینکه تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنای تصمیم‌ گیری‌ ما در خصوص نحوه آموزش در ترم جاری است، گفت: در حال حاضر برنامه ‌ریزی ما به این صورت است که شهرها و استان‌ هایی که از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمزی هستند، تصمیم‌ گیری در خصوص نحوه آموزش دانشجویان برعهده مسئولین دانشگاه‌ ها و ستاد ملی مقابله با کرونای استان باشد و این استان‌ ها می ‌توانند آموزش خود را به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند و البته تاکید کردیم آموزش در این استان‌ ها نیز نباید صرفا مجازی باشد.

وی با بیان اینکه دانشجویان رشته‌ های بالینی باید به صورت کاملا حضوری در مراکز و دانشگاه ‌ها حاضر باشند، ادامه داد: وظایف این دانشجویان حتی از اساتید نیز سنگین ‌تر است و با توجه به اینکه مردم به خدمات آنها نیاز دارند، بنابراین باید حتما به شکل حضوری آموزش ببینند.

وی در ابتدای این نشست هم به تشریح فعالیت های معاونت آموزشی وزارت بهداشت پرداخت و گفت: حوزه آموزش پزشکی یکی از بزرگ ترین حوزه های وزارت بهداشت است. در سال ۶۴ بخش آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و به وزارت بهداری سابق ملحق شد و پس از آن وزارت بهداشت تشکیل شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت ۲۲ بخش مدیریتی دارد که کارهای مختلفی را انجام می دهند و یکی از آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که برای دستیاران تصمیم می گیرد.

باقری فرد خاطرنشان کرد: ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند. ۲۰ هزار نفر هم عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور هستند که بخشی از آنها از نظر استخدامی تعهداتی و برخی پیمانی هستند.

 وی ادامه داد: همچنین حدود ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت در کشور وجود دارد. ۲۵۰ رشته محل هم در دانشگاه های علوم پزشکی است که همه ساله تغییر می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha