شهرداری بجنورد همکاری بیشتری در اجرای طرح بازآفرینی داشته باشد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: شهرداری مرکز استان تاکنون همکاری خوب و مناسبی در اجرای طرح های بازآفرینی شهری نداشته است و انتظار می‌رود به وظایف خود در این باره عمل کند.

قاسم قاسمی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرداری های شیروان و اسفراین همکاری مناسب و قابل قبول برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری دارند اما در مرکز استان به عنوان ویترین کارهای انجام شده در زمینه بازآفرینی، همکاری های خیلی بیشتری مورد انتظار است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به نقش اثرگذار شهرداری ها به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهری در شهرهای استان گفت: این نهاد براساس قانون موظف است همکاری مناسب داشته باشد.

قاسمی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تمام دستگاه های اجرایی مکلف هستند ۳۰ درصد از اعتبارات عمرانی خود را در محله های هدف بازآفرینی شهری هزینه کنند، لیکن این امر تاکنون بطور مطلوب محقق نشده است.

وی تصریح کرد: دستگاه ها گزارشی از میزان اعتبارات اختصاص یافته و سوق یافته به طرح های بازآفرینی شهر و اقدامات انجام شده در این زمینه را بایستی بصورت مرتب به دبیرخانه ستاد استانی بازآفرینی اعلام نمایند تا میزان عملکرد آنها در محلات هدف بازآفرینی رصد شود که تاکنون این امر محقق نشده است. 

تخصیص اعتبار برای توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اجرای طرح های توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی محله های شهری گفت: امسال در این زمینه برای سه شهر استان شامل بجنورد، شیروان و اسفراین ۸۰۰ میلیون ریال اعتبارات تبصره ۱۸ در نظر گرفته است.

وی گفت: ۴۵ میلیارد ریال اعتبار هم از محل کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری و سکونتگاه های غیررسمی سه شهر مزبور اختصاص یافته است که ۱۶ میلیارد ریال از این میزان برای تکمیل مجتمع فرهنگی ورزشی جوادیه بجنورد، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای توانمندسازی اقتصادی و ظرفیت سازی اجتماعی سه شهر مزبور و ۲۰ میلیارد ریال هم برای اجرای پروژه سرای محله قلعه کریم اسفراین پیش بینی و هفت میلیارد ریال نیز برای تکمیل پروژه های باقیمانده بازآفرینی سال ۹۹ در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: طرح های بازآفرینی شهری در بافت فرسوده یا در سونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای شهرها اجرا می شود، برای بهبود شرایط در این محله ها و باتوجه به گستردگی پروژه ها، نیاز است تا تمام دستگاه های دخیل در این امر همکاری داشته باشند.

تمامی اعتبارات ابلاغی جذب شده است

رییس اداره عمران و بازآفرینی فضای شهری بجنورد هم در این باره با تاکید براینکه تمام تلاش شهرداری برای سرعت دادن به اجرای پروژه های بازآفرینی شهری است گفت: اعتبارات ابلاغ شده در این زمینه به صورت کامل جذب شده و برای اجرای پروژه ها هزینه شده است.

مجتبی پارساپور اظهار داشت: برای جذب اعتبارات جدید، اسناد به راه و شهرسازی ارسال شده و در صورت تخصیص منابع، برای اجرای کارها اقدام می کنیم. 

بر اساس این گزارش تاکنون مطالعات بازآفرینی شهری در سه شهر خراسان شمالی انجام شده است. بر اساس مطالعات انجام شده در شهر بجنورد که ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر نیز ۵۲۳.۸ هکتار است که درمجموع از ۶۷۷.۸ هکتار بافت ناکارآمد، شناسایی شده است.

در شهر اسفراین ۱۰۵ هکتار بافت فرسوده مصوب شده شناسایی و تصویب شده است و در شیروان ۱۲۰ هکتار بافت فرسوده مصوب دارد و وسعت سکونت‌گاه غیررسمی این شهر ۱۹۰.۸ هکتار ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha