رویکرد معاونت آموزش متوسطه پژوهش محوری و مهارت آموزی خواهد بود

تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: باید اهتمام بیشتری در کسب مهارت ها در دوره دوم آموزش متوسطه داشته باشیم و در این مسیر، رویکرد این معاونت بر «پژوهش محوری» و «مهارت آموزی» متمرکز است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدمهدی کاظمی روز یکشنبه در آیین معارفه خود اظهار کرد: آموزش و پرورش، امری حاکمیتی و بسیار حساس است، مسئولیت آموزش متوسطه بسیار سنگین است و تلاش خواهم کرد در راستای منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) گام های مؤثری در این خصوص بردارم.

وی ادامه داد: موضوع مدیریت، همانند مسابقه دو امدادی است که در آن پرچم از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و همه اعضا در موفقیت تیم نقش دارند. امیدوارم بتوانیم با بهره مندی از منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی، تلاش کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره اول آموزش متوسطه از نظر این که فرصتی برای انتقال دانش آموز از ابتدایی به متوسطه است و مسیر شغلی و مسیر زندگی دانش آموز را تعیین می کند، بسیار مهم و حائز اهمیت است. رویکرد «پژوهش محوری» و «مهارت آموزی» در دستورکار است و یکی از اولویت های ما حل مشکل و چالش کنکور خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: بازخوانی وظایف در راستای سند تحول بنیادین از دیگر برنامه های ما خواهد بود؛ بنابراین در این حوزه برنامه ریزی ویژه ای خواهیم کرد. در عرصه سیاستگذاری برنامه درسی ملی، سه حوزه معاونت آموزش متوسطه، سازمان پژوهش و برنامه ریزی و شورای عالی آموزش و پرورش، نقش کلیدی دارند و معاونت پرورشی نیز در این حوزه بسیار تأثیرگذار است؛ همچنین سازمان مدارس غیردولتی می تواند همکار و همراه معاونت آموزش متوسطه باشد بنابراین نیازمند تعامل سازنده با سایر بخش ها هستیم.

کاظمی افزود: کیفیت آموزشی باید در همه مدارس محقق شود نه صرفاً در جشنواره ها. همچنین عدالت آموزشی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. زیرا با آنچه مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، فاصله داریم.

وی اضافه کرد: در بخش هویت بخشی، نیازمند تلاش بیشتر هستیم؛ در درس کار و فناوری نیز باید بیشتر کار کنیم؛ آموزش یک مهارت، همچنان در دستور کار خواهد بود و بازمهندسی رشته های نظری در راستای بحث کنکور باید انجام شود و ضروری است در این زمینه  برنامه ریزی کنیم.

کاظمی افزود: توسعه و بازمهندسی شاخه های کاردانش با استفاده از ظرفیت های موجود و توجه ویژه به نیاز بازار کار، در دستور کار خواهد بود. تقویت علوم انسانی از مواردی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کرده است، بنابراین باید در این عرصه گام های موثر برداریم. همچنین چنان که باید و شاید اهداف آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش محقق نشده است. نیازمند تلاش بیشتر در این زمینه هستیم.

وی با یادآوری به سرعت تغییرات در حوزه علم و فناوری، تصریح کرد: شایستگی های حرفه ای  از جمله اهدافی است که باید برای تحقق آن تلاش کرد؛ بنابراین ضروری است اهتمام بیشتری در کسب مهارت ها در دوره دوم متوسطه داشته باشیم.

احمد محمودزاده، رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: هدف ما تربیت دانش آموز شش ساحتی است؛ بنابراین باید سنجه های موجود، مورد ارزیابی جدی قرار گیرند و متناسب با اهداف سند تغییر کنند. در بحث جذب دانشجو معلمان، نیازمند بازنگری در سنجه ها هستیم تا نیروی انسانی مورد نظر جذب و تربیت شوند.

وی با تشکر از خدمات علیرضا کمرئی، تصریح کرد: رمز جاودانگی و بزرگی افراد، اخلاص در عمل است؛ بنابراین باید در تمام  کار و فعالیت ها اخلاص داشته باشیم.

محمودزاده ادامه داد: جوانگرایی در مسئولیت، از ویژگی انتصابات وزیر آموزش و پرورش است و محمدمهدی کاظمی نیز از نیروهای باتجربه و متخصص و جوان است که برای وی آرزوی موفقیت داریم.

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، نیز در این مراسم گفت: تداخل بسیاری از برنامه های پرورشی با سایر برنامه به کاهش اثر بخشی برنامه منجر شده است؛ لذا ما برای اصلاح این موضوع تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: بخش هدایت تحصیلی از موضوعاتی است که نیازمند ساماندهی است؛ بنابراین در این زمینه با معاونت آموزش متوسطه همکاری خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، علیرضا کمرئی پیش‌تر معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha