۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84640756
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرونشست زمین روستای مرغملک چهارمحال و بختیاری مطالعات کارشناسی می‌شود

شهرکرد- ایرنا- سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: محل فرونشست اخیر زمین در روستای مرغملک شهرستان شهرکرد به صورت کارشناسی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

علیرضا جیلان روز یکشنبه در نشست اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان شهرکرد تاکید کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده در این نشست مقرر شد تا این اداره‌کل نسبت به انجام مطالعات در خصوص وضعیت میراث‌فرهنگی و تاریخی این محل اقدام لازم را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: پس از انجام مطالعات کامل، امکان جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور توسعه گردشگری یکپارچه برای این محل وجود دارد.

جیلان تصریح کرد: همچنین با توجه به قرار گرفتن برخی آثار تاریخی در بعضی از زمین‌های مستثنیات مردم روستای مرغملک، می‌توان برای توسعه گردشگری و بهره‌برداری مطلوب‌تر از این آثار نسبت به سرمایه‌گذاری اهالی روستا زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اقدام کرد.

وی یادآور شد: با توجه به فرونشست زمین در یکی از معبرهای روستای مرغملک شهرستان شهرکرد و امکان بُروز خطر، باید نسبت به ایمن‌سازی و پُرکردن مکان مورد نظر زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اقدام شود.

جیلان اظهار داشت: در این رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان شهرکرد و سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری برای تامین اعتبار لازم و همکاری تحقیقاتی مورد نیاز اعلام آمادگی کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرکرد نیز گفت: به‌علت ترکیدگی لوله آب قسمتی از بخشی از زمین در یکی معبرهای روستای مرغملک بخش لاران این شهرستان فرونشست کرد.

احمدرضا امینیان تاکید کرد: به‌همین منظور بازدیدهایی به‌صورت میدانی از روستای مرغملک انجام و تحقیقات و پژوهش کارشناسان مربوطه در خصوص فرونشست زمین آغاز شد.

وی اظهار داشت: به‌منظور شناخت موضوع‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی و تاریخی در روستای مرغملک، قرار شد اداره‎ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نسبت به انجام مطالعات در این روستا اقدام کند.

به گزارش ایرنا، پیرو گزارش‌های مردمی مبنی بر پیدا شدن سازه زیرزمینی در یکی از معابر روستای مرغملک، مسوولان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از محل بازدید کردند.

براساس مشاهدات و بررسی‌های انجام شده این فضاهای زیرزمینی که در بیشتر نقاط چهارمحال و بختیاری به "کَنده" معروف هستند در زیر بافت مسکونی قدیمی تعدادی از روستاهای شهرستان شهرکرد موجود است.

این سازه‌ها به‌ صورت فضاهای اتاقک مانندی به‌طور متصل به‌هم یا منفرد به‌منظور سکونت اضطراری، نگهداری دام و همچنین مخفیگاه برای مواقع خطر در صخره‌های به نسبت سست، زیرزمین، معابر و منازل مسکونی کنده می‌شده‌اند.

راه بسیاری از این فضاها به مرور پُر شده و دوباره به‌صورت تصادفی و یا در اثر فرونشست زمین آشکار می‌شوند.

ساخت و کارکرد این سازه‌ها در زیر بافت روستاها از نظر مطالعه تاریخ معماری منطقه چهارمحال و بختیاری دارای ارزش و اهمیت بسیاری است که نمونه‌های با ارزشی از این نوع تاکنون شناسایی و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده‌اند.

نمونه آشکار شده در مرغملک نیز بعد از رفع خطر ریزش و بازگشایی معبر در فصل مناسب به‌همراه مجموعه کنده‌های این روستا مطالعه و در صورت در اولویت قرار گرفتن در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.

مرغملک شهرستان شهرکرد در ۵۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha