آیا مکرون می‌تواند جایگاه اروپا را در حل و فصل مناقشه اوکراین تثبیت کند؟

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری فرانسه فردا (دوشنبه) با تاکید بر بکارگیری راه حل مسالمت آمیز و گفت‌وگو در مساله اوکراین به مسکو و کی‌یف سفر می کند تا اروپا را به زمین بازی آمریکا و روسیه بازگرداند.

به گزارش ایرنا، «امانوئل مکرون»  فردا (دوشنبه) به مسکو می‌رود تا با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کند. وی سه‌شنبه نیز به کی‌یف سفر می‌کند. رئیس جمهوری فرانسه که روزهای گذشته بارها با همتایان اروپایی خود گفت وگو کرده، در این سفر با شرکای اروپایی خود هماهنگ است.

کرملین آخرین و سومین گفت‌وگوی تلفنی مکرون و پوتین را «سازنده» و موضوع آن را «تضمین‌های امنیتی» مورد نیاز مسکو عنوان کرد.

در حالی که به نظر می رسید اتحادیه اروپا در نخستین گفت‌وگوهای روسیه و آمریکا بر سر مساله اوکراین کمترین اهمیت را داشته است، مکرون در هفته‌های گذشته تلاش کرده این اتحادیه را که از «استقلال راهبردی» آن دفاع می کند، به زمین بازی باز گرداند.

رئیس جمهوری فرانسه دو هفته پیش در نخستین واکنش به بالاگرفتن تنش در مساله اوکراین گفته بود: هنوز برای اقدام دیپلماتیک فضا وجود دارد و وی در روزهای آینده طرحی را برای «کاهش تنش» با مسکو ارائه خواهد کرد.

پس از آن مکرون با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان نیز در مورد مساله اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. نتیجه این دیدار نیز مطرح کردن مواضع مشترکی بود که از یک سو به روسیه در مورد هرگونه اقدام نظامی هشدار می‌داد و از سوی دیگر به گفت وگو برای حل و فصل مساله تاکید داشت.

سخنگوی دولت آلمان نیز از سفر شولتس به اوکراین۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) و سپس به روسیه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) خبر داده است. این در حالی است که «آنالنا بِربوک» وزیر خارجه برلین در هفته‌های گذشته به کی‌یف و مسکو رفته است.

تلاش مکرون برای مطرح کردن جایگاه اروپا در تنش میان شرق و غرب در حالی صورت می‌گیرد که آخرین دیدار او با همتای روسی خود به تابستان سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد.

«کریستیان ژاکوب» رئیس حزب جمهوری خواهان فرانسه در مصاحبه ای رادیویی عنوان کرد: ما مسیر گفت‌وگوها را قطع کردیم. شایسته ما نیست که رئیس جمهوری کشورمان از دو سال و نیم پیش تاکنون با رئیس جمهوری روسیه دیدار نکرده باشد. مکرون در صحنه بین المللی اصلا وجود ندارد.

رئیس جمهموری فرانسه قرار بود در بهار ۲۰۲۰ به مسکو سفر کند که این سفر به دلیل همه‌گیری کرونا به تاخیر افتاد و تا امروز میسر نشد.

تنش در منطقه، زمانی بالاگرفت که کشورهای غربی و کی‌یف ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کردند. مسکو این ادعاها را «پوچ و بی‌اساس» خواند و از آن به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها یاد و اشاره کرد که روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha