۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۲
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84641508
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روسیه از رفتار دوگانه غرب در مساله استقرار تسلیحات هسته ای در اروپا انتقاد کرد

مسکو - ایرنا - رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه، غرب را به رفتار دوگانه در مساله استقرار تسلیحات هسته ای در اروپا و نادیده گرفتن استقرار بمب های اتمی آمریکا در این قاره متهم کرد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر یرماکوف رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه، روز دوشنبه به ریانووستی گفت: غرب بجای نگرانی از خطر تخیلی استقرار تسلیحات هسته ای روسیه در بلاروس، بهتر است به خطر واقعی استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در قاره اروپا فکر کند.

 وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که تغییر قانون اساسی بلاروس ممکن است منجر به استقرار سلاح های هسته ای روسیه در خاک این کشور شود که امنیت قاره اروپا را تهدید خواهد کرد.

 یرماکوف گفت: در پاسخ به این ادعا، این سوال را مطرح می کنیم که آیا شرکای اروپایی استقرار تسلیحات هسته ای آمریکا در خاک کشورهای عضو ناتو را که می تواند قلمرو روسیه را هدف قرار دهد، برای امنیت کشور خود خطرناک نمی دانند؟

به گفته این مقام روس، شرکت قدرت های غیرهسته ای در ماموریت های مشترک هسته ای ناتو، با تعهدات این کشورها در پیمان عدم انتشار سلاح های هسته ای مغایرت دارد.  

وی افزود: ما با این گونه دورویی کشورهای غربی موافق نیستیم.  

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اواخر ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد در صورتی که کشورهای عضو ناتو در لهستان تسلیحات اتمی مستقر کنند، بلاروس نیز به اقدام مشابه متوسل خواهد شد.  

وی در گفت و گو با ریانووستی گفت که میدان های برای سکوهای پرتاب موشک های قاره پیما حفظ شده و برای بکارگیری آماده است.

  در دوره اتحاد جماهیر شوروی چندین فروند موشک های هسته ای مستقر شده بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این تسلیحات به همراه سلاح های هسته ای اوکراین و قزاقستان برچیده شد.  

براساس اطلاعات موجود، آمریکا در چند کشور اروپایی تسلیحات هسته ای مستقر کرده و بخش اصلی این زرادخانه در آلمان قرار دارد.  

آمریکا پاییز ۲۰۱۹ تسلیحات هسته‌ای مستقر در پایگاه هوایی بوخل آلمان را به‌طور مخفیانه مدرنیزه کرد.

به گزارش روز شنبه نشریه اشپیگل، نیروی هوایی آمریکا اواخر اوت ۲۰۱۹ حدود ۲۰ قبضه سلاح هسته ای ب – ۶۱ را با هواپیمای ترابری نظامی از پایگاه هوایی بوخل به آمریکا منتقل کرد تا نرم افزارهای جدیدی را روی آن نصب کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر خواستار خودداری آمریکا از استقرار سلاح هسته ای در کشورهای متحد خود شد که قدرت هسته ای محسوب نمی شوند.

به گزارش ایرنا، ریابکوف در یک همایش سیاسی در این مورد به آمریکا هشدار داد و یادآورشد: بدیهی است که این مساله منجر به بی ثباتی اوضاع می شود و علاوه بر آن ریسک های جدید پدید می آید. این اقدام ها (استقرار سلاح هسته ای در کشورهای غیرهسته ای) نقض بندهای اول و دوم پیمان منع انتشار سلاح هسته ای است.

وی گفت: ما امیدواریم که آمریکا از استقرار سلاح هسته ای در کشورهای غیرهسته ای متحد خود و آموزش هسته ای نظامیان این کشور که نقض پیمان ان. پی. تی محسوب می شود، صرف نظر می کند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha