۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۵۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84641690
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه اوکراین خواستار بی‌توجهی به پیش بینی‌ها درباره حمله روسیه شد

تهران-ایرنا- "دیمیترو کولِبا" وزیر خارجه اوکراین همزمان با گمانه‌زنی های غرب و آمریکا درباره آمادگی مسکو برای اقدام نظامی علیه کی‌یف، از مردم خواست به «پیش بینی های فاجعه بار» درباره حمله قریب الوقوع روسیه بی توجه باشند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: وزیر خارجه اوکراین گفت کشورش قدرتمند است و مورد حمایت بی سابقه بین المللی قرار دارد.

کولبا در توئیتی نوشت: اوکراین، امروز ارتشی قدرتمند دارد و مورد حمایت بی سابقه اوکراینی های وفادار به کشور و جامعه بین المللی قرار دارد. دشمن باید از ما بترسد نه این که ما از دشمن واهمه داشته باشیم.

وی  افزود: پایتخت های مختلف سناریوهای مختلفی را آماده دارند اما اوکراین برای هر گونه تحولی آماده است.

یک روز قبل از اظهارات وزیر خارجه اوکراین، دو مقام آمریکایی مدعی شده بودند که روسیه احتمالا خود را برای حمله ای تمام عیار به اوکراین تا اواسط ماه فوریه آماده می کند، زیرا ۷۰ درصد از قوای رزمی خود را مستقر کرده و گردان های تاکتیکی را به مرزها اعزام کرده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت روسیه اکنون می تواند هر روزی که بخواهد اقدام نظامی انجام دهد اما همچنین می تواند گزینه دیپلماسی را انتخاب کند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هفته پیش گفته بود که کشورش کشتی تایتانیک در حال غرق شدن نیست و واشنگتن و رسانه ها را به تشدید نگرانی ها درباره اقتصاد این کشور در حالی که «هیچ تانکی در خیابان های آن نیست» متهم کرده بود.

پائولو جنتیلونی کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت باید تمرکز اصلی بر دیپلماسی باشد.

وی درمصاحبه با تلویزیون ایتالیایی «رای/RAI» افزود: باید به کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که هم مرز با روسیه هستند کمک کنیم و همچنین آنها را از نقطه نظر نظامی نیز تقویت کنیم. ما باید خود را آماده واکنش های اقتصادی و تحریم ها در صورت وخیم تر شدن اوضاع کنیم.

رویترز مدعی شد روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیرو را در مرز اوکراین گرد آورده است که نگرانی هایی را درباره حمله برنامه ریزی شده برانگیخته است. مسکو می گوید قصد حمله ندارد اما اگر نگرانی های امنیتی این کشور مورد بی توجهی قرار گیرد اقدام نظامی غیرمشخصی را می تواند انجام دهد.

این نگرانی ها شامل وعده ناتو در خودداری از پذیرش عضویت اوکراین است ولی این خواسته روسیه از دیدگاه آمریکا و ناتو قابل قبول نیست.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha