توانایی انجمن‌های علمی دانشجویی برای حل مشکلات کشور بکار گرفته شود

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت ۱۰ هزار انجمن علمی دانشجویی در قالب ۴۰ اتحادیه، یک توانایی و قدرتمندی بسیار بزرگ در حوزه توانمندی‌های نرم برای کشور به شمار می‌رود و باید مسوولان اجرایی کشور از این توانایی عظیم برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین کلانتری عصر دوشنبه در نشست محمدعلی زلفی گل وزیر علوم با دبیران اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در رونق و شادابی محیط دانشگاهی دارند، اظهار داشت: یک رکن جهاد علمی که مسوولان کشور بر آن تاکید می‌کنند؛ انجمن‌های علمی هستند و امیدوارم با از سرگیری آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها شاهد رونق دوباره فعالیت دانشجویان علاقمند به حوزه‌های علمی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی از تجربیات و علاقمندی خاصی در حوزه‌های تحصیلی خود برخوردار هستند، تصریح کرد: اخیرا نمایشگاهی در موضوع صنعت گردشگری و جهانگردی با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد که حضور انجمن علمی گردشگری در این نمایشگاه رونق و طراوت ویژه به این نمایشگاه بخشید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه برای بهره‌مندی از ظرفیت عظیم انجمن‌های علمی در سراسر کشور باید برنامه‌ریزی کنیم، گفت: زیرساخت ارتباطی خاصی با استفاده از فضاهای پلتفرمی موجود به زودی راه‌اندازی می‌شود تا امکان ارتباط انجمن‌های علمی با یکدیگر اعضا، ارتباط انجمن‌های علمی با اساتید دانشگاه‌ها و سایر بخش‌های جامعه فراهم شود.

کلانتری تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی برای انعکاس برنامه‌های انجمن‌های علمی و همچنین ارتباط اعضای این تشکل فعال دانشجویی با یکدیگر به ما این امکان را می‌دهد که حتی در زمان شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا به فعالیت‌های جاری خودمان با قوت و جدیت ادامه دهیم.

طرح دستیار فناوری تصویب شد

به گزارش وزارت علوم، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست اظهار داشت: طرح دستیار فناوری به تصویب و تایید وزیر علوم رسید و بر اساس این طرح، دانشجویان فعال در حوزه فناوری می‌توانند به مدت ۶ ماه در پارک‌های علم و فناوری حضور داشته باشند و حقوق دریافت کرده و تجربیات لازم را برای حضور در بازار کار کسب کنند.

خیرالدین با اشاره به راه‌اندازی سامانه نان اظهار داشت: با ایجاد این سامانه، نقشه نیازهای پژوهشی تمام کشور مشخص می‌شود و همه مردم ایران می‌توانند در این سامانه مشکلات و چالش‌های موجود در جامعه و حوزه فعالیت خود را ثبت و دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند راهکارهای لازم را ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور موسسات مختلف اجرایی و پژوهشی مانند وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری، ریاست جمهوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد و نقش دارند تصریح کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی و اعضای هیأت علمی از مهمترین ارکان این زیست بوم هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه محققان دانشجویی و دانشگاهی در محیط‌های آزمایشگاهی می‌توانند محصولات دانش‌بنیان را در سطح چهار آمادگی فناوری تولید کنند، گفت: ادامه این مسیر در مراکز رشد و پارک‌های فناوری و با حمایت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی انجام خواهد شد و انجمن‌های علمی می‌توانند در مراحل یک تا چهار سطوح آمادگی فناوری نقش خود را در تبدیل ایده ها به محصولات دانش‌بنیان ایفا کنند.

خیرالدین اظهار داشت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال برای فعالیت و اشتغال نخبگان دانشگاهی، ارتقای شاخص‌های فناوری و نوآوری تحقق اهداف اسناد بالادستی در زمینه فناوری تاسیس شده است؛ در همین راستا ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین دارای مسئولیت اجتماعی دنبال می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha