مطالبات انجمن‌های علمی در دیدار وزیر علوم چه بود؟

تهران- ایرنا- روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: مهم‌ترین کارکرد و فایده حضور دانشجویان در انجمن‌های علمی کسب تجربه است که این تجربه برای آینده کشور بسیار محترم است، زیرا مدیران آتی کشور از میان همین دانشجویان فعلی هستند.

در ادامه گزارش ۱۹ بهمن روزنامه فرهیختگان می‌خوانیم: سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته میزبان نشست دبیران اتحادیه‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی با وزیر علوم بود؛ دیداری که در آن عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی و علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری نیز درکنار وزیر شنونده انتقادها، پیشنهادها و مطالبات انجمن‌های علمی-دانشجویی کشور بودند. «فرهیختگان» با دو تن از فعالان دانشجویی حاضر در این نشست گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

مطالبه ما به‌رسمیت شناخته ‌شدن جایگاه انجمن‌های علمی بود

 علیرضا خسروزاده، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی-دانشجویی علوم سیاسی کشور با اشاره به ارزیابی خود از فضای جلسه دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و عمده مطالبات از سوی دانشجویان بیان کرد: «عمده مسائلی که مطرح شد درخصوص جایگاه انجمن‌های علمی بود تا جایگاه این انجمن‌ها به‌رسمیت شناخته شوند. از طرفی دیگر برخی مشکلات همچون مسائل مالی، نامنظم بودن جشنواره حرکت، نبود تریبون انجمن‌های علمی در دیدارهای سران سه‌قوه و مشکلاتی که با مجازی شدن در شرایط کرونایی به‌وجودآمده، به‌عنوان دغدغه‌های اصلی‌ مطرح شد که انجمن‌های علمی با آن دست‌به‌گریبان هستند.»   وی با اشاره به پیگیری چالش‌های انجمن‌های علمی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «در این جلسه درخواستی از وزیر شد، اینکه جلسات با انجمن‌های علمی-دانشجویی ادامه پیدا کند و قرار شد در بهار سال ۱۴۰۱ نیز چنین جلسه‌ای برگزار شود و پیگیری‌های لازم برای درخواست‌های انجمن‌ها به‌طور مثال تعامل انجمن‌های علمی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت بگیرد.» 

خسروزاده در ادامه اشاره کرد: «یکی دیگر از بحث‌هایی که توسط انجمن‌های علمی مطرح شد، این بود که ارتباط میان انجمن‌های علمی با بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضعیف است و نیاز به تقویت دارد، بنابراین یکی از راهکارهای افزایش این تعامل مشترک، برگزاری جلسات مداوم با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است.»  دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی-دانشجویی علوم سیاسی کشور با اشاره به دغدغه انجمن‌ها در بحث تامین منابع مالی عنوان کرد: «مطالبه تمامی انجمن‌های علمی، تامین منابع مالی بود؛ چراکه طبق گزارشی که یکی از دبیران انجمن‌های علمی در این جلسه مطرح کرد، این بود که از سال ۹۵ تاکنون بودجه انجمن‌های علمی هرسال کاهش پیدا کرده، به این معنا که هرچه جلوتر آمده‌ایم، به‌جای اینکه بودجه‌ها افزایش پیدا کنند، کاهش یافته‌اند.» وی در پایان با اشاره به یکی دیگر از چالش‌های مطرح‌شده در این دیدار توضیح داد: «درخواست ما از وزیر علوم این بود که مسائل رشته علوم انسانی، سیاسی‌محور دیده نشود؛ چراکه در برخی برنامه‌ها و رویدادها به انجمن‌های علوم انسانی مجوز داده نمی‌شود یا سخنرانانی که قرار است در این رویداد حاضر شوند حتی با در دست داشتن رزومه قابل‌قبول توسط برخی دانشگاه‌ها رد می‌شوند تا در رویداد حاضر نشوند که این جریان به‌نوبه خود باعث آسیب به رشته علوم انسانی می‌شود.»

تسهیل مسیر ارتباط با صنعت مطالبه اصلی دانشجویان بود

حدیثه اسدی پور، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی فیزیک کشور با تاکید بر اینکه در این دیدار تنها مطالبات‌مان را مطرح کرده‌ایم و وزیر علوم نیز اعلام کرد که در اسرع وقت آنها را پیگیری خواهد کرد، گفت: «حرف اصلی دبیران اتحادیه‌ها، بحث ارتباط با صنعت و تسهیل این حوزه بود. هرچند وزیر از راه‌اندازی معاونت فناوری در این وزارتخانه صحبت و اعلام کرد که وظیفه این معاونت مباحثی از قبیل ارتباط با صنعت است.» او با تاکید بر اینکه زلفی‌گل هیچ ‌قول مشخصی برای تحقق مطالبات دانشجویان نداده است، گفت: «یکی دیگر از مطالبات دانشجویان شرکت‌کننده این بود که اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرند و از آنها حمایت شود، در جواب زلفی‌گل اعلام کرد که با معاونان او در این باره هماهنگ کنیم، البته هیچ‌قولی در این باره نداد و تنها صحبت همان بود که با معاونان او مساله را دنبال کنیم.» دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی فیزیک کشور خاطرنشان کرد: «درمجموع اینکه توانستیم با وزیر علوم دیدار کنیم، می‌تواند اتفاق مهمی باشد و مساله دیگر اینکه دانشجویان توانستند درباره عمده‌ترین مطالبات‌شان با او صحبت کنند و این خود می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوبی در حوزه اتحادیه و انجمن‌های علمی باشد.»

می‌توانیم شاهد نسل سوم انجمن‌های علمی باشیم

روشنک مرادی، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین‌های ریلی کشور با بیان اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی به‌عنوان بازوی پرتوان فعالیت‌های علمی- که مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌ها هستند- در این نشست شرکت کردند، گفت: «با توجه به اینکه این نشست اولین دیدار وزیر محترم علوم با فعالان علمی دانشجویی و دانشجویان فعال در این حوزه بود، بخش عمده آن به بررسی ظرفیت‌های موجود در این تشکل‌ها و این‌که با توجه به نیازهای کشور، این انجمن‌ها چگونه می‌توانند حضور فعال‌تری داشته باشند، پرداخته شد.»  او با بیان اینکه ما می‌توانیم شاهد نسل سوم انجمن‌های علمی به‌عنوان ترمیم‌کنندگان نقش علمی و اجرایی دانشجو در سطح جامعه باشیم، افزود: «با توجه به بیانات رهبری در فضا دادن به جوانان به‌خصوص جوانان علم‌گرا، می‌توان درصورت حمایت‌های لازم آینده خوبی چه به لحاظ کمک به کشور و چه کمک به دانشجویان توسط این گروه از فعالان دانشجویی متصور شد.» 

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی و ماشین‌های ریلی کشور، گفت: «مطالبات مطرح‌شده در این جلسه را می‌توان در دو گروه لزوم حمایت‌های مادی و معنوی در راستای پیشبرد اهداف کلان کشور تقسیم کرد، خوشبختانه مسئولان وزارتخانه از مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان هم به‌خوبی استقبال کردند و ظرفیت‌هایی از سمت این وزارتخانه به‌ویژه معاونت‌های آن ازجمله معاونت فرهنگی و فناوری ارائه شد که امیدواریم صحبت‌های مطرح‌شده ثمربخش باشد.»  مرادی گفت: «نقطه مشترک تمام دانشجویان این بود که همگی دغدغه ساختن ایرانی بهتر داشتند و بزرگ‌ترین سوالی که هرکدام از فعالان علمی و دانشگاهی از خود می‌پرسند این است که ما به‌عنوان گروهی از دانشجویان دغدغه‌مند چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که کشور را چه از لحاظ علمی و چه اجرایی یک پله ارتقا دهیم. بااین‌حال لازم است این نشست‌ها با فعالان علمی و دانشجویی تداوم داشته باشد و امیدواریم این قدم، نخستین گام در این زمینه باشد و در ادامه شاهد حضور هرچه موثرتر و ایجاد بستر مناسب رشد و فعالیت برای این جوانان در عرصه‌های علمی و اجرایی کشور باشیم.»

مسائل دانشجویی، اولویت اول وزارت علوم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در دیدار با دبیران اتحادیه‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی که با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه در محل شهدای جهاد علمی برگزار شد، گفت: «مهم‌ترین کارکرد و فایده حضور دانشجویان در انجمن‌های علمی کسب تجربه است که این تجربه برای آینده کشور بسیار محترم است، زیرا مدیران آتی کشور از میان همین دانشجویان فعلی هستند.» وی با تاکید بر اینکه دغدغه‌های انجمن‌های علمی به‌عنوان یک تشکل پویا و حساس به پیشرفت‌های علمی کشور برای مسئولان وزارت علوم بسیار مغتنم و ارزشمند است، گفت: «در راستای آشنایی و حل مسائل مرتبط با حوزه‌ انجمن‌های علمی استمرار نشست‌های حضوری یا مجازی ضرورت دارد و حداقل در هر فصل برای هریک از تشکل‌های سیاسی، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی یک نشست برگزار کنیم.» وزیر علوم با تاکید بر اینکه ایجاد تعامل و ارتباط با نخبگان جامعه و افراد شاخص در هر رشته علمی جزء اولویت‌های انجمن‌های علمی قرار گیرد، گفت: «در جلسات دفاعیه رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد معمولا داورانی از سایر دانشگاه‌ها دعوت می‌شوند که انجمن‌های علمی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و یک کارگاه آموزشی یا یک نشست صمیمانه با این اساتید برجسته داشته باشند تا دانشجویان با افراد شاخص هر رشته آشنا شوند.»

فعالیت ۱۰هزار انجمن علمی و یک ظرفیت بی‌نظیر

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست دبیران اتحادیه‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «باید مسئولان اجرایی کشور از توانایی عظیم انجمن‌های علمی که در تمام رشته‌های دانشگاهی فعالیت دارند برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.» کلانتری با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی-دانشجویی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در رونق و شادابی محیط دانشگاهی دارند، گفت: «یک رکن جهاد علمی که مسئولان کشور بر آن تاکید می‌کنند، انجمن‌های علمی هستند و امیدوارم با ازسرگیری آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها شاهد رونق دوباره فعالیت دانشجویان علاقه‌مند به حوزه‌های علمی باشیم.» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «فعالیت ۱۰ هزار انجمن علمی-دانشجویی در قالب ۴۰ اتحادیه، یک توانایی و قدرتمندی بسیار بزرگ در حوزه توانمندی‌های نرم برای کشور است.» کلانتری تاکید کرد: «استفاده از فضای مجازی برای انعکاس برنامه‌های انجمن‌های علمی و همچنین ارتباط اعضای این تشکل فعال دانشجویی با یکدیگر به ما این امکان را می‌دهد که حتی در زمان شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا به فعالیت‌های جاری خودمان با قوت و جدیت ادامه دهیم.»

انجمن‌های علمی رکن مهم زیست‌بوم نوآوری  و فناوری هستند

علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در این نشست گفت: «طرح دستیار فناوری به تصویب و تایید وزیر علوم رسید و براساس آن دانشجویان فعال در حوزه فناوری می‌توانند ۶ ماه در پارک‌های علم و فناوری حضور داشته باشند و در این زمان حقوق دریافت و تجربیات لازم را برای حضور در بازار کار کسب کند.»

وی با اشاره به اینکه در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور موسسات مختلف اجرایی و پژوهشی مانند وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری، ریاست جمهوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد و نقش دارند، گفت: «انجمن‌های علمی-دانشجویی و اعضای هیات علمی از مهم‌ترین ارکان این زیست‌بوم هستند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha