۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84643603
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سفر کارشناسان آژانس به ژاپن برای بررسی طرح تخلیه آب آلوده هسته‌ای به دریا

تهران – ایرنا – رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، تیمی از این نهاد هفته آینده برای بررسی برنامه رهاسازی بیش از یک میلیون تن آب آلوده هسته ای از نیروگاه فوکوشیما دایچی ژاپن به دریا، راهی این کشور می شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین، تیمی متشکل از ۱۵ کارشناس در جریان ماموریت خود از ۱۴ تا ۱۸ فوریه (۲۵ تا ۲۹ بهمن) با دولت و مقام های مربوطه ژاپن دیدار و گفت و گو می کند. بازدید از نیروگاه فوکوشیما دایچی در برنامه این تیم قرار دارد.

ژاپن سال گذشته اعلام کرد قصد دارد آب آلوده هسته ای را پس از تصفیه و رقیق سازی، بهار سال ۲۰۲۳ در دریا آزاد کند. این تصمیم با مخالفت شدید ماهیگیران، ساکنان محلی و همسایگان ژاپن از جمله کره جنوبی و چین روبه رو شد.

ژاپن خواستار کمک از آژانس بین المللی انرژی اتمی شد تا تضمین شود که عملیات رهاسازی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی است و موافقت سایر کشورها را نیز کسب می کند.

براساس این گزارش، وقوع زمین لرزه و سونامی در سال ۲۰۱۱ در ژاپن منجر به از کار افتادن سیستم های خنک کننده نیروگاه فوکوشیما و ذوب سه راکتور و انتشار مقادیر زیاد تشعشعات شد که در نتیجه بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان محلی از منطقه خطر تخلیه شدند.

آب مورد استفاده برای خنک کردن هسته های راکتور از آن زمان نشت کرده و با آب های زیرزمینی که به سازه های راکتور نفوذ می کند، ترکیب شده است.

این حجم از آب در یک هزار تانکر در نیروگاه ذخیره می شود که البته باید از بین برده شود. انتظار می رود که این مخازن اواخر سال جاری به ظرفیت ۱.۳۷ میلیون تنی خود برسند.

مقام های ژاپنی می گویند تنها گزینه واقع بینانه رهاسازی آهسته آب آلوده و رقیق شده با آب دریا به اقیانوس است. پیش بینی می شود که عملیات تخلیه چند دهه ادامه یابد.

براساس این گزارش، قرار بود ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) انجام شود، اما به دلیل شیوع جهانی سویه اومیکرون کرونا به تاخیر افتاد.

وزارت صنایع ژاپن و آژانس در مورد تهیه گزارشی در مورد برنامه تخلیه آب در سال ۲۰۲۲ توافق کرده اند.

گروسی گفت که بررسی های آژانس به شیوه ای عینی، معتبر و مبتنی بر علم انجام می شود و به انتقال پیامی شفاف و قابل اطمینان به مردم ژاپن و کشورهای دیگر کمک می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha