۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 84644457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کیش از آبی تا قرمز

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 84644457
کیش از آبی تا قرمز

کیش - ایرنا - اومیکرون سویه جهش یافته ویروس کرونا رخت آبی را از تن کیش بیرون آورد تا علاوه بر قرمز پوش کردن این جزیره هشدار روزهای سختی را به کیشوندان و گردشگران بدهد تا در ایام پایانی سال، نگرانی جدیدی برای این جزیره گردشگری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، جزیره کیش از ۶ شهریور سال جاری با پشت سر گذاشتن سویه دلتا در پیک پنجم رخت قرمز را از تن درآورد با تن کردن رختی به نیلگونی خلیج فارس در فصل پاییز با لبخند گرمش دوباره پذیرای گردشگران شد.

اما با شناسایی نخستین بیمار مبتلا به سویه اومیکرون در اواخر آذر سال جاری در کشور و احتمال شیوع آن در تمام نقاط ایران زنگ خطر همه گیری این سویه و قرار گیری در پیک ششم در جزیره کیش نیز به صدا درآمد.

در نهایت فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۱۸ دی ماه شناسایی بیماران مثبت مبتلا به اومیکرون در کیش را اعلام کرد و با این خبر نگرانی ها در خصوص شیوع این سویه در جزیره عملا وارد جریانی تازه شد.

تنها کمتر از ۲۰ روز دیگر در چهارم بهمن امسال رنگ وضعیت جزیره کیش از لحاظ شیوع ویروس کرونا از آبی به نارنجی و چهار روز بعد در هشتم این ماه به رنگ قرمز درآمد و به گفته رییس بیمارستان فوق تخصصی کیش اکنون درمانگاه بیماری های تنفسی این مرکز درمانی با افزایش ۲.۵ برابری مراجعه بیماران در مقایسه با مدت مشابه روزهای آبی مواجه است.

هرچند مسوولان شورای سلامت جزیره کیش در دوران وضعیت آبی از لحاظ شیوع ویروس کرونا نسبت به سهل انگاری کیشوندان و مسافران در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی بارها هشدار می دادند اما ساده انگاری به گونه ای بود که رییس مرکز توسعه سلامت کیش در اواخر آذر میزان رعایت موازین بهداشتی ها در جزیره را حدود ۴۰ درصد و در کمترین میزان اعلام کرد.

محمدرضا رضانیا علت این حد از ساده انگاری را روند مناسب پوشش واکسیناسیون دُز اول و دوم ویروس کرونا بین کیشوندان و فاصله طولانی خروج از وضعیت قرمز در اوایل شهریور تا هنگام ورود جزیره به وضعیت نارنجی و قرمز اعلام کرد.

کیش از آبی تا قرمز

کودکان در نوک پیکان اومیکرون

بسیاری در اوایل اومیکرون را کم خطر می دانستند اما بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه ۲۰ درصد شمار بستری بیمارستان ها را کودکان تشکیل می دهند می توان گفت که این سویه رویه درگیری خود را نسبت به کودکان و  افرادی که واکسن نزده اند معطوف کرده است.

پزشک مرکز توسعه سلامت جزیره کیش در خصوص خطرات سویه اومیکرون بین کودکان گفت: این سویه در کودکان نیز موجب بستری شدن و مشکلات حاد تنفسی می شود و والدین باید توجه داشته باشند با توجه به شرایط کنونی، کودکان به ویژه زیر ۲ ساله ها بسیار مستعد ابتلا به این سویه هستند.

رییس کمیته واکسیناسیون جزیره کیش اضافه کرد: لازم است برای محافظت از خود و فرزندان استفاده از ماسک، تزریق نوبت دوم و سوم واکسن توسط والدین جدی گرفته شود تا با تکمیل دوره های واکسیناسیون از شدت بیماری کاسته شود.

ستاریان یادآور شد: از حضور کودکان در مراکز خرید، مهمانی‌ها و مکان‌های شلوغ پرهیز شود و شستشوی مکرر دست‌های خود وکودکان با آب و صابون برای پیشگیری از شیوع و ابتلا ضروری است.

همچنین در راستای کاهش خطرات شیوع ویروس کرونا، براساس تصمیم ستاد مقابله با شیوع این ویروس در  هرمزگان، مدراس جزیره کیش به تبع مدارس استان در ۲ هفته گذشته تعطیل بوده و برای روزهای آتی نیز در انتظار تصمیمات جدید این ستاد است.

پوشش ۴۸ درصدی دُز سوم واکسن کرونا بین کیشوندان

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور جلوگیری از خطر شیوع اومیکرون در بین کودکان برنامه تزریق واکسن بین ۹ تا ۱۲ سال را از پنجم بهمن و پنج تا ۱۲ سال را از ۱۹ بهمن آغاز کرده و این فرایند در جزیره کیش نیز براساس این تقویم کاری شروع شده است.

رییس مرکز توسعه سلامت جزیره کیش با بیان اینکه در ۱۰ روز گذشته از آغاز طرح واکسن کودکان ۹ تا ۱۲ سال شماری از آنان به این مرکز برای تزریق واکسن آمده اند اظهار داشت: هم اکنون در مرکز تجمیعی واکسن کرونای این جزیره واکسن های سینوفارم و پاستوکووک به کودکان تزریق می شود که هر ۲ دارای مجوز بهداشتی است.

رضانیا در خصوص تداوم پوشش واکسیناسیون بین آحاد جامعه اظهار داشت: تا کنون به صورت تجمیعی ۱۳۲ هزار  دُز واکسن در این جزیره تزریق شده که شامل ۵۷ هزار دُز نوبت اول،  ۵۱ هزار دُز نوبت دوم و ۲۴ هزار دُز نیز در نوبت سوم است.

وی گفت: با توجه به اینکه جمعیت ساکن در جزیره کیش براساس طرح جامع واکسیناسیون وزارت بهداشت و درمان بیش از ۴۹ هزار نفر برآورد می شد اما روند واکسیناسیون نشان می دهد که در دُز اول ۱۳۰ درصد، در دُز دوم ۱۰۲ درصد و در دُز سوم نیز ۴۸ درصد از برنامه محقق شده است.

کیش از آبی تا قرمز

افزایش تصاعدی بیماری در کیش

از ابتدای شیوع ویروس کرونا (اسفند ۱۳۹۸) در اواخر آذر ماه در این جزیره حدود هشت هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده بود که این آمار هم اکنون در مرز ۹ هزار و ۴۰۰ نفر است و نشان می دهد در ۲ ماه گذشته تست کرونای نزدیک به یک هزار بیمار تنفسی در کیش مثبت شده است.

رییس بیمارستان فوق تخصصی جزیره کیش هم در این ارتباط با اشاره به اینکه هم اکنون ۶ بیمار در این مرکز درمانی بستری هستند افزود: کادر درمان هم اکنون شاهد افزایش بیش از ۲.۵ برابری تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه بیماری های تنفسی هستند.

مصطفی نادعلی نژاد یادآور شد: بیشتر مراجعه کنندگان به اُمیکرون مبتلا شده اند و تعدا مراجعه روزانه هم اکنون به نسبت ۲ هفته گذشته از حدود ۱۲۰ نفر به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده و در این راستا کمیته بحران بیمارستان کیش تشکیل و واحد سرم تراپی نیز فعال شده است و تمهیدات دارویی برای جلوگیری از مشکل کبود دارو مدنظر قرار داده شده است.

وی افزود: براساس هشدارهای وزارت بهداشت در ۲ یا سه هفته آینده روند مبتلایان به ویروس اُمیکرون افزایش خواهد یافت و در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در اسفند به احتمال زیاد شاهد مرگ و میر در جزیره کیش خواهیم بود.

۱۴ روز سرنوشت ساز

با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و درمان مبنی بر احتمال افزایش شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در ۲ هفته آینده و افزایش مرگ و میرها، رییس مرکز توسعه جزیره کیش گفت: ساکنان جزیره در روزهای پیش رو دقت بیشتری نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند.

رضانیا یادآور شد: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس هم اکنون در این جزیره ۱۲ بازرس بهداشتی به صورت متناوب روند نظارت را انجام می دهند تا در وضعیت کرونایی گام های بیشتری برای رعایت پروتکل های بهداشتی برداشته شود.

وی اضافه کرد: انتظار می رود اصناف و فعالان گردشگری برای ارتقای سطح سلامت جزیره در کنار تزریق دُز دوم و سوم واکسن،  خودعامل ترویج رعایت پروتکل های بهداشتی باشند و مردم و مسافران را به رعایت این موازین از جمله استفاده از ماسک دعوت کنند.

سخنگوی شورای سلامت کیش با اشاره به احتمال اعمال محدودیت ها در جزیره گفت: محدودیت های کرونایی در این جزیره با اولویت حفظ سلامت و در صورت امکان ممانعت از آسیب به معیشت کیشوندان اعمال می شود و همکاری تمام آحاد جامعه لازمه کنترل این اوضاع است.

وی اضافه کرد: پس از تصمیم گیری ستاد ملی کرونا، شورای سلامت جزیره آنها را براساس شرایط جزیره بومی سازی می کند و در صورت اعمال محدویت ها سعی می شود به گونه ای برخورد کرد که با کنترل شیوع ویروس در زمان حاضر، اوضاع را در نوروز به حالت کنترل شده برسانیم.

رضانیا یادآور شد: بر این اساس انتظار می رود کیشوندان و مسافران در شرایط حاضر تمام همکاری را در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا و شورای سلامت جزیره و رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

ساده انگاری، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و تکمیل نکردن واکسیناسیون یکی از عوامل شیوع سویه اومیکرون است که این مساله می تواند درسی باشد برای جامعه که تا کنترل همیشگی ویروس کرونا باید توصیه کارشناسان را برای حفظ سلامت رعایت و با آن به سادگی برخورد نکنند تا کرونا نتوان به سادگی جانی را بگیرد و خانواده ای را داغدار کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha