۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۱۲
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84645205
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خراسان رضوی رتبه سوم تولید انگور در کشور را دارد

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۱۲
کد خبر: 84645205
خراسان رضوی رتبه سوم تولید انگور در کشور را دارد

مشهد-ایرنا-مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه این استان رتبه سوم را در تولید انگور در کشور دارد اظهار داشت: ۷۵ درصد از انگور تولیدی در استان، فرآوری می‌شود.

 محمد میری روز چهارشنبه در مراسم افتتاح یک واحد فراوری کشمش در کاشمر گفت: در خراسان رضوی حدود ۲۹ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات، انگور است که به لحاظ سطح و تولید این استان رتبه سوم را در کشور دارد.

وی از فعالیت ۴۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی در خراسان رضوی در حوزه محصول انگور خبر داد و بیان کرد: امسال  حدود ۳۵۰ هزار تن انگور از سطح باغات استان برداشت شد و واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول، از ظرفیت‌های تولیدی خوب در استان خراسان رضوی محسوب می شود.

میری عنوان کرد: تنش‌های خشکسالی، محدودیت در برداشت از سفرهای زیر زمینی و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و نزولات جوی موجب شده تا کشت محصولات کم آب‌طلب مانند انگور، پسته، زعفران و گیاهان دارویی در استان رو به افزایش باشد.

وی ادامه داد: در سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن حدود ۱۵ هزار هکتار باغات انگور داریم که بیش از ۵۰ درصد انگور استان در این سه شهرستان تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه عمده واحدهای تولیدی یا فرآوری مرتبط با محصول کشمش در این شهرستان‌ها متمرکز است، گفت: توسعه باغات به سبک نوین یکی از اقداماتی است که برای افزایش بهره‌وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و  در این خصوص طرح‌های سایبان، آرایش باغات و احداث باغات به شیوه‌های داربستی اجرا شده است.

وی همچنین افزود: راه‌اندازی انبار بورس کالایی در کشمش از دیگر اقداماتی بوده که سال گذشته در خلیل‌آباد با ظرفیت ۱۰۰ تن انجام شد؛ شهرستان کاشمر نیز این درخواست را داشته و مراحل اداری و مقدماتی برای اجرای این درخواست، در حال بررسی و انجام است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: با راه‌اندازی انبار بورس کالایی، نه تنها نقش واسطه‌ها کمرنگ می‌شود بلکه خود تولیدکننده می‌تواند در قیمت‌گذاری و فروش محصول نقش کلیدی و اساسی را داشته باشد.

وی در ادامه یکی از مشکلات در فرآوری محصول کشمش را ضعیف بودن صنایع بسته‌بندی و تکمیلی دانست و گفت: از فعالان عرصه فرآوری محصولات کشاورزی از جمله انگور درخواست داریم که نسبت به بروزرسانی و تجهیز واحدهای خود اقدام کنند.

میری گفت: عمده کشمش تولیدی خراسان رضوی به سمت کشورهای اروپایی، آسیای میانه و عربی صادر می‌شود و از سوی دیگر کشورهایی که مقصد و مصرف کننده محصولات ما هستند کیفیت و بار میکروبی برایشان بسیار مهم است.

شهرستان کاشمر با ۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزی، دارای ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار کشتزار و ۳۲ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ است.
مرکز این شهرستان ۱۳۸ هزار نفری در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha