۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84646315
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر امورخارجه ترکیه: سیاست‌های آنکارا در قبال فلسطین تغییر نمی‌کند

تهران - ایرنا - وزیر امورخارجه ترکیه گفت: از سرگیری روابط با اسرائیل به معنای تغییر سیاست‌های آنکارا در قبال مردم فلسطین نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، «مولود چاوش اوغلو» امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با شبکه «تی آر تی» ترکیه اظهار داشت: روابط نزدیک با تل آویو به معنای چشم پوشی از تعهد آنکار نسبت به تشکیل مستقل فلسطین نخواهد بود.  

وی با اشاره به اینکه عادی‌سازی روابط بین ترکیه و رژیم اسرائیل ممکن است به تقویت نقش آنکارا در دستیابی به راه حل تاسیس دو کشور کمک کند، اظهار داشت: ترکیه به برخی اصول از جمله فرمول راه حل تاسیس دو کشور تاکید دارد.  

از سال ۲۰۱۸ که ترکیه اشغال کرانه باختری توسط رژیم اسرائیل و سیاست این رژیم در قبال فلسطینی‌ها را محکوم کرد، روابط بین آنکارا و تل آویو متشنج شد و طرفین سفیران خود را فراخواندند. رژیم اسرائیل همواره از ترکیه خواسته است که از حمایت از حماس که بر نوار غزه حکومت می‌کند، دست بردارد.  

جمعه گذشته، رسانه‌ها به نقل از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نوشتند که ترکیه و رژیم صهیونیستی می‌توانند برای انتقال گاز طبیعی از سرزمین‌های اشغالی به اروپا با یکدیگر همکاری کنند و دو طرف در مذاکرات ماه آینده درباره همکاری‌های انرژی گفتگو خواهند کرد.  

اردوغان به هنگام برگشت از اوکراین در پرواز به خبرنگاران گفت: ما می‌توانیم از گاز طبیعی رژیم اسرائیل در کشورمان استفاده کنیم و علاوه بر این می‌توانیم برای انتقال آن به اروپا با یکدیگر همکاری کنیم.  

شبکه‌های تلویزیونی ترکیه به نقل از اردوغان گفتند که این مسائل در دستور کار ما در سفر «هرتسوگ» رژیم صهیونیستی به ترکیه قرار خواهد گرفت.  

اردوغان پیش از این با هرتسوگ، رئیس رژیم اسرائیل صحبت کرده است، اما این منصب در اسرائیل تشریفاتی است.  

رئیس جمهور ترکیه در ماه نوامبر گذشته با «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل برای اولین بار پس از سال‌ها بصورت تلفنی گفت و گو کرد.  

ترکیه در سال ۱۹۴۹میلادی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و از آن زمان روابط نزدیک طرفین در زمینه‌های اقتصادی و نظامی آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha