جزیره قشم بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیاست که با بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر وسعت و یک ۱۵۰ هزار نفر جمعیت هنوز به سرزمین اصلی متصل نشده است. مطالعات اولیه پل اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی در دهه ۵۰ انجام شد اما آغاز عملیات اجرایی آن به دلایل مختلفی تا سال ۱۳۸۹ میسر نشد. در این سال ساخت پل مذکور کلید خورد و نیلینگ ساحل این پل و اجرای پایهها نیز به انجام رسید.
اما به ناگاه در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی متوقف شد و هم اکنون ۱۰ سال از توقف اجرای پل میگذرد. با روی کار امدن دولت مردمی دوباره پرونده این طرح بازگشایی شد و هم اکنون دولت و به ویژه شورایعالی مناطق آزاد کشور برای تکمیل این طرح و تحقق مطالبه و رویای دیرینه جزیره نشینان، آستینها را بالا زدند.
پل خلیج فارس که تاکنون ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته برای تکمیل آن به ۳۰۰میلیون یورو اعتبار نیازدارد، طول ان در مجموع خشکی و دریا ۴ هزار و ۱۳۰ متر است که اندازه آن بر روی دریا به ۲ هزار و ۵۰۰ متر میرسد.
یکی از مسائلی که همواره درباره اجرای پل خلیج فارس مطرح میشود توجیه اقتصادی آن است. امری که به نظر میرسد پیشرفتهای قشم در حوزههای گردشگری، صنعتی و نفتی میسر شده است. توسعه روزافزون جزیره مذکور باعث شده است که زیرساختهای گذشته نیازهای کنونی این منطقه را تامین نکند.
برای کسی که با قشم و زیباییهای آن آشناست اعجاب آور خواهد بود که چگونه یک مکان با چشماندازهای سحرانگیز و جاذبههای زیبای طبیعی، به جای رونق گردشگری به عنوان مرکز خرید شناخته شود. این جزیره که تا مدتها به عنوان محلی برای خرید در کشور شناخته میشد، هم اینک رفته جاذبههای گردشگری خود را از زیر سایه مراکز تجاری رها میکند و خود به یکی از مقصدهای مهم گردشگری تبدیل میشود.
اگرچه کرونا باعث وقفهای ۲ ساله در رشد روند گردشگری این منطقه شد، اما با این وجود حتی پیش از شیوع این بیماری نیز زیرساختهای لازم برای تردد گردشگران به ویژه تردد خودرو پاسخگوی نیاز موجود نبود. لندینگکرافتها که سوابق گذشته نشان از آن دارد که ترانزیت بار و دیگر فعالیتها برای آنان جذابیت مالی بیشتری نسبت به حمل خودرو دارد، نمیتوانند پاسخگوی تردد خودروها باشند. از این رو ایجاد یک پل برای تردد خودروها به عنوان یک ضرورت در حوزه گردشگری تبدیل شده است.
از سوی دیگر طرحهای نفتی مختلفی در جزیره قشم در حال فعالیت و یا اجراست. جزیره قشم که تا پیش از سال ۱۳۹۳ در حوزه نفت طرح شاخصی نداشت و در حوزه آب و برق نیز مصرف کننده صرف بود، هم اکنون طرحهای مختلف انرژی و نفتی را با سرمایهگذاری ارزی بیش از ۲۰۴ میلیون دلار، ۸۸۲ میلیون یورو و ۳۰ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در دل خود میپروراند.
پالایشگاه گاز گورزین، پالایشگاه نفت فلات قاره ایران، پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم و به ویژه اسکله سوخترسانی ستاره قشم که با هدف رقابت با اسکله نفتی فجیره عمان ساخته شد، از جمله طرحهایی هستند که هم اکنون در قشم به ثمر نشستهاند و در حال فعالیت میباشند.
طرحهای مهم دیگری نیز در حوزه نفت و انرژی در حال اجراست که از جمله میتوان به پنج مجتمع پتروشیمی، چهار پالایشگاه، ۲ طرح سوخت رسانی، اسکله نفتی، خطوط انتقال گاز و غیر آن اشاره کرد که با اجرای آن، امید میرود جزیره قشم گامهای بلندتری برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در عرصه صنعت کشور و جهان بردارد. این طرحها نه تنها ایجاد پل خلیج فارس را توجیه اقتصادی میکند، بلکه آن را به ضرورت و اولویت نخست جزیره تبدیل کرده است.
با توجه به اینکه ایجاد پل مذکور امکان پیوستن جزیره به شبکه ریلی کشور را نیز فراهم میکند، ترانزیت مستقیم بار از کشتی بر روی دریا به قطار و سرعت در حمل و نقل آن نه تنها به کاهش هزینهها و کمک به حمل و نقل کشور میشود بلکه فرصت مناسبی برای ایجاد کریدور جنوب- شمال و استفاده دیگر کشورها از این کریدور فراهم میکند که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، در نوع خود فرصت بیبدلیلی است.
ایجاد پل خلیج فارس در سفر رییس جمهور یکی از شاهبیتهای مطالبات مردم از دولت مردمی بود که با توجیهات انجام شده در دستور کار دولت قرار گرفت. امید میرود با ایجاد این پل علاوه بر ایجاد فرصتهای مختلف منطقهای و جهانی در حوزه های گردشگری و اقتصادی، آرزوی دیرینه مردم قشم در پیوستن به سرزمین اصلی نیز برآورده شود.
نظر شما