۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۱۰
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84648856
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: توسعه گردشگری گناباد نیازمند تدوین سند جامع و نقشه راه است

گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: توسعه گردشگری این شهرستان و بهره گیری بیشتر از ظرفیتهای این بخش نیازمند تدوین نقشه راه و سند جامع است.

رضا نصیری روز شنبه در مراسم معرفی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: باید در این سند جامع ظرفیتهای بالقوه و بالفعل گردشگری مدون شده و با تشکیل گروههای اندیشه ورز و بهره گیری از نظرات کارشناسی نخبگان و مسوولان و صاحبنظران نقشه راه برای توسعه گردشگری شهرستان تدوین شود.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیتها و جاذبه های بسیار تاریخی و گردشگری گناباد از این توان در مسیر رونق اقتصادی منطقه استفاده لازم نشده است.

فرماندار گناباد یکی از ظرفیتهای مغفول مانده در گناباد را برخورداری از بارگاه چند امامزاده از جمله مرقد امامزاده محمد عابد (ع) در کاخک دانست و با اشاره به سفر سالانه میلیونها زائر ایرانی و خارجی برای زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) گفت: باید با برنامه ریزی مناسب بستر عزیمت بخشی از این زائران را برای زیارت مرقد این امامزادگان در گناباد فراهم کرد.

وی با اشاره به جاذبه های تاریخی و قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبتی استان خراسان رضوی در فهرست آثار سازمان یونسکو افزود: تبلیغ موثری برای جذب گردشگر و بازدید از ظرفیتهای گردشگری این شهرستان انجام نشده که باید با تدوین سند جامع گردشگری این مسائل و مشکلات و راهکارهای برون رفت از آنها به صورت کارشناسی ریشه یابی و مورد بررسی قرار گیرد.

نصیری با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ رشته قنات به عنوان ذخائر غنی و جاذبه های تاریخی گناباد ادامه داد: ثبت این قناتها در فهرست آثار ملی در توسعه گردشگری این شهرستان موثر است.

مدیر امور شهرستانهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم گفت: گناباد با توجه به جاذبه ها و ظرفیتهای متعدد تاریخی مولفه های موثر در توسعه گردشگری دارد که با برنامه ریزی اصولی می توان این قابلیتها را در مسیر رونق اقتصادی منطقه جهت دهی نمود.

مسعود رحمانی افزود: وجود قنات جهانی قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار سازمان یونسکو، ثبت بافت تاریخی و اقامتگاههای بومگردی در مناطق روستایی از جمله مولفه های غنی و جاذبه های فرهنگی و گردشگری گناباد به شمار می روند که باید با بهره گیری از ظرفیتهای سایر بخشها برای معرفی و شناساندن این آثار به مردم دیگر نقاط کشور و جهان بهره گرفت.

در این مراسم رسول صنوبری به عنوان مسوول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد معرفی و از خدمات علیرضا شناسایی که به افتخار بازنشستگی نایل آمده، قدردانی شد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha