۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۲۳
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84650154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهر دوستدار سالمند در چهارمحال و بختیاری معرفی شد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتخاب شهر فرخشهر به عنوان یکی از شهرهای بدون‌ مانع یا دسترس‌پذیر در کشور و قابلیت بهره‌برداری سالمندان از امکانات مهیا شده در این حوزه گفت: با تصمیم اعضای شورای سالمندی، این شهر به عنوان شهر دوستدار سالمندنیز معرفی شد.

به گزارش ایرنا، شهرام مقدس روز یکشنبه در نشست شورای سالمندی چهارمحال و بختیاری افزود: شهر فرخشهر در اسفندماه ۱۳۹۹ به همراه ۹۲ شهر دیگر در مناطق مختلف کشور برای اجرای طرح آزمایشی شهر بدون مانع یا دسترس‌پذیر انتخاب شد و براساس این انتخاب، مسوولان شهری به مدت سه سال فرصت دارند نسبت به اجرای الگوهای تعیین شده اقدام کنند که در این مدت نیز همکاری مناسبی در این راستا شکل گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای فرهنگ سالمندی و آشناسازی جامعه با پدیده سالمندی و نحوه برخورد صحیح با آن تصریح کرد: با توجه به آنکه الگوهای اجرایی در شهر بدون مانع، علاوه بر بهبود فضای زندگی معلولان، قابلیت استفاده برای سالمندان را نیز داراست و یکی از مراکز روزانه نگهداری سالمندان هم در فرخشهر فعالیت دارد، این شهر به عنوان شهر دوستدار سالمند انتخاب شد.

مقدس در ادامه یادآور شد: پدیده سالمندی در بسیاری از جوامع به عنوان یک مسئله مطرح می‌شود در حالی این پدیده یک امر طبیعی و ناشی از تحولات رشدی و سنی افراد است که نبود بسترهای مناسب برای رفع ضرورت‌های این دوران، موجب می‌شود پدیده سالمندی تبدیل به یک مسئله شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نبود سازوکارهای تعریف شده برای مواجهه با پدیده سالمندی و ناتوانی برای حفظ استقلال سالمندان موجب بروز محدودیت و تبدیل آن به مشکل اجتماعی خواهد شد، گفت: به‌هم خوردن نسبت جمعیتی نیز در تغییر نگرش‌ها به پدیده سالمندی موثر است؛ به طوری که وقتی ورود متولدین جدید به هرم جمعیتی کاهش یابد، سالمندی بیش از پیش دیده خواهد شد و دیدگاه نه چندان مطلوبی درباره آن شکل می‌گیرد که بهبود این نوع نگرش نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

مقدس افزود: در جوامع سنتی، همچنان جایگاه سالمندان دارای ارزش بالایی است و در جوامع صنعتی نیز این جایگاه به دلیل فراهم بودن امکانات و توانمند بودن سالمندان با مشکل چندانی روبه رو نیست اما در جوامع در حال گذار این جایگاه دچار تزلزل شده است، از این رو لازم است ضرورت‌ها و سازوکارهای مدیریت پدیده سالمندی در تمام بخش‌های جامعه بیان و مشخص شود.

وی بر توسعه و تنوع خدمات مراکز روزانه و شبانه‌روزی ویژه نگهداری سالمندان تاکید و تصریح کرد: باید برچسب نگهداری از افراد ناتوان و کم بضاعت از این مراکز برداشته شود و با همکاری واحدهای فرهنگی، هنری، ورزشی و کانون‌های بازنشستگان، تلاش شود گروه‌های سالمند با ویژگی‌های مشترک شکل بگیرد تا بتوان با برقراری ارتباطات تعریف شده، توانمندی‌های سالمندان را حفظ کرد و آن‌ را ارتقا داد.

مقدس، ارتباط را هسته مرکزی سلامت سالمندان عنوان کرد و گفت: لازم است تمامی دستگاه‌های عضو شورای سالمندی با توجه به حرکت هرم جمعیتی کشور و استان به سمت سالمندی، موضوع فرهنگ‌سازی در این حوزه را به عنوان یک ماموریت مهم در نظر بگیرند و برنامه‌های میدانی را برای اجرا تدوین کنند.

۹۸ درصد از افراد ساکن در سراهای سالمندی استان هر سه دز واکسن کرونا را دریافت کردند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌ و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون سالمندان در استان شرایط مطلوبی دارد، گفت: تاکنون ۹۸ درصد از افراد ساکن در سراهای سالمندی واقع در شهرکرد و بروجن نیز هر سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

 نرگس عسگری در ادامه با بیان اینکه اجرای مفاد سند ملی سالمندان در استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی در حال پیگیری است، افزود: تاکنون سه هدف از اهداف تعریف شده در این سند شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان و حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌هایی همچون تعریف شهر دوستدار سالمند، اختصاص بن کتاب به سالمندان و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی ویژه این گروه سنی تدوین شده است.

وی در ادامه به هماهنگی‌های انجام شده با بنیاد نخبگان استان برای انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی در راستای توسعه فرصت‌های آموزشی برای سالمندان اشاره و تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده درصد استقبال از مراکز روزانه سالمندان در استان بالاست و علاوه بر خانواده‌ها، سالمندان نیز به حضور در این مراکز و استفاده از امکانات آموزشی، خدمات بهداشتی و درمانی تمایل دارند.

برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه سالمندان در بوستان‌ها اجرایی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست به تدوین مجموعه برنامه‌های اجرایی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی برای بازنشستگان، با رفع محدودیت‌های کرونایی، تعدادی از برنامه‌های هنری نیز با همکاری انجمن‌های فعال در این حوزه در بوستان‌های واقع در شهرهای شهرکرد و بروجن به اجرا گذاشته خواهد شد.

ابراهیم شریفی، اجرای نمایش‌های خیابانی، برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی و اهدای کتاب و بن کتاب به سالمندان را از جمله برنامه‌های اجرایی در نظر گرفته شده برشمرد و افزود: پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی برای تداوم ارتباط بازنشستگان با مجموعه‌های اداری و تکریم آنان، فضاهایی را برای گردهمایی‌های کوچک این افراد در ادارات در نظر بگیرند.

اصلاح نگرش در خصوص سالمندی در استان ضروری است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری بهترین اقدام در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی به عنوان یکی از اهداف مهم سند ملی سالمندان را تلاش برای تغییر نگرش درباره سالمندی در استان بیان کرد و گفت: افراد سالمند نیز نسبت به این پدیده نگرش مثبتی ندارند و همچون دیگر افراد جامعه، این پدیده طبیعی را به عننوان یک بحران تلقی می‌کنند.

محسن مولوی معرفی شهر فرخشهر به عنوان شهر دوستدار سالمند را در حساس شدن افراد به این پدیده و همچنین ترغیب مسوولان شهری برای فراهم‌سازی امکانات ویژه سالمندان موثر دانست و افزود: صدا و سیمای استان نیز باید برای تغییر نگرش درباره پدیده سالمندی وارد عمل شود و با برپایی میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان و نمایندگان جامعه سالمند به بیان خواسته‌ها و بررسی نظرات بپردازد تا چالش‌ها برای فرهنگ‌سازی در این حوزه به درستی تبیین و برای آن راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی با ۲ گروه از سالمندان مواجه هستند، تصریح کرد: گروه نخست شامل مراجعه‌کنندگان سالمند است که نیاز دارد آموزش‌های لازم در رابطه با چگونگی پاسخگویی به آنان به کارکنان ارائه شود و گروه دوم نیز جمع بازنشستگان اداری است که پیشنهاد می‌شود مدیران دستگاه‌های اجرایی در بازه‌های زمانی مختلف نشست‌هایی را با آنان برگزار و از نظرات افراد بازنشسته استفاده کنند.

برنامه‌های اجرایی مرتبط با سالمندی با توجه به نوع سکونت آنان تدوین شود

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان را افراد سالمند تشکیل می‌دهند، گفت: بر اساس اطلاعات سامانه سیب، نزدیک به ۸۰ درصد از جمعیت سالمند شهرستان‌های شهرکرد و بروجن در مناطق شهری ساکن هستند که این آمار در شهرستان‌هایی چون کوهرنگ و لردگان به شکل دیگری است و عمده افراد سالمند در روستاها سکونت دارند.

علی احمدی افزود: با توجه به آنکه فرهنگ‌های حاکم بر مناطق مختلف استان به ویژه در روستاها و شهرها با یکدیگر متفاوت است و دسترسی افراد به امکانات و خدمات نیز تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد، لازم است در برنامه‌ریزی برای سالمندان به نوع سکونت آنان توجه شود.

وی در ادامه ضرورت حفظ و ارتقای سلامت افراد سالمند و توجه به کنترل بیماری‌های غیر واگیردار میان این گروه سنی را یادآور شد و گفت: بیش از ۸۰ درصد افراد فوت شده کرونایی در استان را افراد سالمند تشکیل می‌دهند که وجود بیماری‌های زمینه‌ای در این افراد علت عمده افزایش موارد فوتی در میان آنان است.

به گزارش ایرنا، بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری شهرستان‌های کیار، بن و سامان در استان بیشترین آمار سالمندان را در خود جای ‌داده‌اند.

شهر فرخشهر در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha