حدود ۲ هزار تن نهاده یارانه ای میان عشایر خراسان شمالی توزیع می شود

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: حدود ۲ هزار تن نهاده یارانه ای برای تامین نیاز عشایر استان تامین شده است که بزودی میان این دامداران توزیع می شود.

محمدرضا قلی پور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  این نهاده های یارانه دار میان عشایر که زیر پوشش طرح نگهداری دام مولد قرار دارند توزیع می شود.

وی خاطرنشان کرد: نهاده ها شامل ۷۵۰ تن جو و حدود یکهزار و ۳۰۰ تن کنسانتره است.

به گفته وی، حدود ۳۹ هزار راس دام عشایر استان زیر پوشش طرح نگهداری دام مولد قرار  گرفته اند که البته این دامداران خواستار افزایش این میزان سهمیه هستند.

وی خاطرنشان کرد: طرح نگهداری دام مولد عشایر، پس از توقف اجرای طرح خرید تضمینی دام از این قشر در دستور کار قرار گرفته و مورد استقبال این قشر قرار گرفته است.

قلی پور افزود: طرح نگهداری دام مولد عشایر، دام های مولد را زیر پوشش قرار می دهد و در آن دامدار با دریافت جو، مکلف به نگهداری و حفظ دام به مدت سه تا چهار ماه می شود.

وی اظهار داشت: عشایر مکلف هستند دام مولد را در ازای دریافت جو حفظ کرده و از کشتار و یا فروش آن خودداری کنند، در این زمینه کنترل های لازم انجام می شود و درصورتی که دام مولد حفظ نشده باشد با دامدار برخورد می شود.

میرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: عشایر به ازای هر راس دام مولد ۱۲۰ کیلوگرم جو دریافت می کنند و این مشوق سبب شده تا عشایر نسبت به نگهداری از دام مولد خود راغب شوند.

عشایر خواستار افزایش سهم در طرح نگهداری دام هستند

پیش از این علی اکبر اصغرزاده، رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی گفته بود که دامداران زیادی از عشایر استان خواستار استفاده از مزایای طرح نگهداری دام مولد هستند، تاکنون بیش از یکهزار و ۳۷۰ خانوار عشایر کوچ رو در این طرح ثبت نام کرده و در آن خواستار پوشش قرار دادن ۲۱ هزار راس دام مولد خود شده اند.

خراسان شمالی ۳۰ هزار عشایر دارد که با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند و به طور میانگین ۲۵ درصد از گوشت قرمز این استان نیز از سوی عشایر تامین می‌شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha