برگزاری بین‌المللی جشنواره صنایع‌دستی فجر فصل جدیدی در جهان می‌گشاید

تهران - ایرنا - معاون وزیر میراث‌فرهنگی،‌گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی در سال ١۴٠١ در سطح بین‌المللی برگزار می شود تا فصل جدیدی در ارتقا جایگاه ایران به عنوان کشوری مطرح و مدعی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در جهان باز کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پویا محمودیان روز دوشنبه - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰- در آیین اختتامیه ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی فجر در موزه ملی ایران گفت: با تاکید سیدعزت‌ الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی برای نخستین بار جشنواره صنایع دستی فجر پس از ۶ دوره در سال ١۴٠١ در سطح بین المللی برگزار می‌شود. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی،‌گردشگری و صنایع‌دستی افزود: جشنواره هفتم فجر صنایع دستی با امید آغاز فصل جدیدی در ارتقا جایگاه  جمهوری اسلامی به عنوانی کشوری مطرح و مدعی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی برای هنرمندان خود در جهان باز کند در سطح بین المللی برگزار می شود.  

وی تصریح کرد: بنا به دستور وزیر میراث فرهنگی از پوسته ملی خود خارج می شود و هفتمین جشنواره صنایع دستی فجر  در سطح بین المللی با محوریت منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود و دبیرخانه آن از روز های آینده شروع به فعالیت می کند.

محمودیان گفت: جشنواره فجر صنایع دستی برای به نمایش گذاشتن هنر افرادی است که ساختن را هنر خود کرده‌اند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی،‌گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: آشنایی با هنرمندان جوان، کشف استعدادهای جدید و ایجاد فضایی برای آشنایی بیشتر مخاطبان با هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران از اهداف برگزاری ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی است.

وی با اشاره به فراخوان جشنواره از دو طریق عام و دعوت خاص، افزود: جشنواره امسال با سه محور استفاده از محصولات کاربردی، نمایش آثار دارای مهر اصالت ملی و بخش رویش دوباره سرو برگزار شده است.

محمودیان به ارسال بیش از ۵۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و گفت: پس از دو مرحله داوری بیش از ۳۰۰ اثر در جشنواره  به نمایش درآمد. این در حالی است که در نهایت پنج نفر موفق به دریافت دیپلم افتخار و پنج نفر موفق به دریافت سرو سیمین خواهند شد و از پنج نفر که راه پدران و مادران خود را ادامه داده‌اند تجلیل به عمل می‌آید.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی،‌گردشگری و صنایع‌دستی رقابت زیبا و سالم شهرها و روستاهای جهانی را یکی از مشخص‌ترین تفاوت‌های این جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی صنایع خلاق است و با نگاه هم‌افزایی در این اختتامیه شاهد پیوندی زیبا در حوزه صنایع خلاق هستیم که می‌تواند به فعال کردن اقتصاد هنر کمک کند.

به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی فجر  ۱۸ تا ۲۴ بهمن‌ماه با نمایش ۳۲۰ اثر از هنرمندان رشته‌های مختلف از سراسر کشور در موزه ملی ایران برگزار شد.

از جمله آثار حاضر در جشنواره ششم صنایع‌دستی می‌توان به فلزکاری، تذهیب، معرق، گلیم، طلاکوبی روی فلز، زری‌بافی، لاک‌تراشی، خراطی و سوخت‌کاری، قلمزنی، حکاکی سنگ، چاپ باتیک، طلاکوبی، پته دوزی، منبت، سرامیک، مشبک، قلم‌تراشی، سوزن‌دوزی، ملیله، سازه‌های چوبی، فلز، گلیم، شیشه دمی، احجام فلزی، زیورآلات، نقاشی روی پارچه، سوزن‌دوزی اشاره کرد. استان‌های مازندران، اصفهان و تهران حضور فعال‌تری در این دوره داشتند.

رویش دوباره سفر برای تجلیل از فرزندانی که هنر خانوادگی پدر و مادر خود را حفظ کرده و ادامه می‌دهند و همچنین نمایش آثار دارای مهر اصالت ملی در کنار آثار فاخر صنایع‌دستی از مهمترین بخش‌های ششمین دوره جشنواره صنایع‌دستی فجر بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha