ادامه همکاری‌ها در چارچوب برجام مشروط به رفع تحریم‌هاست

تهران - ایرنا - نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان این که مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که تعلل و به تاخیر انداختن آن نشان‌دهنده بهانه‌جویی آمریکاست، گفت: اگر این مسیر طی شود بیانگر این است که آمریکا عزمی برای توافق ندارد.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به تعلل آمریکا برای اتخاذ تصمیم در روند مذاکرات وین، گفت: ما نقطه نظرات خودمان را هم در دور قبلی مذاکرات که در تابستان انجام شد و هم در دور جدید مذاکرات که طی دو ماه گذشته برگزار شد، مطرح کردیم. دیدگاه ما همان لغو تحریم‌ها است و اینکه ما چنانچه آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، می‌توانیم فعالیت‌های هسته‌ای خودمان را تنظیم کنیم.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگرچه ایرادات زیادی را بر برجام وارد می‌دانستیم و ایرادات زیادی هم داشت، اما به تعهدات خود در برجام عمل کردیم. به دلیل اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و از آن خارج شد، بنابراین اگر قرار باشد مبنایی برای ادامه این توافقنامه وجود باشد، کسی که نقض کرده باید برگردد و به تعهدات خود عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه تعهدات آمریکا لغو همه تحریم‌های برجامی است، گفت: چیزی که واضح است این است که نباید بحث‌های دیگری غیر از بحث‌های برجامی مثل توان موشکی یا دفاعی و یا مدرن منطقه‌ای ما پیش کشیده شود.

فولادگر با بیان اینکه ادامه همکاری‌های ایران در چارچوب برجام، مشروط به رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا است، گفت: چنانچه انجام نگیرد اما تبعاً این حق را برای خود قائلیم ‌که فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خودمان را ادامه و آن را توسعه بدهیم و از آن در بخش‌های مختلف اقتصاد استفاده کنیم.

این نماینده اسبق مجلس تصریح کرد: آمریکا باید تصمیم بگیرد اگر چه دموکرات ها مطرح می‌کنند که ما دو سال دیگر سرکار هستیم و نمی‌توانیم تضمینی برای دوره آتی بدهیم، اما در هر صورت دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد و با این تصمیم گیری نشان بدهد که به تعهدات بین‌المللی پایبند است.

وی با بیان اینکه بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت دموکراتیک آقای بایدن می‌گذرد، ادامه داد: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ما آماده هستیم توافق کنیم؛ اما باید این آمادگی را به صورت عملی نشان دهد. در واقع مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که باید تصمیم بگیرند و تعلل و به تاخیر انداختن آن نشان‌دهنده بهانه‌جویی آمریکا و عزمی برای توافق ندارد.

فولادگر تاکید کرد: حالا که آمریکا به طور مستقیم در مذاکرات حضور ندارد و پیام های خود را توسط طرف‌های دیگر رد و بدل می‌کند، سه کشور اروپایی، چین و روسیه باید آمریکا را متقاعد کنند تا تحریم‌ها را لغو کند. در غیر این صورت این نشست و برخاست ها و رفت و آمدها بی نتیجه خواهد ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha