آیت‌الله مکارم شیرازی:بزرگ‌ترین شاخصه دین اسلام نماز است

قم- ایرنا- آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: مشخص است که چهره، معرف هویت شخص است، بر این اساس بزرگ‌ترین شاخصه دین اسلام نماز است.

به گزارش شامگاه دوشنبه مرکز خبر حوزه، وی در پیامی به ششمین اجلاس استانی نماز قم، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص)، افزود: اگر نماز نباشد چیزی به‌عنوان دین برای شخص مسلمان در میان نخواهد بود، ازاین‌رو نماز تنها رابطه محض بین عابد و معبود نیست، بلکه اثرگذاری‌های مختلفی در زندگی و سرنوشت انسان دارد که از جمله جنبه روانی آن است.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: بلای خانمان‌سوز دنیای امروز اضطراب و نگرانی‌ است و بهترین درمان آن نماز به‌عنوان بالاترین ذکر خداوند متعال است.


پیوند خانه، مسجد و مدرسه پیوند ارزشمند و اصیل است
امام جمعه قم  نیز درارتباط تصویری با این اجلاس گفت: پیوند خانه، مسجد و مدرسه پیوندی محتوایی، ارزشمند و اصیل است و برکات بسیاری دارد.
آیت الله سید محمد سعیدی افزود: خانه اولین محیطی است که انسان با آنجا انس می‌گیرد و در آنجا اولین مراحل رشد و تربیت را طی می‌کند.
وی اضافه کرد: مسجد دومین جایی است که انسان در آنجا حضور پیدا می‌کند، با مومنین ارتباط برقرار می‌کند، چه در سنین کودکی و نوجوانی که با والدین به مسجد می‌رود و چه وقتی که خود انسان مستقل و بزرگ می‌شود، اوقات نماز، مراسمی که در مساجد برگزار می‌شود، کارهای خیری که در مسجد انجام می‌شود.
وی با اشاره به نقش مدرسه در تعلیم و تربیت انسان‌ها، خاطرنشان کرد: مدرسه جایی است که انسان برای تعلیم و تربیت و فراگیری علوم به‌طور خاص در آن حضور پیدا می‌کند؛ معلمان، کسانی که برای رشد این جامعه فرصت‌ها، سلامتی، عمر و امکانات خود را بسیج می‌کنند تا این نسل پاک و عزیز ما به رشد و موقعیت خوبی برسند.
 سعیدی بیان کرد: این سه محور و این سه کانون به لحاظ تاثیرگذاری که در تقویت انسان، حفظ انسان از آسیب‌ها و بلاها و شکل‌گیری فعالیت‌ها و هماهنگ شدن کارهایی که انسان بنا است انجام دهد می‌بینید نقش بسیار مهمی دارد و اگر چنانچه این سه محور و سه کانون با هم همراه باشند، تاثیر مهمی در زندگی فردی و اجتماعی انسان و جامعه ما می‌گذارند.
وی با اشاره به آفت‌های جدا بودن این سه رکن از یکدیگر، گفت: اگر چنانچه هر یک از این‌ها منفصل از هم کار کنند، کار جزیره‌ای باشد و هماهنگ نباشند کار به سامان نخواهد رسید، کارها منطقی و سالم پیش نخواهند رفت، بنابراین یکی از وظایف مهم هماهنگ شدن این سه مرکز، ارتباط داشتن این سه مرکز با یکدیگر است. 
وی تاکید کرد: هیچ‌ وقت اولیاء مدرسه از منزل و از خانواده‌ دانش‌ آموزان بی‌خبر نیستند، هیچ‌گاه امام جماعت مسجد از مدرسه‌ها بی‌خبر نیست، در هماهنگ کار کردن این سه محور خیر و برکاتی است که ما اساس انقلابمان و نهضتمان با هماهنگی این سه محور اصیل و مهم تاسیس شده و شکل گرفته است.
آیت‌الله سعیدی ابراز امیدواری کرد: نشست نماز باعث خیر و برکت و اقامه نماز در سطح بهتر و بیشتری باشد و در پرتو اقامه این فریضه الهی منکرات و زشتی‌ها هم رخت برمی‌بندد.

ششمین اجلاس استانی نماز با موضوع پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد در شهرستان کهک قم برگزار شد. 

در پایان این اجلاس ۶ فعال و ۹ دستگاه‌ها اجرایی پیشرو در حوزه نماز مورد تقدیر قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha