مرمت اضطراری بازار تاریخی دامغان آغاز شد

سمنان- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: مرمت اضطراری و ساماندهی بازار تاریخی دامغان با اختصاص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

مهدی قاسمی شامگاه دوشنبه به رسانه ها بیان کرد: مرحله جدید مرمت بازار سنتی دامغان با اجرای دوخت و دوز ترک‌ها، طاق‌ها و تویزه‌ها و اندود برداری و سبک‌سازی طاق‌ها آغاز شده است.

وی افزود: دوغ آب ریزی برای استحکام‌بخشی، اجرای اندودهای حفاظتی کاه‌گل و اجرای سفیدکاری زیر طاق‌های گذر اصلی از دیگر اقدامات مرمتی در این مرحله از عملیات ساماندهی بازار دامغان است.

قاسمی تصریح کرد: با هدف پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از ریزش گنبدها و سامان‌دهی این بنای تاریخی، عملیات مرمت اضطراری بازار با اختصاص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام می‌شود. 

وی اضافه کرد: میراث‌فرهنگی برای ترمیم و مرمت بخش‌های مختلف بازار برنامه دارد که در صورت همراهی کسبه بازار، همکاری دیگر نهادهای مرتبط و تخصیص اعتبار، عملیاتی خواهد شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان در ادامه با اشاره به اهمیت بازار سنتی دامغان از لحاظ معماری و قدمت تاریخی، گفت: بازار سنتی دامغان یکی از یادگاری دوران قاجار در دامغان است و در بخش‌ معماری، می‌توان به سقف دالانی و گنبدی شکل آن اشاره کرد که گنبدها یکی در میان دارای نورگیر است.

به گزارش ایرنا، بازار تاریخی شهرستان دامغان در تاریخ ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۹۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha