۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۱۱
کد خبر: 84652485
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست کمک قبرس از اتحادیه اروپا در مواجهه با موج پناهندگان

تهران- ایرنا- دولت قبرس اتحادیه اروپا را به کمک فراخوانده و از پلیس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) می‌خواهد که جلوی ورود مهاجران جدید به این جزیره را بگیرد و تعدادی را نیز به کشورهای دیگر منتقل کند.

به گزارش ایرنا از رادیو فرانسه، قبرس در چند ده کیلومتری مرزهای سوریه و لبنان ماه هاست که با موجی از مهاجران مواجه شده است. هم اکنون پناهگاه های این جزیره کوچک با زیرساخت‌های اندک پذیرش مهاجر، چندین برابر ظرفیت استاندارد پناهجو در خود جای داده اند و مقامات این کشور قادر به مدیریت وضعیت نیستند.

دولت قبرس از پلیس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) می‌خواهد که جلوی ورود مهاجران جدید به جزیره خود را بگیرد و برخی از آن‌هایی که قبلاً در آنجا هستند به سایر کشورهای اتحادیه فرستاده شوند. ۱۳۰۰ پناهجو از آغاز سال جاری میلادی به این کشور وارد شده اند.

مسئولان فرانتکس امروز (چهارشنبه) به قبرس رفته اند تا مساله را بررسی کنند.

صدها مهاجر در خیابان های نیکوزیا، پایتخت و بزرگترین شهر قبرس، سرگردان هستند. بسیاری از آنها قبرس را دروازه ای برای ورود به اتحادیه اروپا می دانستند حال آنکه این جزیره در حوزه شنگن قرار ندارد.

مهاجران سرگردان قربانی نژادپرستی نهادی یا کمبود امکانات؟

بر پایه این گزارش، ده ها هزار سوری، افغانستانی و نیز مهاجرانی از کشورهای آفریقایی چون کنگو و اریتره ماه هاست در قبرس مانده اند.

«دوروس پلیکارپو» مدیر یک موسسه مردم نهاد حامی مهاجران به رادیو فرانسه گفت: با مهاجرانی مواجه شدیم که روزهاست غذایی نخورده اند. در خیابان زندگی می کنند چون پولی برای پرداخت اجاره خانه ندارند. برخی توسط مقامات محلی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

وی با محکوم کردن نوعی «نژادپرستی نهادی» در رفتار مسئولان می‌گوید: آنها با رفتار خود این پیام را می دهند؛ «به خانه ات برگرد. اگر اینجا بمانی، زجر می کشی».

از سوی دیگر، دولت محافظه‌کار نیز به نوبه‌ خود مدعی است که امکانات پذیرش این تعداد مهاجر را ندارد و از «غرق شدن کشور زیر موج مهاجران» صحبت می‌کند.

«مایکل لوئیزوس» رئیس دفتر وزیر کشور می گوید: قبرس در وضعیت اضطراری قرار دارد. این یکی از اولین نقاط ورود مهاجران از اتحادیه اروپا است. ما از سایر کشورهای اتحادیه کمک می‌خواهیم تا این بار را از دوش ما بردارند.

بر پایه این گزارش، تنها از ابتدای سال ۲۰۲۲ که تنها یک ماه و نیم از شروع آن گذشته است تا کنون، یک هزار و ۳۰۰ مهاجر جدید وارد قبرس شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha