۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبر: 84652716
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزمایشگاه کمومتریکس در دانشگاه محقق اردبیلی راه‌اندازی شد

اردبیل - ایرنا - آزمایشگاه کمومتریکس (Chemometrics) روز چهارشنبه در مراسمی در دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا ، رئیس دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم افتتاح این آزمایشگاه با بیان اینکه روش‌های محاسباتی کمومتریکس روش‌هایی مبتنی بر تجزیه و تحلیل آماری و ریاضی داده‌های شیمیایی هستند، گفت: این روش‌ها به عنوان روش‌هایی کارآمد برای خلاصه کردن اطلاعات مفید از یک سری داده­ مشخص و پیش‌بینی سری دیگر از داده‌ها شناخته می‌­شوند.

دکتر عبدالله برهانی‌فر افزود: داده‌های به دست آمده از روش‌های اندازه‌ گیری کمی یا کیفی توسط تکنیک‌های آماری و ریاضی بکار رفته در روش‌های کمومتریکس به اطلاعات ارزشمندی تبدیل می‌شود که بر اساس این اطلاعات، آگاهی و دانش بر فرایند شیمیایی افزایش یافته و سبب فهم و درک درست و تصمیم‌گیری صحیح می‌گردد.

 وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی این آزمایشگاه گفت: استفاده از روش‌های کمومتریکس در تحلیل تجزیه و تفسیر نتایج و در فرایند آنالیز یک ماده از چنان اهمیتی برخوردار است که سال‌هاست یک گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شیمی تجزیه یا به عنوان یک رشته مستقل در بسیاری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های بین‌المللی تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مجلات معتبر در حوزه تخصصی آنالیز مواد شیمیایی مانند Analyst ، Analytical Chemistry، AOAC  و مجلات معتبر بین‌المللی در حوزه‌های تخصصی نیز مقالات و تحقیقات مرتبط با کمومتریکس را پوشش می‌دهند.

برهانی‌فر با بیان اینکه ژورنال‌ های chemometrics and intelligent laboratory systems و Journal of Chemometrics به طور کاملا اختصاصی فقط در زمینه انواع روش‌های کمومتریکس و کاربرد آنها فعالیت می‌ کنند، اظهارکرد: هدف استفاده از روش‌­های کمومتریکس، بهبود بخشیدن به فرآیندهای اندازه‌­گیری و استخراج اطلاعات شیمیایی مفیدتر از داده‌های اندازه‌­گیری شده فیزیکی و شیمیایی می‌باشد.

رئیس دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی افزود: استفاده از روش‌ های کمومتریکس به درک مکانیسم فرآیندهای مختلف شیمیایی، کشف و توسعه مواد جدید، کاهش هزینه‌ های آزمایش­‌های شیمیایی، افزایش دقت و صحت داده‌­ها، صرفه‌ جویی در زمان و هزینه‌ ها، حفظ محیط زیست و توسعه زمینه‌های دیگر شیمی کمک بسیار زیادی می‌کند.

برهانی‌فر گفت: همچنین هودهای کارآمد و به روز ضدخوردگی و دارای موتورهای مکنده­ قابل تنظیم بر روی سکوهای آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های شیمی دانشکده نصب شده است.

او افزود: برای راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه کمومتریکس گروه شیمی و نصب و بروزسانی هودها حدود ۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha