توصیه‌های کارشناس هواشناسی استان همدان برای حفظ اراضی و باغات در برابر سرما

همدان- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: در پی نفوذ یک جبهه هوای سرد طی چند روز آینده به آسمان استان، کشاورزان باید نکاتی را در راستای حفاظت از اراضی و باغات خود در برابر سرما رعایت کرده و اقداماتی را انجام دهند.

«محمد حسن باقری شکیب» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برهمین اساس کشاورزان باید در این مدت و به منظور جلوگیری از فشرده شدن خاک از ورود هرگونه ماشین آلان کشاورزی به داخل باغ‌ها و اراضی زراعی خود خودداری کنند.

وی اظهار داشت: همچنین با توجه به سرمای هوا و کاهش دما، باغداران در استان همدان نیز در چند روز آینده از هرگونه اقدام برای هرس کردن شاخه درختان به صورت جدی پرهیز کنند.

باقری شکیب تصریح کرد: به منظور افزایش مقاومت درختان در برابر سرما، انجام چالود در باغ ها و استفاده از کودهای دامی و شیمیایی همچون ازت، پتاس، فسفر و کلسیم(به صورت همزمان) بسیار مهم است و انجام آن به کشاورزان توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه گلخانه داران نیز باید از پوشش گلخانه و شرایط دمایی آن اطمینان داشته باشند، گفت: انبارداران سیب زمینی در استان هم برای جلوگیری از یخ زدگی و بروز خسارت احتمالی به محصول، دستگاه های حرارتی و تهویه مناسب را در این اماکن روشن کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان خاطرنشان کرد: صاحبان غرفه میوه و تره بار نیز باید برای محافظت محصولات کشاورزی و میوه‌های خود از سرما و یخ زدگی اقدام جدی کنند.

براساس گزارش سازمان هواشناسی، نهاوند با ۱۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و همدان و بهار با چهار درجه سانتی‌گراد زیر صفر به ترتیب گرمترین و سردترین نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

همچنین بیشینه و کمینه دمای هوای شهر همدان نیز در این مدت به ترتیب یک درجه سانتی‌گراد بالای صفر و چهار درجه سانتی‌گراد زیر صفر ثبت شده است.

استان همدان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، کیفیت مناسب آب و هوا، خاک مناسب و وجود نیروی خلاق و فعال، دارای قابلیت‌های تولیدی فراوان در زمینه محصولات کشاورزی بوده و به گونه‌ای که می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای داخلی استان بخشی از نیازهای سایر مناطق را در زمینه محصولات کشاورزی بر طرف کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha