۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84654129
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۱ قلم شی تاریخی به موزه مردم‌ شناسی سنندج اهدا شد

سنندح- ایرنا- مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: ۷۱ قلم شی قدیمی و تاریخی به موزه مردم‌شناسی خانه کُرد سنندج اهدا شد تا در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.

یعقوب گویلیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اشیاء شامل انواع خمره‌های سفالی، ظروف سفالی لعاب‌دار، وسایل طبخ غذا، صندوقچه‌های چوبی و فلزی، یغدان، چراغ گرمایشی و خوراک پزی، لامپا(چراخ نفتی) و برخی اقلام دیگر است.

وی افزود: این اقلام پس از کارشناسی، تهیه شناسنامه و شماره‌گذاری اموال به تفکیک در چیدمان موزه مردم‌ شناسی در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در معرض دید مردم به‌ نمایش درمی‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: اهدای این اقلام توسط ورثه مرحوم معاونی صورت گرفته است که با نمایش آنها بازدیدکنندگان با بخشی از تاریخ و سبک و سیاق زندگی مردم این خطه آشنا شوند.

گویلیان ابراز امیدواری کرد این اقدام ارزشمند، سرآغاز اهدای اشیاء تاریخی و فرهنگی بسیاری توسط شهروندان و دوستداران میراث‌ فرهنگی به موزه های استان کردستان باشد.

خانه کُرد که موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین است در عمارت آصف در خیابان امام خمینی(ره) شهر سنندج واقع شده و آن گونه که آمده سنگ بنای اولیه آن مربوط به دوره صفویه بوده اما در دوره‌های بعدی تکمیل‌تر شده است.

نگارخانه و حیات ورودی، حوض، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد بخش‌های مختلف این موزه است.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha