۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 84654370
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهای معاملات آتی نفت در روز جمعه کاهش یافت

۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 84654370
بهای معاملات آتی نفت در روز جمعه کاهش یافت

تهران- ایرنا- بهای معاملات آتی نفت خام در روز جمعه در حالی کاهش یافت که کارشناسان باور دارند که تدوام تنش ها میان روسیه و غرب می تواند در بالا رفتن بهای انرژی نقش به سزایی داشته باشد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از پایگاه خبری "کوانتوم اینتلیجنس"، بهای آتی نفت خام در روز جمعه با افزایش احتمال توافق هسته‌ای ایران کاهش یافت، هرچند کارشناسان بر این باور هستند که تداوم تنش‌ها میان روسیه و غرب می تواند در بالا رفتن بهای انرژی نقش بسزایی داشته باشد.

براساس گزارش این پایگاه خبری که به بررسی داده های و تحلیل های بازار انرژی می پردازد، میانگین بهای نفت خام "برنت دریای شمال" برای معامله در ماه آوریل (فروردین) با قیمت ۹۱.۲۰ دلار در هر بشکه (۰۹۵۰ GMT) تعیین شد، در حالیکه براساس معاملات روز پنجشنبه بهای هر بشکه ۹۲.۹۷ دلار تعیین شده بود.

همزمان نفت "وست تگزاس اینترمیدیت" برای معامله در ماه مارس (اسفند) ۸۹.۸۱ دلار در هر بشکه تعیین شد، در حالیکه میانگین هر بشکه در روز پنجشنبه ۹۱.۷۶ دلار قیمت خورد و برای ماه آوریل این رقم ۸۸.۲۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

آمریکا دیروز (پنجشنبه) گفت که پیشرفت قابل توجهی در جریان مذاکرات در وین حاصل شده و مدعی شد در صورتی که ایران در این مورد جدیت نشان دهد، امکان رسیدن به توافق ظرف چند روز آینده ممکن است.

«کلودیو گالیمبرتی» معاون ارشد شرکت تحقیقات انرژی "ریستاد" هم در این خصوص گفت: تحولات مثبت در مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا به کاهش بهای نفت کمک می کند، زیرا امیدها برای بازگشت ایران به بازار انرژی بالا گرفته است.

وی افزود: اگرچه هنوز توافق هسته ای نهایی نشده، اما با توجه به خبرهای رسیده از پیشرفت و اجماع گسترده در مذاکرات، قیمت ها در حال کاهش است و در نهایت تا دسامبر سال جاری (آذر ۱۴۰۱) تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام به بازار اضافه خواهد شد.

امیدواری به آرام شدن بازار انرژی در حالی است که به دلیل ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات غربی و هشدارهای نادرست مکرر رهبران اروپایی و امریکایی، بخش هایی از بازار همچنان برای معاملات دچار تردید هستند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در حالیکه از پیوستن نیروهای آمریکایی به متحدان ناتو خبر می داد، مدعی شد که روسیه در آستانه حمله به اوکراین است و با اشاره به درگیری ها در مرزهای شرقی اوکراین، هشدار داد که بمباران های اخیر می تواند پیش درآمدی برای ایجاد بهانه‌ و تهاجم باشد.

بحث بر سر بروز درگیری و متهم کردن شروع درگیری ها در کی‌ف و مسکو و ادعاها بر سر حملات جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در چندین مکان در منطقه دونباس در حالی است که بایدن ادعا دارد دولت وی اطلاعاتی در دست دارد که ثابت می کند روسیه درگیر یک عملیات پرچم دروغین برای داشتن بهانه ای برای حمله است.

«آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان امروز (جمعه)، پیش از کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت که مسکو باید نشان دهد که گام‌های جدی برای کاهش تنش برمی دارد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس های این منطقه دو جمهوری خودخوانده "دونتسک" و "لوگانسک" تاسیس کرده و دولت های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است، اما کی‌یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می کند. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، در مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر که اکثر آنها را غیرنظامیان تشکیل می دهند، جان خود را ازدست داده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha