۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84654456
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۵۲
کد خبر: 84654456
مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

سنندج- ایرنا- قرار گرفتن چهار شهر کردستان در وضعیت قرمز کرونا، وفات ماموستا «سید صلاح الدین حسامی» امام جمعه سابق سنندج و برگزاری آیین تشییع و خاکسپاری وی، مجازی شدن آموزش‌های مدارس در هفت شهر استان و آغاز طرح بیمه سلامت همگانی در مناطق کم برخوردار کردستان، مهمترین رویدادهای استان در هفته گذشته است.

به گزارش ایرنا، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز شنبه هفته گذشته اظهار داشت: در جدیدترین رنگ بندی ابتلا به کرونا و گسترش سویه اُمیکرون در کشور، تعداد شهرهای قرمز کشور به ۳۳۷ شهر افزایش یافت که سنندج، بانه، دیواندره و کامیاران نیز جزو این شهرها است.

دکتر بهروز اخوان با اشاره به اینکه وضعیت شهرهای سقز، سروآباد، بیجار و نارنجی و دهگلان، مریوان و قروه هم زرد است، اظهار افزود: با روند کنونی افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، وضعیت استان در چند روز آینده کاملا قرمز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فاز ششم کرونا، علاوه بر تسریع در اقدام برای واکسیناسیون، افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی بشدت الزامی است، افزود:  هر فرد دارای علائم سرماخوردگی حتی در صورت منفی بودن تست اُمیکرون باید خود را مبتلا به بیماری بداند و تمامی دستورات مربوط به قرنطینه را رعایت کند تا زنجیره بیماری گسترش پیدا نکند.

آموزش دانش‌آموزان در هفت شهر کردستان غیرحضوری شد

با توجه به رنگ بندی جدید کرونایی و قرار گرفتن هفت شهر کردستان در وضعیت قرمز و نارنجی و براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، فعالیت مدارس شهری این هفت شهر تا پایان هفته گذشته غیرحضوری شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان روز شنبه هفته گذشته گفت: براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، وضعیت فعالیت مدارس استان کردستان از روز شنبه ۲۳ بهمن تا پایان هفته جاری براساس رنگ بندی کرونایی و به صورت حضوری، نیمه حضوری و مجازی خواهد بود.

رشید قربانی افزود: براساس این مصوبه در وضعیت قرمز و نارنجی، کلاس‌های درس دانش آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی، مدارس مناطق روستایی کم جمعیت و دروس عملی هنرستان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضوری خواهد بود.

وی اضافه کرد: در وضعیت قرمز و نارنجی همچنین کلاس‌های درس تمام مدارس شهری در مقاطع مختلف تحصیلی به مدت یک هفته غیر حضوری و در بستر فضای مجازی " شبکه شاد" برگزار می شود.

امام جمعه پیشین سنندج دار فانی را وداع گفت

ماموستا سیدصلاح الدین حسامی، امام جمعه پیشین سنندج و از علمای برجسته استان کردستان، بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته دار فانی را وداع گفت.

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

ماموستا حسامی بعد از چند روز بستری در یکی از بیمارستان‌های تهران، بر اثر بیماری و کهولت سن در سن ۷۵ سالگی چشم از جهان فرو بست.

وی یکی از علمایان برجسته و تراز اول کردستان بود که در سال ۱۳۶۱ و در حکمی توسط امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی به عنوان امام جمعه شهر سنندج منصوب شد و به مدت ۲۳ سال به مردم این شهر خدمت کرد.

مراسم تشییع پیکر ماموستا حسامی روز پنجشنبه از مسجد جامع سنندج به طرف تپه شیخ محمد باقر این شهر برگزار و به خاک سپرده شد.

مقامات و مسوولان بلندپایه کشوری و استانی از جمله آیت الله رییسی، رییس جمهور کشورمان با صدور پیام‌هایی درگذشت امام جمعه سابق سنندج را تسلیت گفنتد.

افزایش ۱۰ درصدی استقبال از فیلم‌های جشنواره فجر در کردستان

مسوول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: تعداد تماشاگران فیلم‌های جشنواره فجر امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد در استان افزایش پیدا کرد.

ماجد رموزی با اشاره به اینکه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن سال جاری در سینما بهمن سنندج اکران شد، اظهار داشت: در این چند روز ۱۶ فیلم سینمایی برای علاقه مندان پخش شد.

وی با اشاره به اینکه ۲ سالن سینما بهمن سنندج در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ به اکران فیلم‌های جشنواره اختصاص داشت، افزود: امسال هشتمین سالی بود که فیلم های جشنواره فجر به طور همزمان در کردستان هم اکران شد.

مجوز راه‌اندازی هفت مرکز توانبخشی بهزیستی در کردستان صادر شد

معاون توانبخشی بهزیستی کردستان با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی هفت مرکز توانبخشی در استان صادر شده است گفت: با راه اندازی این هفت مرکز، تعداد مراکز توانبخشی استان به ۳۲ مورد افزایش پیدا می کند.

مژگان مشفق افزود: از این تعداد مجوز صادر شده سه مورد برای سنندج، یک مورد بانه، یک مورد قروه، یک مورد سروآباد و یک مورد هم مربوط به شهرستان مریوان است.

وی ادامه داد: این مراکز برای معلولان جسمی حرکتی، معلولان ذهنی، بیماران روانی و سالمندان و در مناطق حاشیه و کمتر برخوردار شهرستان های تعیین شده تاسیس خواهند شد.

معاون توانبخشی بهزیستی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ مرکز روزانه توانبخشی و ۱۸ مرکز شبانه‌روزی در استان  فعال است، گفت: ۲ مورد از مراکز شبانه‌روزی در ایام دهه فجر امسال در شهرستان بانه و برای سالمندان و بیماران روانی مزمن به بهره برداری رسید.

۲۳۲ نفر در آزمون استخدامی قوه قضاییه در کردستان جذب می‌شوند

سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی کردستان از برگزاری آزمون استخدامی قوه قضاییه در کردستان توسط جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: در آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضاییه، ۹ هزار و ۶۰۰ نفر در کشور جذب می شوند که سهم کردستان ۲۳۲ نفر است.

طیبه فرشادان با اشاره به اینکه این آزمون در ۳۱ استان کشور و در رشته‌های مختلف شغلی برگزار می‌شود، افزود: متقاضیان شرکت در این آزمون، در رشته‌های مختلف شغلی تقریر نویس، کاردان اقدامات تامینی و تربیتی، کاردان حراست، ماشین نویس، متصدی امور دفتری و مسئول ابلاغ و اجرا، جذب دادگستری کل استان کردستان می‌شوند.

وی ادامه داد: ثبت نام در این آزمون از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی https://hrtc.ir از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ ماه آغاز شده و تا روز جمعه ۲۹ بهمن‌ ماه ادامه دارد.

۵۹ درصد جرایم سایبری کردستان مالی است

رییس پلیس فتا کردستان روز دوشنبه هفته گذشته در جریان بازدید از خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج گفت: ۵۹ درصد جرایم سایبری استان مالی، ۲۶ درصد اخلاقی و ۱۵ درصد هم مربوط به سایر جرایم است.

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

سرهنگ مهدی دانش‌پور اظهار داشت: از ابتدای سال تا آخر دی ماه سال جاری ۹۲ درصد جرایم سایبری استان کشف شده و ۸۲ درصد متهمان هم دستگیر شدند.

وی ادامه داد: اخیرا باند کلاهبرداری در یکی از شهرستان های استان که اقدام به کپی کردن کارت شهروندان و برداشت از حساب هایشان می کردند، دستگیر شدند.

سرهنگ دانش‌پور از شهروندان خواست هنگام خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه پوز سیار، حتما رمز اول توسط دارنده کارت وارد شده و از در اختیار گذاشتن رمزهای بانکی خود به دیگران و فروشنده‌ها خودداری شود.

رییس پلیس فتا استان کردستان اضافه کرد:‌ یکی از شیوه‌هایی که در فضای مجازی از شهروندان کلاهبرداری می‌شود پیامک‌های جعلی است و مردم باید دقت کنند که هر دستگاهی سرشماره خاص خود را برای ارسال پیامک دارد.

ساخت مستند دف به کارگردانی "شبنم قلی خانی" در سنندج کلید خورد

به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فیلم مستند دف به کارگردانی «شبنم قلی خانی»، از سینماگران مطرح کشور در استان کردستان ساخته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در حاشیه فیلمبرداری این مستند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: از ۲ سال پیش قرار بود مستندهایی برای معرفی میراث فرهنگی ناملموس (پنهان) کشور تهیه شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این پروژه به تعویق افتاد اما با توجه به اهمیت این پروژه، اخیرا از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کار کلید خورده و قرار است میراث فرهنگی ناملموس شاخص هر استان در قالب ۳۰ مستند تهیه و برای عموم پخش شود.

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

یعقوب گویلیان افزود: در استان کردستان دف نوازی و دف سازی به عنوان یک میراث فرهنگی ناملموس مورد توجه قرار گرفته، چون یکی از شاخصه‌های اصلی این استان دف نوازی و دف سازی است.

وی ادامه داد: مستند دف در راستای معرفی میراث فرهنگی ناملموس کشور به کارگردانی «شبنم قلی خانی» از بازیگران و کارگردانان کُرد سینمای ایران، در سنندج در حال فیلمبرداری است.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: این مستند در ۲ بخش دف نوازی و دف سازی تهیه می‌شود که اجرای گروه‌های دف نوازی و پیشکسوتان دف نواز، مصاحبه با کارشناسان موسیقی و حضور در کارگاه دف سازی را در آن شاهد خواهیم بود.

مستند دف قرار است در ۲۵ دقیقه از شبکه‌های ۲ سیما و مستند پخش شود و علاوه بر اینکه یک نسخه از آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار می‌گیرد، یک نسخه نیز به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.

طرح بیمه سلامت همگانی در مناطق کم برخوردار کردستان کلید خورد

مدیرکل بیمه سلامت کردستان با اشاره به اجرای طرح ساماندهی پوشش بیمه پایه درمان مناطق کم برخوردار در کشور گفت: این طرح در مناطق کم برخوردار شناسایی شده استان شروع شد.

انور اسماعیلی اظهار داشت: براساس تفاهم نامه وزارت کشور با سازمان بیمه سلامت ایران ساکنان مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار استان به صورت رایگان زیرپوشش خدمات بیمه سلامت قرار خواهند گرفت که براساس اجرای این طرح حدود ۶۰ منطقه کم برخوردار در استان کردستان شناسایی شده و تمام افراد ساکن در این مناطق که فاقد هرگونه پوشش بیمه ای هستند بصورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: در طرح بیمه سلامت مناطق کم برخوردار استان، خانوارها و افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای با وارد کردن شماره ملی خود به سامانه بیمه سلامت می توانند از درمان رایگان بهره مند شوند.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان یادآور شد: با اجرای این طرح امکان بهره مندی خانوارهایی که زیرپوشش بیمه سلامت قرار می گیرند، از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده فراهم شده و این امر در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های درمان تاثیرگذار خواهد بود.

اولویت دولت در اشتغالزایی بازگرداندن واحدهای غیرفعال به چرخه تولید است

استاندار کردستان در نشست شورای اشتغال استان کردستان گفت: یکی از اولویت‌های اشتغالزایی در استان بازگرداندن واحدهای غیرفعال به چرخه تولید و استفاده از ظرفیت کامل واحدهای تولیدی است.

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

اسماعیل زارعی کوشا افزود: ۳۳ هزار نفر تعهد ما برای سال آینده است و جزو استان‌هایی هستیم که تعهد بالایی برای آن در نظر گرفته شده است، بنابراین مهمترین شورای امسال و سال آینده شورای اشتغال خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس تعهدی که استان داده است به صورت میانگین باید روزانه حداقل برای ۱۰۰ نفر شغل ایجاد شود که برابر با ایجاد سه هزار نفر شغل در ماه است.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه عملکرد مدیران باید بدون سانسور در جلسه شورای اشتغال اعلام و هر دستگاهی کوتاهی کرده معرفی شود تاکید کرد: تعارفات اخلاقی بر سر مسائل عمومی و امور مردم مصداق عینی بد اخلاقی است و تعارفات ما موجب متضرر شدن مردم می‌شود.

آب شرب ۴۲ روستای کردستان به صورت سیار تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان گفت: در حال حاضر آب شرب موردنیاز ۴۲ روستای استان با تانکر و به صورت سیار تامین می شود که تعداد این روستاها در فصل گرما به ۲ برابر افزایش می یابد.

علیرضا تخت‌شاهی با بیان اینکه آب شرب و سالم این روستاها به صورت مرتب و طی ایام هفته تامین می‌شود، اظهار داشت: برنامه ما این است که از طریق سدها و سامانه های انتقال آب، برای تامین آب شرب دائمی روستاهای دارای کمبود آب اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: امسال به مناسبت دهه فجر، عملیات آبرسانی به ۱۳ روستای استان کردستان با اعتبار ۲۰۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید و برنامه ریزی برای آبرسانی به روستاهای دارای مشکل نیز در حال انجام است.

نماینده ولی فقیه در کردستان: نگاه جامعه به فرهنگ باید تغییر کند

نماینده ولی فقیه در کردستان در یکصد و یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان گفت: نگاه مردم و مدیران به فرهنگ باید تغییر کند و همین موضوع، باعث رفع بسیاری از مشکلات خواهد شد.

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی اظهار داشت: تغییر نگاه به فرهنگ منجر به تحول در بسیاری از حوزه ها می شود و این مهم با کمک دستگاه ها و مردم قابل تحقق است.

وی از عدم شرکت برخی مدیران در جلسات شورای فرهنگ عمومی انتقاد کرد و افزود: مدیران نسبت به شرکت در این جلسات اهتمام داشته باشند و بی توجهی آنان به این موضوع قابل قبول نیست.

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه برخی کارها با لفظ و حرف درست نمی شود، ادامه داد: همه باید جدا از گفتار، در حوزه عمل نیز نسبت به ارتقای فرهنگ در جامعه احساس مسوولیت کرده و در این راه تلاش کنند.

دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: این دانشگاه با کسب رتبه ۶۷ جهانی و اول دانشگاه‌های جوان ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی موسسه علمی تایمز درخشید.

دکتر یدالله زارع زاده افزود: رتبه بندی دانشگاه‌های جوان در بین دانشگاههای با قدمت ۵۰ سال و کمتر صورت می‌گیرد و در نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲، فهرست ۵۳۹ دانشگاه برتر جوان با قدمتی کمتر از ۵۰ سال را منتشر کرد که در این میان نام ۳۷ دانشگاه از ایران دیده می‌شود.

وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان با رتبه ۶۷ و علوم پزشکی مازندران با رتبه ۷۲، دانشگاه‌های اول و دوم ایران در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا در این فهرست هستند.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان حضور استادان و دانشجویان بین الملل، حضور اساتید دانشگاه در عرصه های جهانی، ارتباطات بین دانشگاهی، انتشارات علمی و استنادات به یافته های پژوهشی را در کنار کیفیت آموزش، نسبت استاد به دانشجو، تنوع تخصص های اساتید، تنوع و فراگیری  مطالعات و مستند کردن و بازنمایی توانمندی‌ها و اقدامات را از مهمترین شاخص های رتبه بندی‌های بین المللی دانست و اعلام کرد که دانشگاه علوم پزشکی کردستان در تمامی این زمینه ها با برنامه ریزی حرکت می‌کند.

بازدید استاندار کردستان از معدن طلای زرکوه قروه

استاندار کردستان روز پنجشنبه هفته گذشته در سفری یک روزه به شهرستان قروه، از معدن طلای زرکوه و پروژه های اجرایی توسط این واحد معدنی در روستاهای مجاور بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات مردم و وضعیت موجود قرار گرفت.

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

معدن طلای زرکوه(ساریگونی) قروه برای یک هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و سالانه حدود پنج تُن طلا تولید می کند. ۷۰ درصد سرمایه گذاری صورت گرفته در این معدن توسط شرکتی از کشور قزاقستان و ۳۰ درصد نیز مربوط به شرکتی ایرانی است.

کردستان آماده میزبانی از گردشگران نوروزی است

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اعلام کرد: زیرساخت‌های اقامتی در استان تقویت شده است و سعی داریم نوروز امسال خدماتی بهتر و اطلاعاتی کاملتر به گردشگران ارایه دهیم.

یعقوب گویلیان اظهار داشت: کردستان دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری است و باید تلاش کنیم معرفی متفاوتی از این استان در ایام نوروز داشته باشیم.

وی افزود: امسال با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم نوروز پرشوری داشته باشیم، باید از سال‌های گذشته بهتر و متنوع‌تر برای معرفی توانمندی‌های گردشگری استان تلاش کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: در ارائه خدمات به مسافران باید هدفمند حرکت کنیم و از همه امکانات برای اسکان مناسب استفاده کنیم تا به نیازها به خوبی پاسخ داده شود.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاران بخش گردشگری استان به حمایت ویژه‌ای نیاز دارند که در این راستا تسهیلات مالی در اختیار آنها قرار می گیرد.

برگزاری آزمون داوری، میانجیگری و شورای حل اختلاف قوه قضاییه در کردستان

رییس جهاد دانشگاهی کردستان گفت: آزمون داوری، میانجیگری و شورای حل اختلاف قوه قضاییه بعد از چند هفته تاخیر روز جمعه ۲۹ بهمن بصورت متمرکز در سنندج برگزار شد.

اکبر اسدی افزود: پیش از این اعلام شده بود که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته آزمون مذکور بە صورت همزمان در ۳۱ استان کشور روز جمعه یک بهمن ماه برگزار شود که با پیگیری‌های صورت گرفته و با توجه به وضعیت جوی استان این آزمون روز جمعه در استان کردستان انجام شد.

وی ‌با بیان اینکه تعداد داوطلبان در سراسر کشور ۴۲ هزار نفر است، گفت: تعداد داوطلبان در استان کردستان ۸۹۱ نفر است که ۴۶۴ نفر زن و ۴۲۷ نفر مرد هستند که این آزمون با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

امام جمعه سنندج: مسوولان از توانمندی‌های جوانان بهره بگیرند

امام جمعه سنندج در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته گفت: جوانان زیادی جویای کار هستند و مسوولان برای اداره کشور باید از توانایی های آنها بهره بگیرند.

مهمترین رویدادهای کردستان در هفته‌ای که گذشت

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب جوانان را امید کشور نامیده‌اند بنابراین باید بیش از این به آنها بها داده شود.

وی افزود: باید قدر این مردم باوفا که وحدت و انسجام خود را حفظ کرده‌اند بدانیم و در عمران و پیشرفت کشور تلاش کنیم.

ماموستا رستمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در عرصه‌های ملی، دفاعی، نظامی، سیاسی و اقتصادی گام‌های مهمی برداشته و با اتکا به استعدادهای انسانی، دانشمندان و نخبگان و منابع خدادادی می‌توان گام‌های بزرگتری در جهت رشد و توسعه برداشت.

امام جمعه سنندج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فوت ماموستا حسامی امام جمعه پیشین سنندج اظهار داشت: او عالمی روحانی و خستگی ناپذیر و کسی بود که عمر و جوانی خود را برای تبلیغ دین اسلام گذاشت و ۲۷ سال در این سنگر جهاد کرد.

ماموستا رستمی ادامه داد: حضور مردم کردستان که از دور و نزدیک در تشییع پیکر ماموستا حسامی شرکت کردند، شایان تشکر و قدردانی است.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha