دبیر کل ناتو بر تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین تاکید کرد

تهران - ایرنا - «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو با تاکید بر تمایل رهبران و متحدان اروپایی برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک به منظور حل‌وفصل بحران اوکراین، هشدار داد که «هرگونه تجاوز بیشتر روسیه، هزینه بالایی» خواهد داشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا،  استولتنبرگ در صفحه توییترش با اشاره به تماس با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران کشورهای فراآتلانتیک پیرامون بحران امنیتی جاری در اوکراین و مناطق اطراف آن نوشت: ما به تلاش‌های خود برای پیشبرد دیپلماسی ادامه می‌دهیم و توافق می‌کنیم که هرگونه تجاوز بیشتر از سوی روسیه، هزینه بالایی خواهد داشت.

دبیر کل ناتو علاوه بر گفت‌وگو با جو بایدن، در کنفرانسی ویدیویی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا، «اوروسولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان و کلاوس یوهانیس رئیس‌جمهوری رومانی تبادل نظر کرد.

ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که در قالب این کنفرانس، تلاش‌های ناتو برای ادامه گفت‌وگو با روسیه و ارائه تضمین‌ها به متحدان در این شرایط بحرانی توسط استولتنبرگ تشریح شد.

شرکت‌کنندگان در این تماس ویدیویی مدعی شدند که افزایش حضور نظامی روسیه در اوکراین و اطراف آن، با وجود تاکید مسکو برای عقب‌نشینی، ادامه می‌یابد. سران آمریکا و اروپایی همچنین درخواست "قاطع" خود از روسیه برای حل این بحران از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو را تکرار کرده و بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یادآور شد که ناتو در ژانویه گذشته پیشنهادهای ملموسی را برای رفع انسداد این وضعیت و همچنین دعوت از این کشور برای نشست‌های جدید شورای ناتو-روسیه برای بحث در مورد امنیت اروپا، از جمله وضعیت اوکراین و اطراف آن، ارسال کرده است.

استولتنبرگ در عین حال تاکید کرد که ناتو به عنوان یک ائتلاف دفاعی، آنچه را که لازم است برای حفاظت و دفاع از همه متحدان انجام می‌دهد.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا نیز پس از گفت‌وگو با رهبران آمریکا و کشورهای اروپایی در پیامی از طریق صفحه توییترش، با تاکید بر درخواست رهبران اروپایی برای کاهش «فوری» تنش‌های روسیه هشدار داد که «هر گونه تجاوز نظامی دیگر روسیه، عواقب عظیم و هزینه‌های جدی به همراه خواهد داشت».

اوروسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز به دنبال این کنفرانس ویدیویی که توسط جو بایدن سازماندهی شده بود، در صفحه توییترش با تاکید بر نگرانی متحدان اروپایی در برابر وضعیت «تهدیدکننده» از سوی روسیه در قبال اوکراین، نوشت، «راه‌حل صلح‌آمیز هنوز ممکن است». وی همچنین هشدار داد که در غیر این صورت، «بسته تحریمی شدیدی آماده شده است».

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

روسیه تضمین ها و درخواست‌های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه معتقد  است که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود را در اروپای شرقی متوقف کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha