به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای اسپانیایی فرانس۲۴ در گزارشی نوشت: تجارت میان چین و آمریکای لاتین در سطوح تاریخی در حال رشد است. ارزش کل تجارت بین چین و آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، ۴۱.۱ درصد افزایش یافت و بر اساس داده های رسمی چین، رکورد جدیدی در معاملات به ارزش ۴۵۱ میلیارد و ۵۹۱ میلیون دلار به ثبت رسید.
فرانس۲۴ با تاکید بر اینکه "نه بیماری همهگیر کووید-۱۹ و نه بحران جهانی در زنجیره تامین کالاها و خدمات نتوانست رشد تصاعدی تجارت میان این کشور آسیایی و منطقه آمریکای لاتین را متوقف کند" نوشت: به زعم تحلیلگران، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، چین را منبع فرصتهایی میدانند که سایر کشورها نمیتوانند ارائه دهند.
چین در حال حاضر دومین شریک تجاری مهم منطقه آمریکای لاتین است. حجم صادرات آمریکای لاتین به چین در سال ۲۰۲۱ به ۲۲۲ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار رسید که افزایش ۳۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل (۲۰۲۰) را نشان میدهد.
به گفته اداره گمرک چین، میزان صادرات چین به آمریکای لاتین نیز در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۲۹ میلیارد دلار بوده است که رشد ۵۲ درصدی را نشان می دهد.
تجارت کالا و خدمات در سال ۲۰۲۱ در سطح جهانی نیز به رکورد تاریخی ۲۸.۵ تریلیون دلار رسید که افزایش سالانه ۲۵ درصدی را نشان میدهد. همچنین این میزان، ۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹، سال قبل از شیوع ویروس کرونا بود.
بر اساس گزارش آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، افزایش ۴۳ درصدی صادرات چین نسبت به ارقام پیش از همهگیری قابل توجه است. در مقابل چین، اقتصادهایی همچون ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن اعداد متوسطتری بین شش تا ۱۲ درصد را نشان میدهند.
"مارگارت مایِرز" مدیر برنامه آسیا و آمریکای لاتین معتقد است: چین، شبکهای از تعاملات تجاری و سیاسی را در منطقه آمریکای لاتین ایجاد کرده است. این یک رویکرد غیرتمرکز است که به آنها اجازه میدهد از بسیاری کشورهای منطقه از طریق منابع و کمکهای فنی حمایت کنند.
"پِپه ژانگ" تحلیلگر ارشد شورای آتلانتیک نیز میگوید: چین آمادگی بیشتری برای همکاری با همه کشورها دارد، از این رو نفوذ بیشتری دارد، در حالی که ایالات متحده در این زمینه محدودتر است.
فرانس۲۴ با اشاره به ابتکار "کمربند و جاده" چین و به نقل از "الخاندرو گودوی" کارشناس مسائل آسیا و خاورمیانه نوشت: این پروژه تا سال ۲۰۴۹ ادامه خواهد داشت و هزینه تقریبی آن، ۹۰۰ میلیارد دلار است. آمریکای لاتین بهتر است روابط با چین را متعادل کند و فرصتهایی که اتحادیه اروپا میتواند ارائه دهد را نیز در نظر بگیرد.
ملحق شدن کشورهای آمریکای لاتین به طرح کمربند و جاده چین در حالی مورد توجه کارشناسان اروپایی قرار گرفته است که آرژانتین اخیرا به عنوان بیستمین کشور این منطقه به طرح نوار چین پیوست.
طرح «کمربند، یک جاده» اگر چه به بهبود روابط چین با شرکای اصلی خود میانجامد اما موجب نگرانی واشنگتن شده است. همچنین آخرین ارقام بر این احتمال تأکید میکند که با خروج جهان از بحران کووید-۱۹، چین میتواند تنها اقتصاد بزرگی باشد که رشد قابل توجهی داشته است.
تا سال ۲۰۱۰ میلادی، سرمایهگذاریهای چین در آمریکای لاتین اگرچه عمدتا در بخشهایی مانند معدن، انرژی و کشاورزی متمرکز بود اما شرکتهای چینی به ویژه در ده سال گذشته با تشویق فرصتهای تجاری در برزیل، کلمبیا، پرو و بولیوی، توجه خود را به آمریکای لاتین معطوف کرده اند تا نه فقط در بخشهای استخراجی بلکه جایگاه خود در کشورهای این نقطه را در حوزه خدمات تجاری، مالی، سرمایهگذاری، تولیدی و صنعتی ارتقا بخشند.
به این ترتیب، توسعه خطوط راهآهن و نیروگاههای برقآبی، بخشهایی مانند تولید انرژیهای تجدیدپذیر، تولید خودرو، ارتباطات راه دور و بهرهبرداری از مواد معدنی استراتژیک مانند مس و لیتیوم موجب تنوعبخشی به دامنه روابط این غول آسیایی و جغرافیای پهناور آمریکای لاتین شد. طبق آمار "کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب"، سرمایهگذاری شرکتهای چینی در آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۰ در بخشهای خودرو و قطعات خودرو (با سهم ۴۴ درصدی)، بخش انرژیهای تجدیدپذیر (۱۷ درصد)، بخش خدمات مالی (۱۱ درصد) و کالاهای مصرفی (شش درصد) برجسته است.
نظر شما